مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه برنامه ای برای بازگرداندن شیر ایرانی به منطقه ارژن پریشان تعریف نشده گفت: محیط زیست در این زمینه مطالعاتی نداشته و برنامه ای برای این کار ندارد.
کد خبر: ۳۲۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 15 November 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر حمزه ولوی اظهار داشت: قبل از اعلام هر موردی دراین زمینه در مطبوعات بهتر است دیدگاه های کارشناسی بررسی شود و کم و کیف موضوع مورد مطالعه قرار گیرد.
 
گفته شده شیرهای ایرانی اوایل قرن 20 میلادی از منطقه بین النهرین ناپدید شدند اما در همان زمان، معدود نقاطی از کشور ما از جمله خوزستان و فارس کماکان زیستگاه این حیوان منحصربه فرد بوده است.
 
جنگل های اطراف رودخانه های کرخه، دز و کارون به طرف مسجد سلیمان، رامهرمز، بوشهر، کازرون تا دشت ارژن محل زیست شیر ایرانی بوده است .
 
ظاهرا آخرین شیر را در شمال غربی دزفول یک نقشه بردارهندی ارتش بریتانیا یا به استناد برخی مقالات مهندسان آمریکایی مشاهده کرد.
 
طبق اظهار برخی از ریش سفیدان محلی تا آن زمان دسته های 2 تا پنج تایی شیر در بیشه زارهای جنوب شوش (منطقه حفاظت شده کرخه) رویت می شد، اما شکار بی رویه توسط عشایر و افراد محلی به صورت گروهی، تخریب زیستگاه، سمی کردن لاشه حیوانات شکار شده و کم شدن طعمه هایی همچون گوزن زرد از جمله دلایل انقراض نسل این حیوان ارزشمند در ایران است.
 
زیست گونه گوزن زرد ایرانی در منطقه ارژن پریشان و سازگاری این گونه در معرض انقراض حیات وحش در این منطقه میتواند نشانه ای برای سازگاری منطقه برای زیست شیر ایرانی نیز باشد .
 
از بین رفتن و کم شدن تعداد گوزن زرد ایرانی که شکار اصلی شیر بوده از این نظر اهمیت دارد که موارد مشابه برای گونه های امروزی ما که منابع غذایی شان روبه کاهش است، کم نیست.
 
در حقیقت از بین بردن منابع غذایی نوعی تهدید غیرمستقیم، اما بسیار مهم است.
 
متخصصان زیادی تا کنون منطقه ارژن پریشان در شهرستان کازرون را برای زیست شیر ایرانی مناسب تشخیص داده اند ، برخی منابع نیز از انتقال گونه های شیر ایرانی که در روسیه زیست می کنند به این منطقه خبر داده اند اما همانطور که در سخنان مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس آمده است هنوز برنامه عملیاتی برای این موضوع تعریف نشده است .
 
منطقه ارژن پریشان در سال 1351 با وسعت 191 هزار هکتار به عنوان پارک بین المللی انتخاب و در سال 61 طی مصوبه شماره 98 شورای عالی محیط زیست با کاهش وسعت به 56 هزار و 713 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان و از طرف سازمان ملل به عنوان ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان معرفی شد.
 
این منطقه حد فاصل شهرستان های شیراز و کازرون در فاصله 120 کیلومتری جنوب غرب مرکز استان فارس قرار دارد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار