کد خبر: ۳۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷ 14 May 2015

تکنولوژیست جراحی ( surgical technologist)، موسوم به فرد اسکراب یا تکنسین جراحی و نیز تکنسین اتاق عمل که در منطقه استریل و حفاظت شده بیمارستانی انجام وظیفه می‌کنند. و در تعریف جهانی٬ گروهی از افراد که در جهت بهداشت حرفه‌ای در مراقبت‌های جراحی در مناطق استریل، در اغلب کشورها تربیت می‌گردند.

تاریخچه رشته اتاق عمل

در سال ۱۹۰۱ پرستاری به نام مارتالوسی از بوستون وظایف پرستاران اتاق عمل را توصیف و به گفتار وی، پرستاران اتاق عمل افزوده بر این که نیاز به کسب دانش درباره مجموعه اصول ضدعفونی لازم در محیط استریل را داشته، باید در تهیه وسایل جراحی نیز دقت زیادی را به کار برند.

  • در سال ۱۹۵۷ انجمن پرستاران اتاق عمل به صورت تشکیلات مستقل بین المللی، درآمد و سرآغازی بود برای پیشرفت آتی پرستاران اتاق عمل به عنوان افرادی متخصص در جراحی که همگام با توسعه انجمن اتاق عمل در سطوح جهانی، به این هدف، آرمانی تازه بخشیده شد.

رشته کارشناسی پیوسته اتاق عمل شاخه‌ای از علوم پزشکی است که طی این دوره دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی آشنا شده و مراقبت و کمک به اداره ی مددجو را قبل و حین و بعد از عمل می آموزند.دانش آموختگان این رشته، عضوی از تیم بهداشتی و درمانی خواهند بود که بعنوان بخشی از تیم جراحی برای کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخشهای اتاق عمل بیمارستان، بخش های مداخله تشخیصی-درمانی و مراکز مراقبتی سیار، ایفای نقش می‌نمایند. این رشته در سراسر دنیا به دو صورت ارائه می‌شود:حالت نخست، دانش آموختگان رشتهٔ کارشناسی پرستاری در یک دوره دو ساله برای ورود به اتاق عمل آموزش می‌بینند. حالت دوم: دانشجویان در مقطع کاردانی، آموزش‌های عمومی اتاق عمل را طی می‌کنند و برای ایفای نقش خود به عنوان فرد سیار و  اسکراپ، آماده شده و سپس طی دوره دیگر آموزشی برای ایفای نقش به عنوان کمک اول جراح آماده می‌شوند.

  • تاریخچه در ایران: رشته اتاق عمل در ایران در مقطع کاردانی بین سالهای ۱۳۸۰-۱۳۶۶، و درمقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از سال ۱۳۸۷ در دانشکده‌های مختلف سطح کشور راه اندازی گردیده‌است.

اهداف رشته اتاق عمل

تربیت دانش آموختگانی که بتوانند در ابعاد مراقبتی، آموزشی و درمانی به منظور کمک به متخصصین جراحی و با مسئولیت آنان در امور جراحی، انجام وظیفه نمایندوبخشی از عمل را به دست بگیرند .

  • دانش آموخته باید بتواند مهارت استریل در مراقبت از بیمار و ابزارآلات را کسب کند و آموزش های لازم جهت مراقبت بعد از عمل را نیز فرا گیرد.

ویژگی‌های فردی مورد نیاز

پرستار سیرکولار یا سیار در اتاق عمل

فردی که به عنوان تکنولوژیست اتاق عمل شناخته می‌شود، باید شایسته نگرش مراقبتی نسبت به بیمار و دیگر اعضای تیم جراحی و محیط داشته باشد. این فرد به عنوان عضوی از تیم جراحی در اتاق عمل باید قادر باشد با سرعت و دقت به جزئیات توجه کند.

  • قادر به اولویت بندی مسائل درشرایط اورژانس و پراسترس باشد(تریاژ بیمارستانی)، بنابراین در این رشته نیاز به افرادی است که احساس مسئولیت شدید و شخصیت باثبات داشته، علاقمند به کمک به دیگران بوده و به نیازهای بیمار و دیگر اعضای تیم جراحی حساس باشند.
  • از آن جا که کار در اتاق عمل نیاز به ایستادن در مدت زمان طولانی و توانائی برای جابجایی و بلند کردن اشیاء سنگین دارد و فرد را در معرض مناظر و بوهای ناخوشایند و مواد خطرناک قرار می‌دهد، فرد باید توانایی جسمی لازم را داشته باشد.

آینده شغلی

کارشناسان اتاق عمل پس از کسب پروانه کار (لیسانس اتاق عمل)قادر خواهند بود در بخش‌های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز جراحی سرپایی، مراکز اورژانس، درمانگاهها، بیمارستان ها و کلینک هاو مطب‌ها، مراکز آندوسکوپی، مراکز لیزرتراپی، رادیولوژی، واحدهای جراحی سیار که بصورت دولتی و یا خصوصی اداره میگردند، به کار مشغول باشند.

نویسنده: سوسن پارسا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار