تغيير در شيوه زندگي خصوصا در جوامع شهري و ايجاد و تسري عادات تغذيه‌اي همراه با اين تغيير، زمينه‌ساز بسياري از بيماري‌هاي غيرواگير محسوب مي‌شود. بيماري‌هايي كه مخاطرات جدي براي افراد به‌دنبال دارد.
کد خبر: ۳۴۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ 11 December 2016
تابناک فارس به نقل از فارس: تغيير در ساعات و آداب و نوع تغذيه، استفاده از غذاهاي آماده و رستوراني، تسري مصرف غذاهاي چرب، پركالري و فاقد ارزش‌هاي غذايي متناسب با سن و جنس، چالشي است كه تقريبا تمام جوامع را در بر گرفته است.

صاحب‌نظران علم تغذيه اعتقاد دارند كه بي‌توجهي به عادات غذايي و نوع و شيوه مصرف انواع مواد غذايي و نوشيدني، ريشه اصلي يا حداقل يكي از عوامل مهم در بروز يا تشديد بيماري‌هاي مختلف محسوب مي‌شود كه سرطان‌ها هم جزو اين بيماري‌ها قرار دارد.

كارشناس ارشد تغذيه دانشكده و علوم غذايي شيراز در اين خصوص با اشاره به مطالعات انجام شده، تاكيد دارد كه تغذيه نامناسب نقش بسيار مهمي در ابتلاي افراد به انواع سرطان‌ها دارد. به‌طوريكه تخمين‌ها نشان از ارتباط 30 تا 40 درصدي ابتلا به سرطان با شيوه زندگي و نوع رژيم غذايي افراد داشته و مي‌توان با بهره‌بردن از رژيم‌هاي سالم غذايي و سبك زندگي مناسب، از بروز يا تشديد آنها جلوگيري كرد.

دنیا فیروزی كه در كارگاه آموزش تغذيه سخن مي‌گفت، افزود: تغذیه ممکن است روند سرطان زایی را  در هر مرحله از جمله متابولیسم کارسینوژن، دفاع سلولی و میزبان، تمایز سلولی و رشد تومور، تغییر دهد.

اين كارشناس ارشد تغذيه اعتقاد دارد كه زمینه بررسی نقش تغذیه در روند سرطان بسیار وسیع است و امكان دارد ژن‌ها در دوران بارداري، كودكي و طول عمر هر فرد به واسطه استفاده از مواد مغذي به شكل مستمر، دچار تغيير شود.

فيروزي گفت: تحقیقات جهانی در زمینه سرطان نشان داده است که علت یک سوم از سرطان‌ها را مي‌توان در تغذيه نادرست به همراه نداشتن فعاليت فيزيكي متناسب و در نهايت اضافه وزن جست و جو كرد و پیچیدگی زیاد الگوهای رژیم غذایی متنوع، یک چالش بزرگ برای مطالعه در زمینه ارتباط بین غذا و سرطان، به شمار می‌رود.

این کارشناس ارشد تغذیه، اضافه كرد: هزاران ماده مغذی در یک رژیم غذایی معمولی یافت می‌شود که برخی از این ترکیبات به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و بعضی دیگر، کمتر شناخته شده‌اند.

به گفته او، موادي نظير سلنیوم، اسید فولیک، ویتامین  B12، ویتامین  D، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها (ویتامین  C، ویتامین A و کاروتنوئیدها، ویتامین E، سلنیوم، روی) از مهار کننده‌های سرطان‌زا در رژیم غذایی محسوب مي‌شوند بنابراين مصرف بیش از اندازه موادی مانند قند و غلات تصفیه شده، مصرف پایین فیبر، مصرف زیاد گوشت قرمز، متعادل نبودن امگا 3 و امگا 6 و چربی‌ها، همگی از عوامل افزایش دهنده  کارسینوژن‌ها در یک رژیم غذایی به‌شمار مي‌روند.

اين كارشناس ارشد تغذيه با تاكيد براينكه افراد می‌توانند با آگاهی از عوامل خطر ایجاد سرطان و مهارکننده‌های سرطان در برنامه غذایی روزانه، شانس ابتلا به سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهند، بنابراين توصيه كرد كه هر فرد براي تنظيم برنامه غذايي روزانه و اطمينان از شيوه صحيح دريافت مواد مغذي سالم، مي‌تواند از مشاوران تغذيه استفاده كند.

چگونه مسموم نشويم

به گزارش ايسنا، يك كارشناس ارشد بهداشت و ايمني مواد غذايي نيز، توجه به نكاتي در هنگام استفاده از غذاهاي رستوراني را منجر به جلوگيري از مسموميت به واسطه تغذيه خارج از منزل دانست.

علي‌اصغر بهزادي با يادآوري اينكه تغييرات در شيوه زندگي افراد و شاغل بودن زن و مرد در اغلب خانواده‌هاي جوان، جامعه را به سمت افزايش مصرف غذاهاي بيرون‌بر يا رستوراني پيش برده است، گفت: اين موضوع لزوم توجه به نكاتي براي جلوگيري از مسمويت‌هاي غذايي را دوچندان كرده است.

وي گفت: پیش از ايــن كــه در رســتوراني بنشينيم، باید به ظاهر بهداشتی و تمیز بودن محيط رستوران دقت كرده و اگر يك رستوران يا فروشگاه اغذيه‌ به ظاهر تميز نيست، به هيچ وجه از غذاي آن استفاده نكنيم.

بهزادي اضافه كرد: بايد به غذايي كه خريداري كرده و قصد مصرف آن را داريم دقت و توجه داشته باشيم. سعي كنيم غذاهايي كه داراي گوشت يا تخم‌مرغ خام يا نيم‌پز در آنها استفاده شده است را مصرف نكنيم.

او توصيه كرد كه اگر محتويات غذا را نمي‌دانيم حتما در خصوص آن سئوال و از اينكه در غذا گوشت يا تخم‌مرغ نيم‌پز يا خام استفاده شده است،‌ اطمينان كسب كنيم.

بهزادي افزود: هميـشه غذاهايی که به صورت كامل پخته شده سفارش دهيم، زیرا تنها پخته شدن كامل مي‌تواند باكتري‌ها را از بين ببرد. البته به یاد داشته باشیم که حرارت، سموم بعضی از باکتری‌ها را از بین نمی‌برد.

كارشناس ارشد بهداشت و ايمني غذايي تاكيد دارد هنگامي كه در رستوران غذا سرو مي‌شود دقت كنيم كه غذا كاملا گرم باشد، در غير اينصورت از مصرف آن خودداري كنيم.

او گفت: اگر غذايي بيشتر از دو ساعت بيرون از يخچال باشد، آن را دور بريزيم و هنگامي كه غذاي پخته شده داغ خريداري مي‌كنيم، حداكثر 2 ساعت بعد از خريداري، آن را مصرف كرده يا در فر با دماي بالاي 74 درجه سانتيگراد نگه‌داري كنيم تا از رشد احتمالي باكتري‌ها ممانعت شود.

اين كارشناس بهداست همچنين توصيه كرد كه هنگام مراجعه به رستوران، پنيرهاي پاستوريزه يا فرآوري شده، ماهي و ساير غذاهاي دريايي كاملا پخته شده، غذاهاي دوباره گرم شده و ساندويچ‌هايي كه گوشت آن تا دماي بخار داغ شده يا تخم‌مرغ آن كاملا پخته (سفت شده) انتخاب و مصرف كنيم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار