صباح محمدنجیب البرزنجی استاددانشگاه سلیمانیه عراق درکنفرانس بین المللی علوم انسانی ودینی؛ مبارزه باافراطگرایی گفت: اسلام دین علم است نه دین جهل. تنها راه مقابله با گروه های تکفیری رفع جهل است.
کد خبر: ۳۵۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 31 December 2016
به گزارش تابناک : در حاشیه «کنفرانس بین المللی علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی» در سالن شهید ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی باحضور اندیشمندان شرکت کننده در این کنفرانس برگزار شد، صباح محمد نجیب البرزنجی استاد دانشگاه سلیمانیه عراق با موضوع «خشونت، افراط گرایی و تروریسم از نگاه قرآن» سخنرانی کرد و گفت: اسلام دین علم است نه دین جهل. تنها راه مقابله با گروه های تکفیری رفع جهل است. سخنرانی و اظهارنظر و دیدگاه که مشکل علمی به خود گیرد نمی توان امید تأثیر پذیری در جوامع اسلامی داشت.

وی افزود: دوری از اختلاف و تعصب یکی از راهکارهای مقابله با افراط گرای است تمرکز بر تربیت اسلامی و دینی دیگر راهکار است.

همچنین عابدین مومنی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نیز به موضوع «اجتهاد در اجتهاد» پرداخت و بیان داشت: ریشه افراط گرایی تنها از خارج و بیرون نیست بلکه باید به دورن خود نیز توجه داشته باشیم.

وی گفت: نمی توان تنها دشمن را عامل دانست. عامل ایجاد افراط گرایی را علمای اسلام باید بی اثر کنند تا این که دشمنان نتوانند سوء استفاده کنند و افراط گرایی از جهان اسلام رخت ببندد.  

سرباز استاد دانشکده ادبیات دانشگاه بغداد سخنران دیگر این نشست علمی بود که به موضوع «نقش اعتدال در جلوگیری از افراط گرایی دینی» اشاره کرد وافزود: وضعیت کنونی جهان اسلام چشمها را گریان و دلها را خون کرده است، جامعه اسلامی امروزه با بحرانهای بسیاری روبروست و ریشه همه این بحرانها در تکفیر، افراط و دوری از اسلام اصیل است و باعث اختلافات و جهل و فساد در جامعه اسلامی شده است که اعتدال و میانه روی بر اساس آیات قرآنی راهکار مقابله با این مشکلات است.

زهرا نورالدین استاد دانشگاه بغداد نیز در این نشست پژوهشی قرآنی درباره گروه های افراط گرا ارائه داد و بیان داشت: در فهم از قرآن کریم اختلاف بین مسلمانان بسیار است اما آنچه غیر قابل قبول است فهم در شناخت نادرست از قرآن است و در نهایت انحراف از آموزه های صحیح است. اقدامات جریان های تکفیری ناشی از همین انحراف است که تهدیدی جدی برای جهان اسلام است.

مریوانی استاد دانشگاه مذاهب اسلامی ایران هم «مفهوم جزیه در جامعه اسلامی امروزی» مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: مفهوم جزیه در قرآن مطرح شده و بارها در تاریخ اسلام سابقه داشته است. این  مسئله ای است که زمینه های بسیاری برای پرسش های فقهی مطرح کرده و زمینه سوء استفاده تکفیریها از این مسئله برای انجام خشونتها و افراط گری های خود را به وجود آورده است این در حالی است که اسلام دین رحمت است و مسلمانان را از خشونت باز می دارد.

این نشست علمی توسط مولوی نذیر احمد سلامی از علمای برجسته سیستان و بلوچستان و استاد دانشگاه مذاهب اسلامی اداره شد.



منبع : میزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار