رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری تالاب طالقان این شهرستان با لایروبی کامل انهار سنتی منتهی به آن آغاز شده است .
کد خبر: ۳۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵ 11 May 2015

فرامرز سفری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تالاب که به دلیل خشکسالی های اخیر به صورت کامل خشک شده بود، سال گذشته به طور کامل احیا شد و امسال نیز با لایروبی بیش از هفت کیلومتر از انهار سنتی، انتقال آب مازاد سد حسنلو به آن شروع شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به طور میانگین عمق آب این تالاب 80 سانتیمتر است که این مقدار آب با همکاری امور آب نقده و تشکل های زیست محیلی و از طریق کانال آبیاری و انهار سنتی به این تالاب منتقل شده و انتقال آب تا آبگیری کامل آن تداوم می یابد.

وی اظهار امیدواری کرد که با بالا آمدن سطح آب این تالاب که یکی از تالاب های مهم فصلی این شهرستان به شمار می رود مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی نیز به آن برای لانه سازی و جوجه آوری بیشتر شود.

سفری افزود: در این تالاب انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی شامل انواع مرغابی، اردک سرسفید، چنگر، خروس کولی، عقاب تالابی، خوتکا و پرستوی دریایی جوجه آوری می کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب طالقان (اسلام آباد) با 150 هکتار مساحت در پنج کیلومتری شمال نقده و مابین روستاهای طالقان و اسلام آباد قرار دارد.

وی اظهار کرد: لایروبی انهار سنتی منتهی به تالاب های این شهرستان از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و در مجموع بیش از 24 کیلومتر از این انهار با بیش از 300 میلیون ریال اعتبار لایروبی شده اند.

در نقده، هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می کنند که از این تعداد، تالاب های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب های بین المللی هستند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار