رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورا:
عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: متاسفانه تنها 5 درصد از ساختمان های قم ویلایی ساخته می شود و دیگر در معماری قم، توجهی به ویژگی های اسلامی و ایرانی نمی شود.
کد خبر: ۳۵۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ 04 January 2017
به گزارش تابناک قم، مصطفی سعادت طلب شب گذشته در جلسه بنیاد قم پژوهی که با موضوع نگاهی بر مبانی نظری هنر و معماری اسلامی ایران با رویکرد به شهر قم با انتقاد از معماری در سالهای اخیر در قم عنوان کرد: متاسفانه تنها 5 درصد از ساختمان های قم ویلایی ساخته می شود و دیگر در معماری قم، توجهی به  ویژگی های اسلامی و ایرانی نمی شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم در ابتدا با اشاره به یک جمله فلسفی تصریح کرد: در جهان هستی ما با ازل و ابدی مواجه هستیم و روزی همه کثرت ها و مخلوقات که توسط خدا در جهان هستی خلق شده است به سوی خداوند باز می گردد.

وی اظهار کرد: در پدیده های الهی وحدت و کثرت نیز دیده می شود و مخلوقات،مفاهیم ارزشمندی را در خود دارند و خداوند جهان هستی را به زیباترین شکل خلق کرده است.

سعادت طلب خاطرنشان کرد: انسان یکی از کثرت هایی است که خداوند آن را خلق کرده است در حقیقت مخلوقات همه آثار هنری خداوند هستند پس جهان هستی با نام هنر بیگانه نیست و تناسب، تقارن، تکرار، تشابه و ...همه از ویژگی هایی است که در آفریده های الهی دیده می شود.

وی گفت: خداوند از همه هنرمندتراست و هنرمندان تنها ادای خداوند را در به کار گیری هنر و آفرینش هنر  در می آورند و انسان با اارده و توانایی خود این هنر را از خداوند فرا می گیرد.

رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم درباره ویژگی های هنر خاطرنشان کرد: خلاقیت یکی از ویژگی های مهم هنر است که در همه مخلوقات خداوند دیده می شود در واقع جهان هستی از یک نظم ویژه و زیبایی خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: اگر یک دانه برف که تنها چند ساعت عمر می کند به این زیبای خلق شده است پس باید انسان نیز در خلق آثار از زیباترین جلوه هنر استفاده کند در این راستا وحدت و عدالت و زیبایی از ویژگی های مخلوقات الهی است.

سعادت طلب اظهار کرد: در باب زیبایی بحث های فلسفی زیادی شده است زیبایی در واقع یک نتیجه است اگر به زیبایی به عنوان هدف نگریسته شود انسان بازنده خواهد بود همانند محبت مادرانه زیبا است اما این زیبایی هدف نیست.

وی در مورد معماری نیز گفت: معماری دارای قدمتی طولانی در سطح جهان است وقتی به آثار معماری زیبا در طول تاریخ می نگریم می بینیم که سعی داشته اند بین عناصر وحدت ایجاد کنند و اثری زیبا خلق نمایند.

عضو شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: در این معماری در انتخاب مصالح، فقط به زیبایی نگاه نمی کردند بلکه به تناسب و تقارن و ...نیز نگریسته می شود همه عناصر زیبا در معماری دارای یک منطق است و تنها زیبایی ملاک نیست نیست اما در نهایت با قرار گرفتن این عناصر و منطق میان آن ها، زیبایی نیز خلق می شود.

وی با ذکر مثالی در مدیریت شهری و ارتباط بین زیبایی در معماری عنوان کرد: برای ساخت پل در 15 خرداد از نرده های بسیار زیبا با طراحی های جالب و قوس های منحصر به فرد استفاده کردند اما گفتیم این نرده های زیبا را از روی پل ها برداریم زیرا با هم سنخیتی ندارند.

سعادت طلب در این باره توضیح داد: چرا که پل وسیله ای ترافیکی است و باید با سرعت ترافیک را از میان بردارد اما نرده ها دارای قوس های زیبا و معماری جالبی بود و این دو تناسبی با هم نداشتند.

وی ادامه داد: پل وسیله ای برای عبور بود اما آن نرده های زیبا سنخیتی با پل نداشت و بیننده را محو تماشای خود می کرد از این رو باید اصلاح می شد و آن ظرافت را از دست می داد تا مبادا موجب ایستادن برای تماشای زیبایی شود چرا که بر روی پل نمی توان ایستاد و زیبایی را تماشا کرد.

رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: زیبایی واقعی از ویژگی ماندگاری برخورار است چرا که فطری آفریده شده است در معماری تعادل،تقارن و تعالی نیز وجود دارد که هر یک از فطرت سرچشمه می گیرد.

وی گفت: معماری از فضا استفاده می کند و از نظم خاصی برخوردار است حتی برگ درختی که طبیعی است از یک نظم خاصی برخوردار می باشد پس اگر می گوئیم معماری آن را شبیه خدا کار کردیم آن وقت می توانیم ادعا کنیم که معماری مان اسلامی است.

سعادت طلب بیان کرد: فرهنگ اسلام به همه ابعاد زندگی توجه دارد پس در معماری اسلامی نیز باید به اقتصاد، اجتماع، زندگی، نیازها،عناصر طبیعی و... توجه داشته باشیم و در حقیقت معماری اسلامی دربرگیرنده همه نیازها و زیبایی ها می باشد.

وی خاطرنشان کرد: معماری فقط حکایت خشت و گل نیست در بسیاری از معماری های سنتی معماری به ذاته،پدیده ای الهی است چرا که از عناصر زیبایی و زیباشناختی و منطقی برخوردار می باشد مثلا ما در هشتی ها عناصر زیبایی از طبیعت را نیز می بینم در این معماری به نور و تهویه و توجه می شود.

رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: معماری اسلامی یک معماری اشرافیگری و اسراف نیست چرا باید در خانه سازی های ما حیاط از بین برود در حالی که می توان در حیاط منزل از عناصر طبیعی نیز استفاده کرد و حتی درخت کاشت.

وی تصریح کرد: در شورای اسلامی شهر قم تلاش زیادی انجام شد تا به هویت دینی و قومی در ساخت و سازها توجه شود بر این اساس قم تنها شهری هستیم که پهنه ویلایی را مصوب کرده ایم یعنی کسی حق ندارد یک یا دو طبقه روی پیلوت بسازد.

سعادت طلب گفت: در گذشته کل قم 100 درصد ویلایی بوده اما این میزان به 5 درصد رسیده است ما باید طبیعت را باید به داخل خانه ها بیاوریم طبیعت آیات الهی است.

عضو شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: در بافت های سنتی همه عناصر دارای تعریف است اما در قم بافت ها دیگر با هم، هم خوانی ندارند.

وی بیان کرد: 50 سال قبل یک مشاور وارد قم شد و برای طراحی به بافت های سنتی و تاریخی خیانت کرد و آن ها را نشانه گرفت.

سعادت طلب در پایان بیان کرد: استفاده از المان های غربی در معماری اسلامی ایرانی هیچ سنخیتی ندارد از طرفی نمی توان ساختمان را غربی ساخت و بعد از نمای اسلامی استفاده کرد باید در آن تناسب دیده شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار