به مناسبت روز حمل و نقل؛
تابناک: حمل و نقل دریایی بین بنادر و جزایر ایران به بنادر کشورهای همسایه نیز برقرار است، به عنوان مثال خط دریایی بندرعباس-دبی که توسط کشتیرانی والفجر مسافران بین بندرعباس و دبی در کشور امارات متحده عربی منتقل می‌شوند.
کد خبر: ۳۴۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ 16 December 2016
تابناک اصفهان: در جهان امروز، بخش حمل و نقل از جمله بخش‏‌های زيربنایی اقتصاد هر جامعه است كه علاوه بر تحت تأثير قراردادن فرآيند توسعه اقتصادی، خود نيز در جريان توسعه دچار تغيير و تحول می‌‏شود. حمل و نقل، با ايفای نقش رابط ميان بازار توليد و بازار مصرف، به مثابه پايه‌‏های پلی است كه بخش‏‌های مختلف جوامع با عبور از روی آن، به سمت توسعه پايدار حركت می‌كنند. صنعت نوپای حمل و نقل در جمهوری اسلامی ايران، دورانی پرفراز و نشيب را پشت سرگذاشته كه ويژگی اصلی آن تلاش برای دستيابی به جايگاهی والاتر و فردایی بهتر است.

در تاريخ تحولات اين صنعت در كشورمان، روزها و ايام سرنوشت‏‌سازی بوده‌‏اند كه نقش تعيين‏‌كننده‏‌ای در شكل‏‌گيری و انسجام شبكه حمل و نقل كشور داشته‏اند. ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ يادآور چنين ايامی است كه در آن حضرت امام خمينی (ره) فرمانی در زمينه اعزام كاميون‏‌ها به بنادر جنوبی برای تخليه كالاهای وارداتي و مايحتاج مردم صادر كردند. در پی اين فرمان كاميون‏‌داران سراسر كشور، آمادگی خود را برای تخليه بنادر و حمل و نقل مواد ضروری مورد نياز مردم اعلام كردند. ۱۴ سال پس از زمان صدور فرمان امام راحل (ره)، در سال ۱۳۷۶ به پيشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌‏سازی هر چه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه بخش حمل و نقل، روز ۲۶ آذر ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد. روز حمل و نقل، روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و ساير دست‌‏اندركاران و شاغلان بخش حمل و نقل كشور و فرصتی مناسب برای بازنگری نيازها و مشكلات اين بخش است.

در ایران ترابری دریایی بین بنادر و جزایر ایران انجام می‌شود، به عنوان مثال خط دریایی بندرعباس-جزیره قشم، که قایق‌های مسافربری تندرو، مسافران را از اسکله مسافری شهید حقانی بندرعباس به اسکله مسافری شهید ذاکری قشم منتقل می‌کنند؛ و خط دریایی بندر سیریک-جزیره هرمز، که در مهرماه ۱۳۹۴ راه اندازی شده است.

همچنین حمل و نقل دریایی بین بنادر و جزایر ایران به بنادر کشورهای همسایه نیز برقرار است، به عنوان مثال خط دریایی بندرعباس-دبی که توسط کشتیرانی والفجر مسافران بین بندرعباس و دبی در کشور امارات متحده عربی منتقل می‌شوند.

جابجایی بار و کالا نیز بین بنادر مهم ایران (بندرعباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر انزلی، بندر امیرآباد و ...) و مهمترین بنادر جهان (دبی، شانگهای، بمبئی، هنگ کنگ و ...) انجام می‌شود.

بیش از ۷۰ شهر ایران دارای فرودگاه هستند و عمده پروازهای داخلی توسط شرکت ایران‌ایر، که در سال ۱۹۶۲ تأسیس شده و همچنین هواپیمایی ماهان، هواپیمایی نفت، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی تابان و ایران ایرتور، انجام می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :