مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با انتقاد از عدم اهتمام بانک‌های قم به اعطای تسهیلات به بخش تولید، گفت: ۴۷ درصد منابع بانک‌ها در قم به تسهیلات تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۳۵۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹ 30 December 2016
به گزارش تابناک قم، مجید آوری فرد در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم که با حضور معاون رئیس جمهور در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد با اشاره به وجود ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع بانکی در استان قم اظهار داشت: ۴۵ درصد این منابع دست بانک خصوصی است که بدون هیچ نظارتی مدیریت می‌شود و حتی به مدیریت استان آمار نمی‌دهند و عمده منابع آنها در استان هزینه نمی‌شود.

وی افزود: بانک‌های تخصصی با دولت و نظام هماهنگ هستند اما بانک‌های تجاری به دنبال بنگاه داری هستند.

به گفته مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم، بانک‌های تخصصی منابع کمی دارند و از نظر ارزی هم سرمایه پایینی دارند و اعتبار کمی در جایگاه جهانی دارند.

وی با اشاره به اینکه ساختار اقتصادی استان قم بیشتر در رابطه با بنگاه‌های کوچک و متوسط است، افزود: به همین خاطر بانک‌ها با اختیارات خودشان می‌توانند مشکلات ما را حل کنند اما مشکلات ما حل نشده است.

آوری‌فرد کیفیت و کمیت تسهیلات پرداخت شده را نامطلوب توصیف کرد و ابراز داشت: عمده تسهیلات پرداخت شده در راستای بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی نبوده و بیشتر به بخش‌های غیر مولد و بازرگانی داده است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۵۰ درصد منابع بانک‌های تجاری استان به تسهیلات تبدیل شده است گفت: پیشنهاد ما استقرار نمایندگان بانک مرکزی در استان‌ها و نظارت بر عملکرد بانک‌های استان است.

پولشویی در بانک‌های خصوصی

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم ادامه داد: بانک‌های خصوصی به جای اینکه کمک ما کنند فضای رقابتی بدی ایجاد کرده‌ و مشکل بیشتری برای ما ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: برخی مسائل مانند پولشویی هم در بانک های خصوصی انجام می‌شود و نظارت چندانی بر آن نیست.

آوری فرد با اشاره به اینکه بانک‌ها می‌توانند تا ۸۵ درصد منابع خود را در استان هزینه کنند اما این عدد به ۵۰ هم نرسیده، اظهار کرد: بانک‌ها منابع را از استان‌های محروم جمع می‌کنند و به استان‌های برخوردار و مرکز می‌برند و باید تشویق‌های برای بانک های فعال در استان‌های محروم در نظر گرفت.

وی افزود: بانک‌ها علاقمند به تأمین سرمایه ثابت در بخش صنعت نیستند و دولت هم در این عرصه اهتمامی نداشته است.

عدم همکاری بانک‌ها با تولید

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم افزود: سال جاری بانک‌های ما ۱۲ درصد افزایش منابع داشتند اما مصارف آنها ۵ درصد افزایش داشته و تسهیلاتی هم که پرداخت شده به تولید نبوده بلکه به کارهای تجاری زودبازده تمایل داشته است.  

وی گفت: منابع بانک‌ها به طور متوسط ۴۷ درصد در استان مصرف می‌شود درحالی که می‌تواند تا ۸۵ درصد مصرف شود و در برخی استان‌ها این عدد به ۱۲۰ درصد هم می‌رسد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار