در گفتگوی اختصاصی با تابناک اردبیل مطرح شد؛
یک فعال دانشگاهی گفت: در جنگ نابرابر رسانه ای امروز، متاسفانه به سرمايه انساني متخصص متعهد در اين حوزه نيز بي توجهي مي‌شود.
کد خبر: ۳۴۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱ 09 December 2016
فرهاد يوسفي دانشجوي دكتري تخصصي ارتباطات در گفتگوي اختصاصي با تابناك در اردبيل، با اشاره به سرعت همه گير شدن تكنولوژي هاي نوين رسانه اي و ويژگي هايي همچون تعاملي بودن، جهاني كردن، جذابيت و پايان حريم خصوصي، در قيد زمان و مكان نبودن و محدوديت گريزي را از جمله ويژگي هاي شاخص اين رسانه ها در شرايط كنوني دانسته، افزود: امروز رسانه هاي نسل سوم، مرزهاي جغرافيايي را در دنيا درنورديده اند و عليرغم پا برجا بودن قوانين بين المللي قبلي و لزوم رعايت الزامات درانتشار اخبار، انتقال امواج و ...توسط دولت ها، عملا چنين ملاحظاتي در دنيا وجود ندارد و دولت ها به شرايط موجود و اقدامات فرامرزي در حوزه انتشار پيام به نوعي و به اجبار تمكين نموده اند.

وي با بيان اينكه امروز قوانين به پاي سرعت تكنولوژي هاي رسانه اي نمي رسند و ضمن انتقاد از ضعف تصميم گيري ها در حوزه رسانه اي كشور و اوج و شدت عدم تناسب اقدامات با شرايط موجود، بهترين استراتژي در مقابله با تهديدات رسانه اي به واسطه تكنولوژي هاي نوين را در شرايط كنوني جامعه استفاده از بزرگترين تهديد موجود و تبديل آن به نقطه قوت و تلاش براي ايفاء نقش در حوزه توليد محتواي رسانه اي دانست.

يوسفي با اشاره به ايدئولوژي اصلي رسانه هاي نوين كه همان تحميل جهان گرايي هست ادامه داد: در شرايطي كه تنها در يك دقيقه، دو ميليون جستجو در گوگل، 571 خلق و بسايت، ارسال 204 ميليون ايميل، اشتراك گذاري 104 هزار عكس درsnapchat ، ثبت 20 هزار عكس در سايت tumblr، ارسال 278 هزار توئيت، يك و چهار دهم ميليون ارتباط دراسكايپ ، يك و هشت دهم ميليون لايك و 41 هزار پست در فيسبوك، توليد سيصد ساعت فيلم در يوتويوب، ارسال سه هزار و ششصد عكس در اينستاگرام، 83 هزار دلار خريد در سايت كتاب و اسناد آمازون، ثبت 70 سايت جديد درdomains ، ديده شدن بيست ميليون عكس در flickr و... صورت مي گيرد و درشرايطي كه حدود هزار ماهواره تلويزيوني، 24 ساعته براي دنيا برنامه ارسال مي كنند و فعاليت بيش از 12 ميليون راديو موجي و بيش از آن راديو اينترنتي، كه بيش از هفت هزار آن با بيش از چهار صد كانال فارسي زبان براي ايران قابليت دسترسي دارد، دركنار لزوم تدوين قوانين كارآمد به پشتوانه كار كارشناسي افراد آگاه و خبره و همچنين طراحي يك مدل استراتژيكي به منظور تقويت نقاط قوت و تبديل تهديدات به فرصت ها، تلاش براي ايجاد و ارتقاء سواد رسانه اي از اولويت هاي اساسي كشور دراين جنگ نابرابر رسانه اي به وي‍ژه به لحاظ استراتژي هاي حاكم بر رسانه هاي كنوني و تاكتيك هاي خاص رسانه اي در جنگ نرم مي باشد.

اين دانشجوي دكتري تخصصي ارتباطات با بیان اينكه امروز در دنيا، يك شركت رسانه اي 85 ميليار دلار (تقريبا معادل بودجه ارزي يك ساله كشور) خريداري مي شود يا 1/1 ميليارد دلار براي كار پژوهشي به منظور پيداكردن علاقه مندي مردم به طرح لباس هزينه مي شود و مدير شركتي به لحاظ داشتن يك ميليارد و چهار صد و نود ميليون مخاطب، خود را با جرات، رهبر اولين كشور پرجمعيت جهان معرفي نموده، جهت تبديل فيس بوك به رسانه مبتني بر موبايل، 19 هزار ميليارد دلار براي خريد اينستاگرام هزينه مي شود، آمار 71 درصدي تماس مردم ايران با اينترنت از طريق موبايل نسل سوم و از طرفي ضريب نفوذ نزديك به صددرصدي موبايل در ايران، پيام مهمي براي سياست گذاران و برنامه ريزان مخصوصا در حوزه رسانه دارد.

فرهاد يوسفي اردبيلي با اشاره به طرح اخير چند شركت رسانه اي از جمله فيسبوك، گوگل و ياهو براي راه اندازي اينترنت خارج از جوّ رايگان و به اصطلاح اينترنت بدون دولت كه در مرحله اول، هشتصد ميليون نفر را در سراسر دنيا به بهانه كمك به كشورها تحت پوشش قرار خواهد داد و زمزمه هدف قرار گرفتن كشور در اين طرح كه در حقيقت تاكتيكي ديگر در جنگ نرم كنوني است و تست اول طرح در كشور اندونزي ، از غفلت برخي متوليان و برخورد هاي سليقه اي بعضي مديران در دستگاهها انتقاد كرد و اظهار داشت: در حالي كشور در جنگ نابرابر رسانه اي قرار گرفته كه در كنار سهل انگاري ها و اقدامات نابرابر و غير اصولي از حيث قانوني، مالي ، نرم افزاري و...، متاسفانه به سرمايه انساني متخصص متعهد در اين حوزه نيز بي توجهي مي شود.
وي ادامه داد: عدم استفاده از تخصص فارغ التحصيلان در حوزه رسانه و ارتباطات در دستگاهها و بكارگيري آنها كه درحقيقت به عنوان افسران جنگ نرم بايد عمل كنند در امور غير مرتبط و پيش پا افتاده، خواسته يا ناخواسته در راستاي تامين اهداف دشمنان و هدر دادن سرمايه است.

وي از مسئولان عالي و مديران دستگاههاي مختلف استاني خواست تا با شناسايي نيروي هاي متخصص خود در حوزه ارتباطات و رسانه و بكارگيري آنها در ماموريت هاي مرتبط، گامي اساسي و محوري در اين لحظات حساس و سرنوشت ساز جنگ نرم بردارند.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار