اینکه اقتصاد کشور توسعه نیافته است، اینکه اقتصاد ما در برابر تهدیدات خارجی و داخلی مقاوم نیست بدان دلیل است که نگرش های فکری و فلسفی حاکم بر تصمیمات به دنیا و انسان و جایگاه انسان در این دنیا و محیط زیست اشکال دارد و همین نگرش ضد توسعه ای است که سبب عدم تحقق اقتصاد مقاومتی طی سال های اخیر شده و در صورت تداوم این نگرش، خواهد شد
کد خبر: ۳۳۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳ 19 November 2016

به گزارش تابناک خوزستان، دکتر مرتضی افقه در گفتگو با تابناک خوزستان در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد کشور در مقابل تصمیمات بیگانگان و بروز حوادث غیرمترقبه داخلی همانند سیل و زلزله از آسیب کمتری برخوردار باشد. برخی به خطا تصور کرده اند با تحقق اقتصاد مقاومتی باید وابستگی کشور به درآمد حاصل از فروش نفت کمتر شود که اگر هدف غایی از اجرای این طرح کاهش وابستگی به نفت باشد راه را به خطا رفته ایم زیرا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون شعار کاهش وابستگی به نفت در گوش همه آحاد مردم طنین انداز بوده است اما با گذشت سه دهه از شروع این شعار، هنوز در تحقق آن موفق نبوده ایم.

وی در ادامه افزود: در این میان برخی اقتصاددانان نظریه ی افزایش صادرات غیرنفتی را ارائه دادند که هم اکنون میزان صادرات غیرنفتی به حدود 50 میلیارد دلار رسیده است اما با نگاهی به وضع اقتصادی کشور متوجه خواهیم شد وضع موجود در مقایسه با دوره ای که صادرات نفتی بیش از صادرات غیر نفتی بوده است تفاوت چندانی نکرده است. صادرات نفت از این جنبه مورد چالش قرار گرفت که نظریه پردازان اقتصادی معتقد بودند نباید نفت به صورت خام به فروش برسد اما باید گفت در حال حاضر که مدعی افزایش صادرات غیر نفتی در ایران هستیم باز هم اغلب اقلام صادراتی کشور مواد خام یا کالاهای کشاورزی است که چندان قابل اتکاء نیستند. موادی همچون سنگ معدن، شمش فولاد، ششمین مس و محصولات کشاورزی  را به صورت خام به فروش می رسانیم که البته هیچکدام از این موارد کشور را به تحقق اقتصاد مقاومتی نزدیک نخواهد کرد. 

دکتر مرتضی افقه اشاره نمود: زمانی به اقتصاد مقاومتی دست خواهیم یافت که کشور به توسعه یافتگی رسیده باشد. توسعه یافتگی زمانی محقق می شود که تصمیم گیری ها در جامعه به دست افراد توسعه یافته اتخاذ شود. در واقع از نظر من توسعه فرآیندی است که انسان توسعه نیافته را به انسان توسعه یافته تبدیل می کند. 

وی تصریح کرد: رشد و توسعه اقتصادی کشور در حال حاضر به تولید و صدور نام به شدت وابسته است. جهت مقاوم سازی اقتصاد کشور رهائی از صادرات نفت شرط لازم بود اما شرط کافی، تولید انواع کالاهای نهائی و قابل رقابت با پیشرفته ترین کالاهای مشابه خارجی است نه صدور چند کالای خام دیگر. در واقع در صورتی که کماکان به صدور کالاهای خام دیگر به جای نفت خام ادامه دهیم پس از گذشت مدتی نه چندان طولانی، دوباره نظام اقتصادی کشور به سرنوشت وابستگی به صادرات نفت دچار خواهد شد. هیچکدام از این راهکارها مولد توسعه و پیشرفت اقتصادی و در نهایت اقتصاد مقاومتی نخواهند بود زیرا کشورهای قدرتمند در زمان تنش ها می توانند سایر کالاهای صادراتی کشور را همانند نفت تحریم کنند که این تحریم ها کشور را دچار رکود شدید اقتصادی خواهد کرد. 

دکتر مرتضی افقه با اشاره به اینکه توسعه زمانی اتفاق خواهد افتاد که محرک پیشرفت اقتصادی از بیرون به درون انسان منتقل شود، افزود: توسعه یعنی انسان ها با اندیشه و فکر مولد تولید کالا و ثروت باشند. کشور زمانی به توسعه می رسد که نخبگان به توانایی تولید همه کالاها دست یابند. به بیان واضح تر زمانی اقتصاد مقاومتی محقق می شود که جامعه به توانایی تولید همه کالاها به خصوص کالاهای ضروری دست یابد. منظور از توانایی تولید همه کالاها خودکفایی نیست بلکه منظور این است که کشور قادر به ساخت همه کالاها می باشد اما در زمان لزوم یعنی در دوران تحریم ها و کمبودها دست به تولید برخی کالاها بزند. 

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی جامعه با اتکاء به نیروها و منابع داخلی به توانایی تولید همه کالاهای مورد نیاز کشور برسد. بنابراین برای نیل به این هدف باید به سمتی حرکت کرد که در نگرش تصمیم گیران جامعه انسان و معیشت مردم در اولویت باشد. اینکه اقتصاد کشور توسعه نیافته است، اینکه اقتصاد ما در برابر تهدیدات خارجی و داخلی مقاوم نیست بدان دلیل است که نگرش های فکری و فلسفی حاکم بر تصمیمات به دنیا و انسان و جایگاه انسان در این دنیا و محیط زیست اشکال دارد و همین نگرش ضد توسعه ای است که سبب عدم تحقق اقتصاد مقاومتی طی سال های اخیر شده و در صورت تداوم این نگرش، خواهد شد. 



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار