موتورسواری در استان قم به دلیل فراوانی استفاده از این وسیله توسط سنین مختلف مردم اما عدم استفاده از تجهیزات ایمنی خطرات زیادی دارد و جان بسیاری از موتورسواران را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۳۳۰۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ 17 November 2016
به گزارش تابناک قم، هر ساله آمار بسیار زیادی از تصادفات موتورسواران به اشکال مختلف به گوش می‌رسد که راکبین این وسیله نقلیه به دلیل توجه نداشتن به قوانین و مقررات و از همه مهمتر به دلیل استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی جان خود را از دست داده‌اند یا اسیر معلولیت‌های مختلف شده‌اند.

حادثه موتورسواری موجب معلولیت قهرمان شاخص ورزش قم

در ابتدا به سراغ یکی از ورزشکاران و قهرمانان موفق استان قم رفتیم، قهرمانی که اکنون به دلیل معلولیت در ورزش معلولین فعال است و از چهره‌های شاخص این عرصه به شمار می‌رود اما معلولیت خود را ناشی از تصادف در حین موتورسواری عنوان می‌کند.

این ورزشکار محمد محمدنژاد قهرمان معلول رشته بسکتبال با ویلچر استان قم است که عناوین ارزشمندی همچون دو مدال طلا از بازی‌های پاراآسیایی جوانان در سال 2013، مقام پنجم و عنوان یکی از پنج ستاره مسابقات جهانی 2013، قهرمانی و نایب‌قهرمانی‌های متعدد با تیم باشگاهی ایثار قم در لیگ برتر ایران و تنها سهمیه بسکتبال با ویلچر قم در بازی‌های پارالمپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل در کارنامه دارد.

تا جایی که امکان دارد موتورسواری نکنید

قهرمان ملی‌پوش ورزش بسکتبال با ویلچر استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، موتورسواری را عامل معلولیت و مرگ توصیف کرد و گفت: حدود 10 سال قبل بود که به اتفاق یکی از دوستانم در حین موتورسواری تصادف کردیم و متاسفانه به دلیل شدت تصادف از ناحیه نخاع دچار آسیب شدید و معلولیت شدم تا دیگر امکان راه رفتن سالم و صحیح برای من وجود نداشته باشد.

محمد محمدنژاد تصریح کرد: شرایط بسیار سختی را در آن مقطع تحمل کردم، بیش از یک سال به دلیل مشکلات روحی و روانی ناشی از این اتفاق بد و ناخوشایند، زندگی من را مختل کرده بود اما لطف خدا بود که با فعالیت در ورزش معلولین بار دیگر به شرایط عادی زندگی بازگشتم.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی افراد جامعه در همه سنین به ویژه نوجوانان و جوانان هم استانی می‌خواهم که تا جایی که امکان دارد موتورسواری نکنند، یا اگر از این وسیله نقلیه خطرناک استفاده می‌کنند حداقل در کنار رعایت قوانین و مقررات، از تجهیزات ایمنی آن استفاده کنند تا به چنین سرنوشتی دچار نشوند یا خدای ناخواسته جان خود را از دست ندهند.

فعالیت هیأت ورزشی موتورسواری برای ارائه خدمات به علاقمندان

موتورسواری اکنون یک رشته ورزشی محسوب می‌شود و تمامی مسوولان به جوانان و افراد علاقمند به موتورسواری توصیه می‌کنند برای لذت بردن از هیجان‌ها و جذابیت‌های آن به سراغ ورزش موتورسواری بروند و از کارهای نمایشی و سرعت غیر مجاز در معابر عمومی سطح شهر خودداری کنند.

این در حالی است که در کشورمان فدراسیونی مستقل به نام موتورسواری و اتومبیلرانی فعال است و در استان‌های سراسر کشور از جمله استان قم، هیأت ورزشی موتورسواری و اتومبیلرانی به عنوان یکی از 43 هیأت ورزشی فعال این استان برای ارائه خدمات و توجه به نیازهای علاقمندان به این دو رشته فعالیت می‌کند.

بر همین اساس به تمام علاقمندان به رشته‌های موتورسواری و اتومبیلرانی توصیه شده است تا با مراجعه به این هیأت ورزشی، از امکانات موجود برای لذت بردن از ورزش و فعالیت تفریحی و رقابتی در این دو رشته بهره‌برداری کنند و جان خود را با فعالیت در معابر غیر استاندارد و سطح شهر به خطر نیندازند.

خطرات موتورسواری عامل مرگ یکی از بهترین‌های ورزش قم

حتی برای لذت بردن از رقابت و تفریح در رشته موتورسواری قوانین و مقرراتی در میدان ورزشی آن وجود دارد که تک تک شرکت کنندگان در فعالیت‌های تمرینی و مسابقات این رشته ملزم به رعایت آنها هستند تا از خطرات موجود در این رشته ورزشی نیز جلوگیری شود، خطراتی که سه سال قبل جان یکی از بهترین‌های موتورسواری را گرفت.

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان قم از قهرمان فقید موتورسواری قم به نیکی یاد کرد و افزود: زنده‌یاد احسان حضرتی یکی از چهره‌های تکرار نشدنی ورزش قم در رشته موتورسواری بود که متاسفانه شهریور ماه سال 1392 در حین برگزاری مسابقات جان به جان آفرین تسلیم کرد.

سیدکاظم صالحی بیان کرد: این قهرمان فقید صاحب نام و شاخص موتورسواری استان قم در سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود در رقابت‌های گوناگون این رشته ورزشی اعم از مسابقات استانی و رقابت‌های قهرمانی موتورسواری کشور توانست عناوین ارزشمندی را کسب کند.

وی خاطرنشان کرد: حادثه دلخراشی که منجر به مرگ قهرمان موتورسواری قم شد در حالی برای زنده‌یاد حضرتی رخ داد که در پیست برگزاری مسابقات در شهرستان ازنا با حریفان خود رقابت می‌کرد در حالی که متاسفانه پیشت از استاندارد و بیمه برخوردار نبوده و در زمان وقوع حادثه نیز برای امدادرسانی به این موتورسوار، آمبولانس در محل برگزاری مسابقات وجود نداشته است تا ورزش قم و موتورسواری ایران یکی از بهترین‌های خود را برای همیشه از دست بدهد.

ممنوعیت فعالیت موتورسوارانی که تجهیزات ایمنی ندارند

دبیر هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر الزام استفاده از تجهیزات ایمنی در تمام فعالیت‌های ورزشی این رشته، تصریح کرد: هیچ موتورسواری حتی برای یک دور بدون لباس، کلاه و لوازم ایمنی اجازه موتورسواری و ورود به داخل پیست این رشته را ندارد.

سیدمهدی صالحی در ادامه بیان کرد: دوستان فعال در رشته موتورسواری باید توجه داشته باشند که از این به بعد هیچ عذری پذیرفته نمی‌شود و هیچ موتورسواری حتی برای یک دور، نباید بدون لباس، کلاه و لوازم ایمنی داخل پیست تردد کند و این قانون برای تمامی رشته‌های موتورسواری موجود در پیست اعم از موتور کراس، موتور استریت، موتور استانت و موتور ریس اجرا می‌شود.

دبیر هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان قم همچنین خطاب به ورزشکاران رشته موتورسواری عضو این هیأت ورزشی تاکید کرد: عزیزان موتورسوار باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که از این به بعد هیچ یک از موتورسواران نباید در هیچ شرایطی موتور خود را به شخص دیگری بدهد زیرا در صورت مشاهده، کمیته موتورسواری این هیأت با شخص خاطی برخورد جدی خواهد کرد.

موتورهای توقیفی آزاد شدند

وی با اشاره به رفع توقیف موتورهای برخی موتورسواران قم اظهار کرد: هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان قم یکی دیگر از مشکلات خود که راجع به توقیف موتورهای چند تن از موتورسواران خوب و با اخلاق بود را با گرفتن سند استرداد، برطرف کرد.

صالحی با اشاره به میزان بالای علاقمندی قمی‌ها به این رشته ورزشی، عنوان کرد: موتورسواران همچنین باید توجه داشته باشند که این کار با همکاری و زحمت مجموعه اعضای هیأت‌، و در راس آن پیگیری‌های سیدکاظم صالحی رئیس هیأت و مسؤولان دیگر بخش‌ها با تعامل بسیار خوب و ارزنده دادگستری، دادستانی قم، دادستانی تهران و دوستان پرتلاش ما در استان البرز و سپاه ثارالله انجام شد و جا دارد از جانب تمامی ورزشکاران این رشته از این بزرگواران کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم.

جلوگیری از فعالیت موتورهای بدون مدرک

هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان قم برای الزام تمامی فعالین این دو رشته به رعایت قوانین و مقررات، ممانعت از ورود به پیست این رشته ورزشی برای موتورسوارانی که هنوز مدارک خود را تحویل نداده و کارت شناسایی برایشان صادر نشده را نیز در دستور کار قرار داده است، بر همین اساس برای ورود به پیست، مدارک کامل چک شده و در صورت نداشتن و ناقص  بودن مدارک از ورود ورزشکاران موتورسوار به پیست جلوگیری می‌شود.

به تمامی موتورسوارانی که مدارک خود را تکمیل نکرده‌اند، اعلام شده است که از لیست تردد حذف و پلاک آنها نیز گرفته می‌شود، ضمن اینکه علاوه بر همراه داشتن لوازم ایمنی مانند لباس کامل موتورسواری و کلاه ایمنی، موتورسواران باید در طول مسیرهای هر برنامه یا مسابقه‌ای که توسط هیأت برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی می‌شود، باید ضمن اجرای قوانین و مقررات، با سرعت مجاز رانندگی کنند.

جرایم انضباطی برای موتورسواران متخلّف

همچنین از سوی هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان قم به تمامی موتورسواران به ویژه ورزشکارانی که پلاک موتور آنها با بیمه‌نامه مغایرت دارد یا بیمه ورزشی تهیه نکرده‌اند، تاکید شده است که باید برای هر برنامه مدارک خود را تکمیل کنند، تا در حین تمرین و مسابقات با مشکلی مواجه نشوند.

افرادی که دارای موتور سیکلت سنگین هستند نیز باید هرچه سریع‌تر برگه اصل بیمه‌نامه شخص ثالث و کارت بیمه ورزشی خود همراه با شماره پلاک و شماره تنه موتور خود را تحویل بدهند تا کارت شناسی برای آنها صادر شود زیرا در صورت تحویل ندادن به موقع مدارک از لیست تردد حذف می‌شوند.

هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان قم در اطلاعیه انضباطی برای موتورسواران به این نکته نیز اشاره کرده است که تمامی موتورسواران باید توجه داشته باشند که موتورسوار و ترک‌نشین‌ آنها ملزم به استفاده از لباس و کلاه ایمنی در طول مسیر به سمت پیست و در داخل پیست و در مسیر برگشت هستند.

در صورت مشاهده و گزارش پلیس، فرد متخلف باید مبلغ 500 هزار ریال به حساب هیأت بابت جریمه واریز کند، ضمن اینکه در صورت تاخیر بیش از یک ربع از ساعت تعیین شده، مبلغ 300 هزار ریال هر موتورسوار جریمه می‌شود و چنانچه در طول مسیر سرعت غیر مجاز و حرکات نمایشی مشاهد شود، هر موتورسوار در هر صورت مبلغ یک میلیون ریال جریمه خواهد شد و در صورت تکرار تخلفات، به کمیته انضباطی معرفی شده و از پیست اخراج می‌شود.

قهرمانی نمایندگان قم در موتور کراس و حرکات نمایشی ایران

از جمله موفقیت‌ها و دستاوردهای موتورسواری قم در سال 1395 می‌توان به موفقیت موتورسوار قم در ایستادن بر سکوی نخست و کسب مقام قهرمانی مسابقات قهرمانی موتور کراس کشور اشاره کرد، رقابت‌هایی که با برنامه‌ریزی فدراسیون به میزبانی تهران به انجام رسید.

در این مسابقات پس از سال‌ها با درخشش قهرمان ارزنده موتورسواری استان قم یعنی سیدعلی سیف‌زاده عنوان نخست کشور نصیب موتورسواری قم شد و تا از سیف‌زاده به عنوان یک جانشین خوب در غیاب قهرمان فقید موتورسواری قم یعنی احسان حضرتی در رشته موتور کراس یاد شود.

دیگر توفیق مهمی که موتورسواری قم در ماه‌های سپری شده از سال جاری در رشته موتورسواری به دست آورده است، موفقیت سیدمجتبی سیفی موتورسوار قم در کسب مقام نخست و عنوان قهرمانی حرکات نمایشی در مسابقات چند جانبه کشوری به میزبانی شهرستان خمین استان مرکزی است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار