عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آمریکایی‌ها با ابزارهای بین‌المللی از جمله هفت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و شکل‌دهی به فضای ایران هراسی «داماتو» را تبدیل به تحریم‌های فرامرزی کردند و دولت موظف است به حداکثر تولیدات هسته‌ای طبق روال سابق بازگردد.
کد خبر: ۳۳۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸ 03 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از فارس،حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در خصوص تمدید 10 ساله تحریم علیه ایران در کنگره آمریکا، اظهار داشت: طرح‌های «داماتو» آمریکا قانونی که 20 سال پیش برای زیرفشار گذاشتن صنعت نفت ایران تدوین شد، به‌عنوان مهم‌ترین سیاست خارجی آمریکا برای مهار ایران مطرح شده است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیاست‌های خارجی آمریکا با این معنا که تمدید «داماتو» به‌معنای شکست برجام نیست، عنوان می‌شود.

وی با اشاره به بهانه‌های مجلس نمایندگان آمریکا در رای به تمدید قانون «داماتو»، تصریح کرد: ادعای نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و آزمایش‌های موشکی بخشی از بهانه‌های اصلی سنای آمریکا در تمدید ادامه تحریم‌ها علیه ایران بود.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: نظر همه مسؤولان جمهوری اسلامی ایران چه کسانی که به‌طور مستقیم در حال مذاکره برجام بودند و چه کسانی که در امر تصمیم‌گیری مشارکت داشتند، رای به تمدید 10 ساله تحریم علیه ایران در سنای آمریکا را نقض سریع برجام دانستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی گفت: داماتو بعد از نقض قرارداد نیم‌بند ایران با شرکت کونوکو (شرکت نفتی آمریکایی) در سال 1995 میلادی که در سال 1996 تبدیل به یک قانون شد، شکل گرفت.

وی با بیان اینکه «آلفونس داماتو» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در سال 1996 طرح جدیدی برای تحریم اقتصادی ایران ارائه کرد که مورد موافقت و تصویب کنگره قرار گرفت‌، خاطرنشان کرد: به موجب این طرح، هر شرکت یا دولتی که بیش از 40 میلیون دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند، گرفتار مجازات اقتصادی آمریکا می‌شود، به این معنا که وزارت خزانه‌داری آمریکا آن شرکت یا دولت را تحریم می‌کند که این عملا بزرگ‌ترین مانع در راه اجرای برجام است که همان نقض سریع برجام است.

*آمریکایی‌ها « قانون داماتو» را تبدیل به تحریم‌های فرامرزی کردند

فلاحت‌پیشه با اشاره به درخواست آمریکا از دولت‌های اعضای اتحادیه اروپا در راستای اجرای مجازات‌های اقتصادی و تجاری علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: آمریکایی‌ها با استفاده از یک‌سری ابزارهای بین‌المللی از جمله هفت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و شکل‌دهی به یک فضای ایران هراسی توانستند «داماتو» را تبدیل به تحریم‌های فرامرزی کنند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شماری از سناتورها که طرح تمدید 10 ساله علیه ایران را به تصویب رساندند از «باراک اوباما» خواستند طرح را امضا کند، ادامه داد: فضای جدیدی بعد از انتخابات در آمریکا شکل گرفته است، لابی‌های مختلف سعی می‌کنند که انرژی تهاجمی که ترامپ دارند به‌گونه‌ای از خود دور کرده و آن را وارد یک حوزه هدف کنند که هم‌اکنون بخش عمده‌ای از این سناتورها و نمایندگان و لابی‌‌های پشت‌سر آن‌ها سعی دارند که این انرژی ترامپ را بر روی ایران متمرکز کنند، لذا از «باراک اوباما» می‌خواهند خللی در این مسیر ایجاد نکند و این خود عملا نوعی چراغ سبز است که به رئیس‌جمهور آینده آمریکا نشان می‌دهند.

وی با بیان اقدامات پیشگیرانه ایران علیه سیاست‌های افراطی آمریکا، متذکر شد: اینجانب اعتقاد دارم که این سیاست سناتورهای آمریکایی به معنای کشاندن رئیس‌جمهور جدید آمریکا به یک‌چالش تازه و منحرف کردن دولت آمریکا از مشکلاتی اساسی که دارد، است.

فلاحت‌پیشه طرفین ایران در برجام را آمریکا، سازمان بین‌المللی، اتحادیه اروپا و بقیه کشورهای دنیا دانست و افزود: طرفین ایران در برجام این گروه‌ها هستند که به نظر اینجانب چیزی برای ترامپ در به هم زدن موضوع نقض برجام باقی‌ نمانده، البته دولت آمریکا نیز چیزی در مقابله با برجام کم نگذاشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی سه بعد قضیه دیگر (سازمان بین‌المللی، اتحادیه اروپا و بقیه کشورهای دنیا) را در قالب دو موضوع عنوان و بیان کرد: یکی دیپلماسی رسمی و دیگری دیپلماسی عمومی است.

* مهم‌ترین چالش دولت آمریکا چالش با دنیای است

وی مهم‌ترین چالش دولت آمریکا را چالش با دنیای دانست که حاضر نیستند با یک آمریکایی همکاری کند که یک‌جانبه در آینده ‌می‌خواهد تحولات دنیا را پیش ببرد و یادآور شد: بعد از امضای برجام قسمت چهارم یعنی بقیه کشورهای دنیا وارد مناسبت‌های خاصی با ایران شدند چرا که مانعی ندیدند، کشورهای اروپایی رسما روابط عادی با ایران را آغاز کردند و سازمان‌های بین‌المللی نیز در این میان در واقع بازیگرانی بودند که حق را به ایران دادند.

* حفظ وحدت داخلی و اجرای رفتاری عقلانی در خارج

فلاحت‌پیشه با تاکید بر نوع برخوردی براساس وحدت در داخل و عقلانیت در خارج نسبت به تمدید تحریم‌ها علیه ایران در عرصه بین‌المللی، اظهار داشت: نباید تمدید «داماتو»به یک موضوع انتخاباتی تبدیل شود، در داخل هر رفتاری که داشته باشیم براساس اصل وحدت باشد قرار نیست با مقصریابی به یکدیگر توهین کنیم.

وی با اشاره به برخورد برخورد عقلانی در خارج، ادامه داد: اگر مقابله با مثلی وجود دارد باید فقط با دولت آمریکا باشد، نباید شرایط مانند سال 2005 میلادی شود یعنی زمانی که برخی از کشورهای مرتجع منطقه به همراه رژیم صهیونیستی و آمریکا آمدند ایران هراسی را شکل دادند، ایران تبدیل به هدف تحولات شد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی به رویکرد مجلس برای حفظ منافع کشور و تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت:مجلس شورای اسلامی از مجلس هفتم تا‌کنون هیچگاه از موضوعات و جریانات کلی مذاکرات هسته‌ای و چالش‌های هسته‌ای دور نبوده است.

* «داماتو» نقض جدی حقوق ایرانی را به همراه دارد

وی با اشاره به نظر شخصی خود درخصوص هر طرحی (با موضوع مذکور) که به مجلس ارائه شود باید حداکثر یک‌فوریتی باشد، افزود: باید شرایط را برای بحث‌های کارشناسی فراهم کنیم.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه «داماتو» نقض جدی حقوق ایرانی را به همراه دارد، متذکر شد: مجلس می‌تواند دو طرح را با عنوان، به‌حالت تعلیق درآوردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در ادامه شرایط منفی که در آمریکا شکل گرفته است و دوم اینکه دولت موظف شود به حداکثر تولیدات هسته‌ای طبق روال سابق برگردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار