ریه‌های شهر تنگ می‌شود
فارس از پیش‌بینی مسؤولان برای راه‌اندازی ایستگاه میانی دفن زباله در داخل شهر قزوین و در نقطه جنوبی این شهر که با مخالفت‌های برخی سازمان‌ها همراه است، گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۳۴۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ 20 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، منشأ آلودگی از عوامل مختلفی همچون پسماندهای صنعتی، پزشکی و سایر عواملی است که مدیریت این نوع عوامل نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

شهر قزوین به دلیل دارا بودن شهرک‌های صنعتی، مردم آن از آلودگی هوا بی‌نصیب نمانده و به جرأت می‌توان گفت شاید یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش بارندگی‌ها و افزایش آلایندگی در این شهر نیروگاه شهید رجایی است.

یکی از مهم‌ترین رویکردهای مهم مسؤولان شهری قزوین راه‌اندازی محل دفن زباله به نام سایت محمدآباد است که این سایت به راحتی توانسته پسماندهای پزشکی، صنعتی و شهری را در خود جای دهد.

علاوه بر راه‌اندازی محل دفن زباله در محمدآباد منطقه بویین‌زهرا مسؤولان تدابیر دیگری هم برای دفن زباله‌ها در داخل شهر قزوین و در نقطه جنوبی آن راه‌اندازی ایستگاه میانی دفن زباله را پیش‌بینی کرده‌اند که البته این طرح مخالفت‌هایی را از سوی برخی سازمان‌ها به همراه دارد.

اهمیت ایستگاه میانی زباله و سایت محمدآباد منطقه بویین‌زهرا بهانه‌ای شد تا نشستی در خبرگزاری فارس قزوین با حضور مسؤولان ذیربط برگزار شود.

* بیمارستان‌های قزوین مجهز به دستگاه بی‌خطرساز زباله است

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان قزوین در خصوص فرآیند دفن زباله سایت محمدآباد منطقه بویین‌زهرا اظهار داشت: بر اساس کارگروه پسماند که نقش سیاست‌گذاری در حوزه پسماند را ایفا می‌کند، دفن زباله‌ها در این سایت صورت می‌گیرد.

عبدالحسین مظفری بیان کرد: سایت دفن زباله محمدآباد جایگاه دفن زباله‌های صنعتی، بیمارستانی و شهری را به خود اختصاص می‌دهد که در حوزه مدیریت پسماندهای بیمارستانی اقدامات ارزشمندی از سوی مسؤولان شهری قزوین در سطح شهری و کشوری صورت گرفته است.

وی گفت: در مدیریت پسماندهای بیمارستانی این نکته قابل ذکر بوده که تمام بیمارستان‌های شهر قزوین مجهز به دستگاه بی‌خطرساز زباله است که پسماندهای عفونی در این دستگاه‌ها بی‌خطر و پسماندهای حاوی مواد شیمیایی و خطرناک به سایت محمدآباد منتقل می‌شود؛ بالغ بر 300 مطب پزشکی زیرپوشش سایت بی‌خطر‌سازی زباله‌های عفونی است.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان قزوین یادآور شد: گازهای گلخانه‌ای یکی از موضوعات مهم در مراکز جمع‌آوری و دفن زباله است و البته این گازها شرایط اقلیمی این استان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ سایت پسماند صنعتی و دفن زباله در استان قزوین شکل گرفته و نظارت بر این سایت صورت می‌گیرد که بالغ بر 40 واحد صنعتی پسماندهای خود را به این سایت انتقال می‌دهد.

مظفری خاطرنشان کرد: در سایت دفن زباله محمدآباد منطقه بویین‌زهرا، هدایت شیرآبه‌های زباله‌ها به خوبی انجام می‌شود و این شیرابه‌ها به حوضچه کشاورزی انتقال نمی‌یابد و داخل دو حوضچه کوچک جمع‌آوری می‌شود؛ راه‌اندازی سیستم تصفیه شیرآبه برای سایت محمدآباد بویین‌زهرا در دستور کار مسؤولان شهری قرار گرفته است.

وی تشریح کرد: راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در حد فاصل باغ‌های سنتی و بخشی از زمین کشاورزی در جنوب‌ شهر قزوین از سوی مسؤولان شهرداری قزوین پیش‌بینی شده و این ایستگاه مراحل خاص خود را گذرانده است.

معاون پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: برمبنای دستورالعمل‌ها و ضوابط راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در نقطه جنوبی شهر مغایرت قانونی با ضوابط محیط زیست ندارد و با توجه به ثبت ملی باغ‌های سنتی قزوین، این ایستگاه مورد پذیرش مسؤولان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قبل از صدور مجوز برای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین بوده است.

مظفری خاطرنشان کرد: دولت در مبنای قانونی طرح‌های مشخصی همچون گزارش زیست‌محیطی و پیوست زیست محیطی را در حوزه پسماندها تصویب کرده است که راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در نقطه جنوبی شهر قزوین هیچ کدام از این دو موضوع را شامل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مجوزهای تغییر کاربری ایستگاه میانی زباله باید از کمیسیون تبصره یک ماده یک استان قزوین صادر شود.

* با راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در جنوب قزوین مخالف هستیم

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این نشست تخصصی بیان کرد: با راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در جنوب شهر این استان مخالف هستیم چراکه خسارت‌های قابل توجهی را به همراه دارد.

آبرودات مصلایی بیان کرد: با راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در جنوب شهر قزوین، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، از بین رفتن باغ سنتی، نبود باغ‌های مناسب در منطقه مخالفت باغداران را به همراه دارد؛ باغستان سنتی برای هوای سالم و کنترل دمای هوای شهر و بخش کشاورزی مهم است.

وی به مطالعه و بررسی مجدد محل راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در جنوب شهر قزوین تأکید کرد.

بنابه اظهار نظرات برخی مسؤولان و براساس مشاهدات حاصل شده باغستان‌های سنتی قزوین شاهرگ حیاتی محیط زیست این شهر محسوب می‌شود که اجرای سیاست‌ها و طرح‌های جدید از سوی مسؤولان کلنگ تخریبی بر زیبایی و ماندگاری این باغ‌ها است.

باغ‌های سنتی قزوین که ثبت ملی شده است ارزش جایگاه و اهمیت این باغ‌ها را هر لحظه در ذهن تداعی می‌کند که توجه بیشتری به این نعمت ارزشمند صورت گیرد.

باغستان‌های سنتی قزوین گویا این روزها قربانی طرح‌هایی شده است که زیبایی شهر را بر ماندگاری آن ترجیح می‌دهد. نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در اهتمام به ماندگاری ساختار باغستان‌های سنتی قزوین قابل توجه است.

* منطقه بویین‌زهرا مهم‌ترین کانون تولید ریزگردها است

فعال محیط زیست در استان قزوین در نشست تخصصی مطرح کرد: باغستان سنتی قزوین مهم‌ترین شاخصه محیط زیست این شهر است و پهن‌ترین وسعت را در سطح شهر به خود اختصاص می‌دهد.

شکوه کرمانشاهی بیان کرد: باغستان‌های سنتی قزوین در گذشته 4 هزار هکتار را شامل می‌شد که در حال حاضر تنها 2 هزار هکتار از این میزان باقی مانده است.

وی بابیان اینکه بخش شرقی باغستان‌های سنتی قزوین از بین رفته است، گفت: آبادترین بخش این باغستان بخش جنوبی آن است که به عنوان مهم‌ترین بخش محسوب می‌شود.

فعال محیط زیست در استان قزوین تصریح کرد: مهم‌ترین کانون تولید ریزگردهای استان قزوین منطقه بویین‌زهرا است که اگر باغستان‌های سنتی این استان آسیب ببیند در معرض ریزگردها و آلودگی قرار می‌گیریم؛ از بین بردن باغستان سنتی فرسایش خاک و به دنبال آن تولید ریزگرد را به همراه دارد.

کرمانشاهی عنوان کرد: در طرح شارستان استان قزوین در داخل باغ مشاهده و مطالعات بر روی این طرح انجام شده است اما طرح در مدیریت شهری عنوان نمی‌شود.

وی بر حفظ ساختار باغستان‌های سنتی تأکید کرد و گفت: مخالفت قاطع برای راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در جنوب شهر را داریم چراکه این ایستگاه در مجاورت باغستان‌های سنتی و آرامستان‌ها قرار می‌گیرد.

فعال محیط زیست در استان قزوین یادآودشد: محل راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در جنوب شهر قزوین خسارت‌هایی را برای زمین‌های کشاورزی و باغستان‌های سنتی به همراه دارد.

کرمانشاهی تصریح کرد: راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در جنوب شهر نیازمند پیوست زیست محیطی است و براساس اساسنامه باید پیوست‌های اجتماعی، سلامتی و زیست محیطی آن در نظر گرفته شود.

وی مطرح کرد: راه‌اندازی ایستگاه میانی زباله در جنوب شهر، کلنگ تخریبی بر باغستان‌های سنتی قزوین بوده و تنها بقای شاخص محیط زیست این استان حفظ این باغستان‌ها است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار