وعده‌های مسئولان اجرایی نشد؛
برای اجرای پروژه فاضلاب شهر هویزه 2 پیمانکار حضور داشتند ولی به علت پرداخت نشدن طلبشان کار را رها کردند و در مرحله فسخ قرار داد هستند، اگر اعتباری برای آنها در نظر گرفته شود مشکلی برای کار ندارند و ادامه طرح را اجرا خواهند کرد
کد خبر: ۳۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸ 15 May 2015
یکی از موضوعاتی که در بهداشت ساکنان شهرهای کوچک و بزرگ اهمیت زیادی دارد دفع بهداشتی فاضلاب‌های خانگی و صنعتی است زیرا اگر به صورت استاندارد جمع‌آوری و دفع نشوند علاوه بر مشکلات زیست محیطی سلامت شهروندان را نیز به خطر خواهند انداخت.

به گزارش تابناک خوزستان، هویزه یکی از شهرهای خوزستان است که در غرب این استان قرار دارد و سال‌ها است به شهرستان تبدیل شده اما یکی از مهمترین مشکلات آن از دیرباز موضوع فاضلاب بوده که تا کنون نیز پا برجاست و به صورت غیراصولی جمع‌آوری و دفع خواهد شد.

پرداخت 3 میلیون و 500 هزار ریال حق فاضلاب
جلیل بوعذار یکی از اهالی کوت علامه کرمی هویزه با بیان این که در محله ما وضعیت فاضلاب بحرانی‌است ادامه می‌دهد: حتی در روستاها هم فاضلاب این طور دفع نمی‌شود و وضعیت آنها بهتر از این منطقه خواهد بود زیرا فاضلاب زندگی را برای همه سخت کرده است.

وی ادامه می‌دهد: سال‌ها است که فاضلاب در منطقه کوت علامه کرمی وضعیت نامناسبی دارد و به صورت بهداشتی دفع نمی‌شود، این موضوع سبب شده حیوانات موزی و حشرات آلوده در منطقه جمع شوند و زندگی ما را با مشکل مواجه کنند.

این شهروند هویزه‌ای در همین رابطه توضیح‌ می‌دهد: وضعیت فاضلاب طوری شده خیلی از اهالی منطقه کوت علامه کرمی خانه‌های خود را فروخته‌اند و به جاهای دیگر رفته‌اند، دلیل اصلی این مهاجرت نیز همین وضعیت غیربهداشتی بوده است.

بوعذار اضافه می‌کند: همه اهالی منطقه کوت علامه کرمی پول انشعاب فاضلاب را داده‌اند و اداره آب و فاضلاب از هر خانوار ساکن در این محله مبلغ 3 میلیون و 500 هزار ریال بابت این موضوع گرفته ولی تا کنون برای رفع این مشکل اقدامی صورت نگرفته است.

نقل مکان به علت نداشتن سیستم فاضلاب
عدنان یکی دیگر از جوانان ساکن در منطقه کوت علامه کرمی هویزه است که مشکلات دفع غیربهداشتی فاضلاب را از نزدیک دیده و حس کرده در این باره توضیح می‌دهد: برخی از مناطق مانند محله ما و محله اهل جرف فاضلاب به صورت غیر اصولی و استاندارد دفع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در مناطق کوت علامه کرمی و اهل جرف فاضلاب به صورت غیر بهداشتی و از طریق جوی‌هایی که در جلوی خانه‌ها وجود دارد جمع آوری و در یک زمین خالی نزدیک به این محلات ریخته می‌شود که این موضوع سلامت شهروندان به ویژه کودکان و نوجوانان را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه بقیه مناطق این شهر هم مشکل فاضلاب دارند ولی وضعیت در کوت علامه کرمی و اهل جرف بحرانی است، اضافه می‌کند: به علت نداشتن فاضلاب برخی از اهالی این 2 منطقه درب خانه‌ها را قفل کرده‌اند و از محله رفته‌اند.

آغاز پروژه شبکه فاضلاب هویزه؛ شهریور 1391
عملیات اجرایی احداث شبکه فاضلاب هویزه که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح زیست محیطی این شهرستان محسوب می‌شود در تاریخ 11 شهریور 1391 با حضور ناصر صالحی‌نسب، نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار وقت، محمدعلی صنیعی نژاد، سرپرست آن زمان آب و فاضلاب خوزستان و شماری از مسئولان محلی آغاز شد ولی همچنان ادامه دارد و به طور کامل اجرایی نشده‌است.

در آیین کلنگ زنی شبکه فاضلاب هویزه، محمدعلی صنیعی نژاد، سرپرست شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه پروژه طرح فاضلاب شهر هویزه سال آینده به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد به بیان برخی از جزییات این طرح مهم می‌پردازد و می‌گوید: 21 کیلومتر شبکه اصلی و 30 کیلومتر شبکه فرعی و انشعابات در مناطق کوت جنوبی و ساکیه اجرا می‌شود که اعتبار آن 73 میلیارد ریال خواهد بود.

وی از وجود دو تصفیه خانه فاضلاب در شهر هویزه خبر می‎دهد به برخی از مزایای اجرای این پروژه اشاره می‌کند و ادامه می‎دهد: با اجرای این طرح جمع آوری و دفع بهداشتی و اصولی فاضلاب صورت می‌پذیرد که پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و حذف ورود فاضلاب به رودخانه کرخه نور نیز از دیگر اهداف طرح محسوب خواهند شد.

پیگیری‌های چند روزه ما برای صحبت کردن با مسئولان شرکت آب و فاضلاب خوزستان ره به جایی نبرد و موفق نشدیم که با آنها مصاحبه‌ای در این زمینه داشته باشیم، در تماس‌های مکرری که با روابط عمومی این شرکت داشته‌ایم بالاخره ما را به آقای حسین عبیداوی، رئیس اداره آب و فاضلاب هویزه ارجاع دادند تا پاسخ سوالاتمان را از وی دریافت کنیم که گفت‌وگویی تلفنی با این مسئول انجام داده‌ایم.

عبیداوی درباره مشکلات فاضلاب شهر هویزه به ارائه توضیحاتی در این زمینه می‌پردازد و می‌گوید: به جز 2 منطقه کوی سلمان فارسی و کوت علامه کرمی بقیه مناطق مشکل فاضلاب ندارند که برای حل مشکل مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز با جدیت پیگیر است.

وی ادامه می‌دهد: برای اینکه طرح فاضلاب هویزه به طور کامل اجرا شود نقشه‌ها آماده شده ولی مرحله سوم اوراق مشارکت به فروش نرفته تا اعتبار لازم برای این طرح تامین شود.

رئیس اداره آب و فاضلاب هویزه با تاکید بر این نکته مناطق گوناگون این مشکل فاضلاب ندارند، بر خلاف حرف‌های شهروندان می‌افزاید: طرح فاضلاب در منطقه اهل جرف اجرا شده و این منطقه از نظر فاضلاب مشکلی ندارد، همچنین لایروبی و پاک کردن فاضلاب شهر به صورت مرتب اجرا می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

تعطیلی اجرای شبکه فاضلاب هویزه از سوی پیمانکاران
عبدالرضا سعیدی‌نیا، فرماندار هویزه نیز با بیان اینکه اجرای پروژه فاضلاب چند شهر استان خوزستان با فروش اوراق مشارکت آغاز شده، می‌افزاید: فاضلاب شهر هویزه نیز آغاز شده ولی مرحله سوم اوراق مشارکت هنوز فروش نرفتند و این طرح همچنان نیمه کاره است.

وی در همین رابطه توضیح می‌دهد: برای اجرای پروژه فاضلاب شهر هویزه 2 پیمانکار حضور داشتند ولی به علت پرداخت نشدن طلبشان کار را رها کردند و در مرحله فسخ قرار داد هستند، اگر اعتباری برای آنها در نظر گرفته شود مشکلی برای کار ندارند و ادامه طرح را اجرا خواهند کرد.

رئیس شورای اداری هویزه در پاسخ به این سوال که پروژه فاضلاب این شهر چه میزان پیشرفت فیزیکی داشته، می‌گوید: در برخی مناطق 50 درصد و در برخی دیگر مانند اهل جرف 70 درصد پیشرفت داشته ولی با این حال مشکلات فاضلاب هنوز وجود دارد.

وی یادآور می‌شود: در برخی از مناطق اهل‌جرف ترمیم صورت گرفته و در برخی جاهای این منطقه نیز شبکه گذاری انجام شده ولی هنوز مردم منطقه مشکلاتی برای دفع فاضلاب دارند.

سعیدی‌نیا با اشاره به مشکل فاضلاب در مناطق دیگر شهر هویزه ادامه می‌دهد: در مناطقی مانند ساکیه و نیس شبکه‌گذاری انجام شده ولی در برخی از نقاط نیز شبکه فاضلاب ترمیم شده است.

وی فاضلاب را یکی از معضلات شهر هویزه عنوان می‌کند و می‌گوید: در برخی از مناطق شهر خیلی مشکل دفع فاضلاب وجود دارد و این طرح در گبار و رفیع نیز هنوز اجرا نشده است.

فرماندار هویزه در پاسخ به این سوال که به نظر شما پروژه فاضلاب هویزه کی به پایان می‌رسد جواب جالبی می‎دهد و می‌گوید: هیچ معلوم نیست این طرح چه موقع تمام شود و به بهره برداری برسد.

سعیدی‌نیا یادآور می‌شود: مشکل فاضلاب در هویزه همچنان وجود دارد که مراجعات زیادی هم از سوی مردم برای حل این معضل بزرگ و بهداشتی داریم ولی ما مانده‌ایم و گرفتاری‌های مردم و فاضلاب نیمه کاره در مناطق گوناگون شهر.

اما جای یک سوال باقی است که اگر مرحله سوم اوراق مشارکت هیچ گاه به فروش نرسد و کسی تمایل به خرید آنها نداشته نباشد وضعیت فاضلاب هویزه چه خواهد شد؟ امیدواریم مسئولان شرکت آب و فاضلاب خوزستان به جای پاسخ دادن به این سوال فکر و چاره‌ای برای آن بیندیشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار