یادداشت روز تابناک تبریز
برجام تنها امید روحانی از مناظرات انتخاباتی سال 92 تا همین هفته قبل برای اقناع افکار عمومی بود. هرچند این برنامه اقدام مشترک بین ایران و 6 قدرت جهانی ، تلویحا در بستر یک نرمش مقابل غرب حاصل شد اما فوکوس بیش از اندازه رییس جمهور و دولت برای نشان دادن اهمیت برجام ، بالتبع کنشگران مخالف سیاسی مانند اصولگرایان را بر آن داشت تا هجمه های اصلی خود را بر این مساله کلیدی دولت هموار نمایند.
کد خبر: ۳۴۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 15 December 2016
برجام تنها امید روحانی از مناظرات انتخاباتی سال 92  تا همین هفته قبل برای اقناع افکار عمومی بود. هرچند  این برنامه اقدام مشترک بین ایران و 6 قدرت جهانی ، تلویحا در بستر یک نرمش مقابل غرب حاصل شد اما فوکوس بیش از اندازه رییس  جمهور و دولت برای نشان دادن اهمیت برجام ، بالتبع کنشگران مخالف سیاسی مانند اصولگرایان را بر آن داشت  تا هجمه های اصلی خود را بر این مساله کلیدی دولت هموار نمایند.
اصطلاحی که دولت برای طیف منتقد خود و مخالف خود در برجام به کار می برد دلواپسان بود. هرچند ایشان خود نیز به این امر معترف بود و از این وجه تسمیه رنجشی نداشتند. انتظار بر این بود که این طیف سیاسی که تبعیت خود از رهبری را محور برنامه ها و اقدامات سیاسی و اجتماعی خود را می پندارد ، برای اجرائی شدن برجام اگر تلاشی نمی کنند لااقل سنگ اندازی نکند. اما تعملات سیاسی دو طرف بخصوص بعد از انتخابات مجلس دهم که قاطبه مردم تلویحا بر برجام مهر تائیدی زدند ، اصولگرایان بر بینش مخالف خود در مورد برجام مصر تر شدند تا جائیکه بعضا برجام را معادل نفوذ تلقی کرده و کدهای امنیتی ان را هم برشمردند. مانند حضور فلان فعال بانکی که توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و..
این تقابل تا جائی بود که همگان به بدگوئی و خیانت نامیدن برجام توسط اصولگرایان عادت کرده بودند اما با تصویب تمدید لایحه داماتو(قانون تحریم های نفتی ایران مصوب سال 1996) ظاهرا ورق برگشته است.
اصولگرایان دو طیف شده اند. ظاهرا مشکلی در میان آمده است. چرا که از خوشحالی های آنان برای نقض برجام ازطرف امریکا خبری در رسانه ها نیست. البته بیشتر خوشحالی اصولگرایان از این بابت است که ما به تعهدات خود عمل کرده و اعتماد سازی نمودیم اما در عمل امریکا بر عهد خود وفادار نبوده و تمامی هزینه های شکست این برنامه مشترک جهانی بایستی بر دوش امریکا سنگینی نماید.
هرچند طیفی از آنها بر طبل شادی خود می کوبند که اغلب فعالان رسانه ای هستند و دولت را متهم به بی عرضگی می نمایند اما ظاهرا طیفی که در مجلس بر سر کارند نظر دیگری دارند.
مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و عضو جبهه پایداری در مصاحبه با خبرنگاران مجلس گفت :اجرای این طرح به هیچ وجه نقض برجام محسوب نمی شود. این سخن ذوالنور را که از مخالفان سرسخت برجام می دانیم ، نباید به حساب یک اظهار نظر سیاسی گذاشت. معنی مهمی که از این ادعا ساطع می گردد این است که از بابت نقض برجام از طرف امریکا آن قدرها هم خوشحال نیستیم. شاید این عده از اصولگرایان می بینند که یافتن راهی برای پسا نقص برجام بسیار دشوار است. بنابراین برای نقض آن توسط امریکا هم شادمانی نمی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار