کد خبر: ۳۴۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲ 12 December 2016
اصرار من برای این که تعرفه تزریق آمپول را اعلام کند فایده ای ندارد و فردی که  از آن سوی خط به من پاسخ می دهد، می گوید: هنگامی که به محل آمدم تعرفه را می گویم.
دوباره اصرار می کنم و می گویم:اگر تعرفه بیش از توان مالی من باشد  و ارائه آن را نخواهم چکار کنم؟
می گوید: ایرادی ندارد حضور در محل هزینه ای ندارد و عاقبت مجبور می شوم با رئیس مرکز خدمات پرستاری صحبت کنم.
ارائه خدمات پرستاری در منازل یکی از نیازهایی است که با استقبال خوب مردم روبه رو شده است اما برخی از نابه سامانی ها در ارائه خدمات از جمله تفاوت در تعرفه های مراکز خدماتی مختلف صدای مردم را در آورده  است و از سویی گاهی استفاده از افرادی که مدرک پرستاری ندارند و یا بی توجهی و نداشتن تجربه از مواردی  است  که مردم به آن  معترض هستند و در همین راستا خواهان توجه بیشتر مراکز نظارتی هستند.
یکی از شهروندان بجنوردی در این مورد می گوید: تزریق آمپول در یکی از این مراکز 12 هزار تومان و در مرکز دیگر 15 هزار تومان است.
زارعی یکی دیگر از افرادی است که از خدمات این مراکز استفاده کرده است. او نیز در این مورد می گوید: برای تزریق 2 آمپول درخواست پرستار کردم اما با وجود این که پرستار فقط یک آمپول تزریق کرد بهای 2 تزریق  را که به خاطر آن آمده بود دریافت کرد در حالی که هزینه حضور در خانه 12 هزار تومان عنوان شده بود  و هزینه هر تزریق 3 هزار تومان در واقع باید این فرد از من 18 هزار تومان دریافت می کرد اما 30 هزارتومان گرفت.ثابتی یک شهروند دیگر نیز بابیان این که حضور پزشک عمومی و دو پرستار همراه او هیچ فایده ای برای بیمار آن ها نداشت، می گوید: پزشکی که به منزل‌مان آمد حتی قاشقک دیدن گلو را  نداشت و از ما تقاضای قاشق کرد تا با آن گلوی بیمار را ببیند و از چراغ قوه موبایلش استفاده کرد و از سویی بدون گرفتن فشار خون و یا خواندن پرونده پزشکی بیمار برای او داروهایی تجویز کرد که  پس از مطالعه پرونده دستور داد که آن ها را استفاده نکنیم. او خاطرنشان می کند: هنگام حضور پزشک دو پرستار او را همراهی می کردند که هیچ کدام از آن ها فعالیتی نداشتند و در واقع به عنوان سیاهی لشکر آمده بودند و از سویی 120 هزار تومان برای حضور در خانه مطالبه شد و این در حالی است که پرستاران هیچ کاری نمی کردند.
یکی دیگر از شهروندان در این مورد می گوید: بهای حضور پرستار و پزشک در هر یک از مراکز ارائه خدمات پرستاری با دیگری متفاوت است و این موضوع نشان می دهد که نظارت در این بخش قوی نیست و باید قوی تر شود.
وی در ادامه اضافه می کند: هنگامی که اپراتور مرکز ارائه خدمات پاسخ مناسبی به من نداد مجبور شدم با رئیس این مرکز صحبت کنم و او در پاسخ به چرایی اعلام نکردن تعرفه ها به من می گوید: برخی اوقات افرادی که تخصصی ندارند و یا پرستاران بیمارستان ها که در مرکز شاغل نیستند برای ارائه خدمات در منازل حضور پیدا می کنند و با ما تماس می گیرند تا از تعرفه ها اطلاع پیدا کنند و همین موضوع باعث شده تا از اعلام تعرفه خودداری کنیم.او در ادامه عنوان می کند: این در حالی است که مسئول یکی دیگر از مراکز این موضوع را رد کرد و گفت اعلام نکردن تعرفه ها غیر حرفه ای است و در واقع بهای تعرفه خدمات پرستاری هنوز در برخی موارد از سوی مراجع مرتبط اعلام نشده و همین نا هماهنگی موجب می شود تا تعرفه ها را اعلام نکنند. یکی پزشک که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نیست در این مورد می گوید:تعرفه های خدمات پرستاری در منزل از سال۷۸ تا کنون بازنگری نشده است و این وضعیت باعث شده، بیش از ۹۰ درصد مراکز دارای مجوز از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، غیر فعال شوند.
وی در عین حال از روند رو به رشد مراکز غیر مجاز ارائه خدمات پرستاری در منزل انتقاد می کند و می گوید:  در این سال ها، دریافت خدمات پرستاری در منزل نه تنها متوقف نشده بلکه برعکس افزایش هم یافته است و دلیل استقبال ازخدمات پرستاری در منزل ناشی از افزایش جمعیت سالمندان کشور و همچنین تقاضا برای انجام مراقبت های پرستاری است و  متاسفانه، وزارت بهداشت و بیمه ها هرگز این نیاز را درک نکردند و همین امر موجب شد تا این نیازها از طریق مراکز غیرمجاز تامین شود.
وی با اشاره به این که هم اکنون تعرفه های خدمات پرستاری در منزل توافقی است، بیان می کند: این وضعیت باعث شده که بابت یک شبانه روز خدمات پرستاری در منزل ارقام بالایی دریافت شود در حالی که نوع خدماتی که ارائه می شود، قابل پایش و ارزشیابی نیست.
وی در تشریح مزایای خدمات پرستاری در منزل، گفت: مهم ترین  مزیت کاهش هزینه های نظام سلامت و بیمه ها و اشغال نشدن تخت های بیمارستانی است در حالی است که کمبود تخت بیمارستانی یکی از مشکلات نظام سلامت کشورمان است که با خدمات پرستاری در منزل، می توان به کاهش این مشکل کمک کرد.
رئیس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که 7 مرکز خدمات مشاوره ای پرستاری در استان فعال است می گوید: از این تعداد 5 مرکز در بجنورد فعالیت می کنند.
«طاهره وفایی» ادامه می دهد:با توجه به این که این دغدغه  در وزارت  بهداشت هم وجود دارد آیین نامه ای در مردادماه امسال در مورد برنامه عملیاتی این مراکز ابلاغ شد که با توجه به آن کارگروه هایی تشکیل و مراکز فعال شناسایی و دستورالعمل هایی برای احیا نیز اعلام شد. وی ادامه می دهد: از 10 مرکزی که فعالیت داشتند 3 مرکز به علت هم راستا نبودن با استانداردها فعالیت شان ممنوع شد. وی با اذعان به این که تعرفه های این مراکز ماه بعد اعلام می شود می افزاید:کتاب ارزش نسبی خدمات پرستاری در منزل ابلاغ شده و در این کتاب تعرفه های نسبی درج شده که می توان از آن استفاده کرد. وی با بیان این که هدف از ترویج استفاده از مراکز پرستاری افزایش کیفیت مراقبت از بیمار و پیشگیری از بستری های غیر ضروری است می گوید: کاهش هزینه های درمانی نسبت به بستری شدن در بیمارستان،کاهش خطر ابتلا به عفونت های بیمارستانی و ارتقای ایمنی بیمار از جمله فواید مراقبت های پرستاری در منزل است.وی در ادامه از مردم و بیمارانی که از این خدمات استفاده کرده و رضایت نداشتند و یا شکایت دارند خواست تا شکایت های خود را کتبی به بخش نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی منعکس کنند. /روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار