در شرایطی که تنها ۴ ماه تا برگزاری آزمون کار‌شناسی ارشد باقی مانده است و بسیاری از داوطلبان بر اساس روال سال‌های گذشته، از مدت‌ها قبل خود را برای این آزمون آماده کرده‌اند، وزارت علوم و سازمان سنجش در اقدامی هماهنگ و خلاف قانون دست به تغییراتی گسترده در مواد درسی برخی رشته‌ها مثل کامپیو‌تر زدند؛ اقدامی که جمع زیادی از داوطلبان آزمون کار‌شناسی ارشد را در یک بلاتکلیفی عمیق فروبرده است.
کد خبر: ۳۴۷۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 23 December 2016

به گزارش «تابناک» گویا مسئولان ارشد وزارت علوم هر لحظه که دوست داشته باشند، بدون اطلاع قبلی در نحوه برگزاری و مواد درسی آزمون های تحصیلات تکمیلی تغییرات اساسی ایجاد می کنند و هر سال با این کار خود بلاتکلیفی و اضطراب را به جمع زیادی از داوطلبان کنکور هدیه می دهند. مثل آزمون کارشناسی ارشد امسال که در آن نوبت به 30 هزار داوطلب رشته کامپیوتر رسید تا اسیر تصمیم های غیر منتظره مسئولان شوند.

بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد سال جدید در مواد درسی بسیاری از رشته های تحصیلی تغییراتی کلی و جزئی صورت گرفت که یکی از نتایجش بی فایده شدن مطالعه و زحماتی است که داوطلبان تا 4 ماه قبل از برگزاری آزمون انجام داده اند؛ داوطلبانی مثل دانشجویان رشته کامپیوتر که معتقدند تغییرات انجام شده در مواد درسی و زیر شاخه های رشته آنها غیر منطقی است و به دلیل اینکه از مدت ها پیش به اطلاع داوطلبان نرسیده است، باید به حالت سابق باز گردد.

بر اساس بررسی های انجام شده در مورد تغییرات ایجاد شده در مواد درسی رشته های مرتبط با کامپیوتر، دو گرایش شبکه های کامپیوتری و رایامنش امن از رشته آی تی جدا و زیر گروه رشته کامپیوتر شده است که این خود باعث رقابت شدید 30 هزار داوطلب آی تی برای کسب تعداد اندک سهمیه در دو گرایش باقیمانده خواهد شد.

جدا از این به خاطر جابجایی دوگرایش شبکه های کامپیوتری و رایامنش امن، دروس ریاضی عمومی 1 و 2 و معادلات به ریاضیات تمامی گرایش های مهندسی کامپیوتر اضافه شده و در عوض ریاضیات مهندسی و محاسبات عددی به خاطر رعایت حال بچه های آی تی حذف شده است تا آنها هم بتوانند جوابگوی ریاضیات رشته ی کامپیوتر باشند.

مشکلی که بر این اساس ایجاد شده اینکه در طول این مدت بسیاری از داوطلبان کامپیوتر دو درس حذف شده را مطالعه کرده و وقت زیادی را برای تفهیم این دروس صرف کرده اند و حالا حذف این دروس معنایی جز بی فایده بودن همه زمانی که تا کنون صرف کرده اند، نخواهد داشت.

تغییر عیجب و غیر منتظره دیگر اینکه دروس مشترک گروه مهندسی کامپیوتر به هفت درس افزایش پیدا کرده است و این تغییر خود مشکلاتی مثل پاس نشدن بسیاری از این دروس توسط دانشجویان گرایش های نرم افزار و معماری و هوش در مقطع کارشناسی و متضرر شدن داوطلبان گرایش های  شبکه های کامپیوتری و رایانش امن که برای دروس مدار منطقی و نظریه زبان ها و ماشین ها تاکنون هیچ زمانی را سرمایه گذاری نکرده اند، به همراه خواهد داشت.

دیگر اینکه داوطلبان گرایش های شبکه های کامپیوتری و رایامنش امن در سال های پیشین طراحی پایگاه داده ها، هوش مصنوعی و سیستم عامل را با ارزش ضریب یک مطالعه کرده اند اما امسال پایگاه داده و هوش مصنوعی را با ضریب سه خواهند داشت و بدتر اینکه درس کامپایلر درسی کاملا جدید برای این گروه از داوطلبان به شمار می آید.

برای داوطلبان گرایش نرم افزار نیز درس طراحی و پیاده سازی زبان های برنامه سازی حذف شده  و درس هوش مصنوعی جایگزین شده است که به دلیل عدم برنامه ریزی  برای خواندن درس هوش مصنوعی همچنین زمانی که تاکنون برای خواندن درس طراحی و پیاده سازی زبان ها گذاشته اند، تلف خواهد شد.
تصمیم غیر قانونی و فی البداهه وزارت علوم در رابطه با آزمون کارشناسی ارشد/ رقابت 30 هزار دانشجوی کامپیوتر برای تنها 100 صندلی دانشگاهی
بررسی های بیشتر بر روی دفترچه راهنمای آزمون ارشد و مقایسه آن با دفترچه سال قبل نشان دهنده اعمال تغییرات در بسیاری از رشته های دیگر نیز هست که در ادامه به صورت تصویر  به آنها اشاره می شود.

گفتنی است بر اساس تبصره 4 قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که در رابطه با نحوه جذب دانشجو ابلاغ شده، آمده است: شورای سنجش و پذیرش دانشجو می تواند هر سال یک بار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر 10 درصد معیارهای موجود اقدام کند و این تغییرات را حداقل پس از یک سال از اعلام عمومی اعمال کند.
تصمیم غیر قانونی و فی البداهه وزارت علوم در رابطه با آزمون کارشناسی ارشد/ رقابت 30 هزار دانشجوی کامپیوتر برای تنها 100 صندلی دانشگاهی
 بر اساس آنچه رفت مشخص می شود که شورای سنجش  و پذیرش دانشجو در رابطه با آزمون کارشناسی ارشد به دلیل اعمال تغییرات بالای 10 درصد و عدم اعلام عمومی آن حداقل یک سال قبل از اجرای تصمیم خود، از قانون تخلف کرده است؛ تخلفی که البته به قیمت تحمیل فشار و استرس غیر قابل وصف به جوانان این مرز و بوم تمام شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار