معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: چاقی و اضافه وزن ایرانی‌ها نسبت به کشورهای دیگر با توجه به استانداردهای جهانی بالاتر است.
کد خبر: ۳۵۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ 03 January 2017
تابناک فارس به نقل از فارس: عبدالرسول همتی عصر امروز در نشست خبری در دانشگاه علوم پزشکی این شهر اظهار داشت: چاقی و اضافه وزن ایرانی‌ها نسبت به کشورهای دیگر با توجه به استانداردهای جهانی بالاتر بوده و یکی از دلایل اصلی این پدیده، تغییر سبک زندگی در کشور است.

وی گفت: پیش‌ازاین 30 درصد جمعیت ایران شهرنشین و 70 درصد روستانشین بودند که در حال حاضر این آمار برعکس شده و این تغییر سبک زندگی روستایی به شهرنشینی در بالارفتن آمار افراد چاق تأثیر گذاشته است.

این مقام مسؤول با اشاره به کمپین ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی در کشور گفت: سه سال است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این کمپین را برگزار می‌کند که امسال از بیست‌ونهم آذرماه تا چهاردهم دی‌ماه جاری این برنامه در استان فارس اجرا شده و ادامه دارد.

همتی افزود: فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی به مردم و خبردار کردن آن‌ها از وضعیت استفاده مواد غذایی سالم از اهداف اصلی این کمپین بود که با انجام تبلیغات در سطح شهر با یاری نهادهایی مانند آموزش‌وپرورش، دانشگاه شیراز، سازمان قطار شهری، شهرداری شیراز و... این حرکت ملی را اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: مصرف نمک، قند و چربی در خانواده‌های ایرانی بالا است و همین عامل موجب بروز بیماری‌های غیرواگیر به صورت گسترده در شهروندان شده است و با نگاهی به آمار مبتلایان به فشارخون، قند خون و سرطان‌های شایع به‌خوبی می‌توان به این موضوع پی برد.

این مقام مسؤول همچنین اظهار داشت: مصرف سرانه قند و شکر روزانه افراد در ایران 66 گرم است که باید به 40 گرم کاهش یابد و در نمک نیز این مصرف 12 گرم در روز است که باید به پنج گرم برسد و در افراد مبتلا به فشارخون باید زیر سه گرم باشد.

همتی ادامه داد: مصرف سبزیجات و میوه‌ها به‌جای مواد پرچرب و شیرین را به افراد توصیه می‌کنیم چراکه فیبر حاصل از این مواد موجب جلوگیری از بیماری‌های حاصل از مواد قندی و چرب خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت همکاری رسانه‌ها در زمینه آگاه کردن مردم در راستای سلامتی و بهداشت اظهار داشت: امروز بیشتر بیماری‌های غیرواگیر به دلیل تغذیه ناسالم است و رسانه‌ها باید مردم را به‌خوبی با مواد غذایی سالم و بهداشتی آشنا کنند.

این مقام مسؤول همچنین خاطرنشان کرد: همکاری خوب شهرداری شیراز در زمینه تبلیغات شهری در کمپین ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی بسیار خوب بود و تمام سازمان‌های دیگر نیز باید به این مسئله ورود پیدا کنند و نسبت به آن حساسیت به خرج دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار