کد خبر: ۳۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۴ 12 May 2015

گفتگو: صادق پناهی

کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون محیط زیست است. در شرایطی که منتقدان جنگ سیاست را با دولت به خاکریز محیط زیست کشانده اند. در تابناک اردبیل با وی در رابطه با محیط زیست کشور به گفت و گو نشسته ایم. آن هم در حالی که هنوز مدت زیادی از دیدار تاریخی رهبر انقلاب با فعالان عرصه محیط زیست نگذشته است.

شعار سال و تاثیر آن بر فعالیت تشکل های مردم نهاد از جمله سوالاتی است که در این مصاحبه بدان پرداخته شده است. همچنین بودجه سازمان از دیگر مسائل مطروحه در پاسخ های نماینده محیط زیستی مجلس شورای اسلامی است. کمال الدین پیرموذن در این مصاحبه با صراحت هر چه تمام به سوالات محیط زیستی ما پاسخ داده است. بخصوص زمانی که از وی در زمینه رابطه مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست پرسیده ایم:

بساط نگاه جناحی به محیط زیست برچیده شود

روز 17 اسفند ماه سال 93 روزی تاریخی برای محیط زیست کشورمان بود. برای نخستین بار طی 36 سال گذشته رهبر انقلاب همه کسانی را که به نوعی در امر محیط زیست دخیل هستند به حضور پذیرفتند. سخنانی که ایشان در این جلسه ایراد فرمودند را می شود یک فصل الخطاب از جنس محیط زیست دانست. اطلاق عنوان نهاد حاکمیتی برای سازمان حفاظت محیط زیست از جمله این موارد است. فکر می کنید این مسله چه تاثیری در حفاظت از محیط زیست در کشورمان خواهد داشت؟

بنازم به صراحت رهبری فرزانه انقلاب. ایشان حجت را برای همه تمام کردند. آن هم در روزهایی که محیط زیست کشور با یک بمباران ناجوانمردانه مواجه بود. تا همه آنهایی که دل در گروی ایران عزیز دارند فارغ از هر سلیقه ای توجه به مسائل محیط زیستی را مد نظر قرار دهند. ما فردای آن روز در حمایت از فرمایشات معظم له از طرف فراکسیون محیط زیست مجلس بیانیه صادر کردیم.

همه می دانیم که عده ای می خواستند سازمان محیط زیست را زیر مجموعه جهاد کشاورزی ببرند. غافل از اینکه حل معضلات زیست محیطی در گرو حفظ سازمان متولی آن است. مسائل زیست محیطی حقوق بین نسلی است و نیاز به همکاری بین بخشی دارد. علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، مجلس, قوه قضاییه, شهرداری ها, دهیاریها همه اینها باید دست به دست هم بدهند. چیزی که رهبری گرانقدر تاکید داشتند این بود که باید بساط نگاه جناحی به محیط زیست برچیده شود. بنده امیدوارم که با جدی گرفته شدن دغدغه های معظم له روزهای خوبی در انتظار محیط زیست کشورمان باشد.


تقابل دولت و مخالفان به حوزه محیط زیست کشیده شده است. آن هم در شرایطی که همه می دانند نگاه جناحی به حوزه محیط زیست می تواند یک اشتباه راهبردی باشد. از مسله بنزین گرفته تا بحث ریزگردهایی که نفس اهواز را در روزهایی از سال می گیرد. و حالا که بحث صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی این روزها از سوی برخی مجموعه ها شنیده می شود. آن هم در شرایطی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید دارد کشور در شرایط شکار ممنوع قرار دارد و هیچ مجوزی در این زمینه صادر نشده است.

هشت سال تمام اطرافیان رئیس جمهور پیشین از طریق اینها ارتزاق کرده اند. امرار معاش اینها با محیط زیست بود. از بنزین آلوده گرفته تا فروش حیوانات نادر و البته صادرات شرم آور خاک. تاراج منابع ملی به معنای واقعی کلمه. پس نباید انتظار داشته باشید که در برابر دولت سنگ اندازی نکنند. تلاش های شجاعانه سرکار خانم ابتکار و نگاه مبتنی بر محیط زیست رئیس جمهور و دولت باعث شد بساط ارتزاق نوکیسه های از خدا بی خبر جمع شود. البته باید بگویم که اینها هر کاری هم که بکنند چیزی عاید اینها نخواهد شد. دولت در مسیر خود مصمم است و آن را با توکل به خدا تا رسیدن به سرانجام کار پیش خواهد برد.


رهبر انقلاب امسال را با عنوان سال دولت و ملت همدلی و همزبانی نامگذاری کرده اند. شعاری که تحقق آن می تواند جان تازه ای بر پیکر رنجور تشکل های مردم نهاد در کشور باشد. مجموعه هایی که در زمستان سخت هشت ساله تا حد نابودی پیش رفتند. و حالا با وزیدن روح اعتدال در کشور در تلاش برای ایفای نقش حیاتی خود در تعالی کشور هستند. فکر می کنید از رهگذر عمل به شعار سال در حوزه محیط زیست چه کمکی می شود به تشکل های مردم نهاد انجام داد؟

علی رغم اینکه دنیا به این نتیجه رسیده است که مشکلات جامعه را می توان با بهره گیری از تشکل های مردم نهاد علاج کرد ولی متاسفانه در کشورمان این مجموعه ها با کم لطفی مواجه هستند. دولت در بحث بودجه برای کمک به این عزیزان پیشنهاداتی داشت. منتهی دیدید که بدخواهان چگونه با گره زدن دروغین این بحث با انتخابات مجلس اجازه ندادند برای حمایت ازآنها اقدامی صورت گیرد. سر همین جاده جنگل ابر به واسطه همین مجموعه ها بود که ما متوجه فاجعه ای که می خواست صورت بگیرد شدیم. من امیدوارم در سالی که با ذکاوت رهبری به نام دولت و ملت همدلی و همزبانی نامگذاری شده است همه مجموعه های مرتبط بتوانند از ظرفیت های مجموعه های مردم نهاد بهره بگیرند.


مجلس شورای اسلامی سال گذشته طرحی را با امضای بیش از 60 نماینده مجلس به خود دید که در آن از انحلال سازمان محیط زیست و ادغام آن به عنوان یک معاونت زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی سخن به میان آمده بود. بحث احداث جاده ابر هم مورد دیگری بود که سال گذشته در مجلس خبرساز شد. دو مسله ای که برای فعالان محیط زیست نا امید کننده بود. شما به عنوان یک نماینده مجلس که سخنگوی فراکسیون محیط زیست هم هستید جنس رابطه میان مجلس و سازمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

تا زمانی که بنده مجلس نرفته بودم استنباطم این بود در مجلس نمایندگان بر اساس جامعه چند صدایی و تفکرات حزبی وجناحی نظر می دهند. منتهی وقتی به مجلس رفتم دیدم اکثر نمایندگان بیشتر منافع شخصی را در نظر می گیرند. در همین بحث جاده ابر عده ای می خواستند براساس منافع خودشان در منطقه ای جاده کشی راه بیندازد که عواقبی برای محیط زیست منطقه و کشور داشت. جنگلی بی نظیر که ما درخواست کردیم به ثبت جهانی هم برسد. البته جای خوشحالی دار که طی بازدیدی که نمایندگان مجلس از آن منطقه به عمل آوردند با طرح جاده ابر مخالفت شد و این مسله به طور کلی منتفی است.


بودجه سازمان حفاظت محیط زیست همیشه چیزی کمتر از نیازهای واقعی آن بوده است. فکر می کنم به جا باشد که در این مجال در این رابطه هم صحبتی کرده باشیم.

بودجه ما به نفت وابسته است. دولتها همیشه در زمینه استقلال بودجه مملکت از نفت کوتاهی کرده اند. بخصوص در دولت های نهم و دهم که با درآمد افسانه ای نفت مواجه بودیم و نه تنها استفاده مطلوبی نداشتیم که به ضرر کشور هم تمام شد. امسال مجلس با توجه به فرمایشات رهبری، توجه به علم روز دنیا و کاهش قیمت نفت تلاش کرد بودجه شفافی مصوب کند. بودجه سازمان محیط زیست متاسفانه قطره چکانی است. دولت تلاش خواهد کرد با حذف یارانه افراد متمکن در بودجه سال جاری صرفه جویی کند. از همین طریق به بخش محیط زیست هم کمکی صورت خواهد پذیرفت.


اگر بخواهم یکی از سوال های خود را با توجه به نقش شهر تهران در پاسداشت محیط زیست به این شهر اختصاص دهم باید به بحث قطع درختان باغ های شهر تهران اشاره بکنم. دیدگاه حضرتعالی در این رابطه چیست؟

در راستای توجه به انذارهای رهبری انقلاب در جهت حفظ باغات شهر شهرداری تهران مکلف است کلیه باغات با مساحت بیش از 500 متر مربع را شناسنامه دار کند. همچنین سازوکاری برای حفظ آنها تدوین نموده و بعد از تصویب شورای اسلامی شهر به مورد اجرا بگذارد. 

نتیجه کار را هم سالیانه به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال کند. همچنین شهرداری تهران موظف است طبق آئین نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز در جهت حفظ باغات آنها را در کاربری فضای سبز پیش بینی بکند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار