ضرورت چاره‌اندیشی برای مشکلات تلفن همراه در اندیکا؛
در نقاط مختلف اندیکا از جمله شیرین‎بهار، سرباز، صفی‌خون، مومن آباد، طاهر آباد، کتک و موری که جمعیت زیادی هم در خود جای داده‌اند به علت اینکه دکل‌های مخابراتی امکان ارائه خدمات تلفن همراه ندارند، مردم در این مناطق برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با همدیگر از شیوه‌های قدیمی مانند فرستادن قاصد و پیک استفاده می‌کنند که این مسئله درعصری که به عصر ارتباطات نامگذاری شروع فاجعه است
کد خبر: ۳۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 09 May 2015
در زندگی امروزی یکی از نیازهای ضروری زیرساختهای مورد نیاز شهری است که امکاناتی ارتباطی و مخابراتی یکی از این ملزوات خواهد بود که باید در همه شهرها، روستاها، راههای ارتباطی و دیگر نقاط کشور فراهم شده باشد.

این روزها تلفن همراه یکی از وسایل ارتباطی روزمره است که مورد دسترس همگان و همه سنین قرار دارد تا برای ارتباط با دیگران بدون محدودیت مکانی همچون تلفن‌های ثابت، از آن استفاده شود و در مواقع اضطرار حادثه نیز از طریق آن به نیروهای امدادی برای امدادرسانی کمک می‌کند.

به گزارش تابناک خوزستان، اندیکا که یکی از شهرستان‌های خوزستان است که در دولت نهم به شهرستان ارتقا یافت ولی در آن از زیرساخت‌های مخابراتی خبری نیست و اهالی برخی از نقاط آن برای ارتباط با هم همچون پیشینیان از قاصد و یک استفاده می‌کنند.

جاده‌های کوهستانی بدون ارتباط مخابراتی
یکی از شهروندان اندیکایی با اشاره به نقاط گردشگری این شهرستان در شیرین‌بهار (شیمبار) و تاراز می‌گوید: با توجه به این منطقه ییلاق خوزستان است و گردشگران زیادی برای بازدید و اتراق به اینجا می‌آیند باید زیرساخت‌های لازم از جمله مخابرات فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر حادثه‌ای برای گردشگران در نقاط مختلف اندیکا به وجود آید به دلیل عدم آنتن دهی موبایل، کمک رسانی به آنها خیلی دشوار خواهد بود زیرا بیش از 80 درصد جاده‌های کوهستانی منطقه تحت پوشش خدمات تلفن همراه نیست.

این شهروند اندیکایی می‌گوید: چون عشایر زیادی در منطقه حضور دارند و روستاهای فراوانی در سطح شهرستان پراکنده هستند و اجتماع آنچنان و تراکم جمعیت در اندیکا وجود ندارد شایسته است که مسئولان برای حل مشکل آنتن دهی تلفن همراه چاره ای اساسی بیندیشند.

جان باختن شهروندان به دلیل بی‎خبر بودن نیروهای امدادی
به سراغ سلمان ظاهری، مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی اندیکا نیوز که اخبار این شهرستان را منعکس می‌کند می‌رویم، که یکی از مشکلات حاد منطقه را عدم آنتن دهی تلفن همراه بیان می‌کند و با اشاره به حوادث گوناگون به وقوع پیوسته می‌گوید: در روزهای نخست فروردین ماه امسال در نقاطی از شهرستان حادثه سیل به وقوع پیوست که اگر به نیروهای امدادی به موقع اطلاع داده می‌شد شاهد جان دادن همشهریان و عزادار شدن خانواده‌هایشان آن هم در اول بهار که همه شاد و خوشحالند نبودیم.

وی ادامه می‌دهد: همچنین در حادثه ریزش کوه در تاراز نیز اگر نیروهای امدادی و هلال احمر به موقع می‌رسیدند کسی کشته نمی‌شد، امیدواریم که مسئولان برای حل این مشکل فکری کنند تا دیگر به دلیل آن جان شهروندی گرفته نشود.

ظاهری به مناطق روستایی اندیکا نیز اشاره می‌کند و تصریح می‌کند: شهرستان ما روستاهای زیادی دارد که حدود 60 درصد از آنها تحت پوشش هیچ گونه تلفن همراه نیست که اگر برای انها اتفاقی رخ دهد فاجعه‌ای به وجود خواهد آمد که از این نمونه‌ها زیاد به وقوع پیوست.

قطع ارتباط در روزهای ابری و بارانی
امید طیبی‌مهر، یکی از کارشناسان اورژانس اندیکا نیز نیز به بیان مشکلات امدادرسانی در این شهرستان می‌پردازد و اظهار می‌دارد: شهرستان ما نقاط کور زیادی دارد و 2 سوم از جاده‌های کوهستانی آن فاقد آنتن دهی تلفن همراه است، در بیشتر جاها نیز در هوای ابری و بارانی موبایل از دسترس خارج می‌شود و ارتباط اهالی با دیگران قطع خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: به علت همین عدم آنتن دهی تلفن همراه اگر در روستاهای کوهستانی فرد یا افرادی نیاز به کمک داشته باشد نمی‌توان به امدادگران اطلاع داد و نیروهای امدادی نیز با تاخیر زیاد از وقوع حوادث مطلع می‌شوند که موارد زیادی اینچنین بوده است.

این جوان ساکن روستای سرگچ بخش آبژدان اندیکا در همین رابطه توضیح می ‌دهد که چندی پیش در یکی از جاده‌ها تصادفی به وقوع پیوست که تا نیروهای امدادی مطلع شدند و به صحنه رفتند مصدوم به علت خون ریزی زیاد جان سپرد در صورتی اگر به موقع اطلاع پیدا می‌کردیم نجات پیدا می‌کرد.

عدم ارائه خدمات از سوی دکل‌های مخابراتی
طیبی‌مهر در ادامه به مشکلات درمانگاه‌های شیرین بهار (شیمبار) و بخش چلو اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر پرسنل این مراکز درمانی بخواهند برای کمک به بیماران به یاری آنها برویم به علت عدم آنتن دهی تلفن همراه نمی‌توانند به موقع به ما اطلاع دهند که به همین دلیل مشکلاتی برای بیماران به وجود می‌آید.

یکی دیگر از جوانان اندیکایی می‌گوید: در نقاط گوناگون اندیکا از جمله شیرین‎بهار، سرباز، صفی‌خون، مومن آباد، طاهر آباد، کتک و موری که جمعیت زیادی هم در خود جای داده‌اند به علت اینکه دکل‌های مخابراتی امکان ارائه خدمات تلفن همراه ندارند، مردم در این مناطق برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با همدیگر از شیوه‌های قدیمی مانند فرستادن قاصد و پیک استفاده می‌کنند که این مسئله درعصری که به عصر ارتباطات نامگذاری شروع فاجعه است.

وی می‌افزاید: بیشتر مناطق اندیکا مانند شیرین‌بهار، کوههای تاراز، سوسن و سرخاب و آبشار موری که گردشگری هستند نیز تحت پوشش خدمات مخابراتی نیستند که این موضوع سبب شده از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان به صورت شایسته‌ای استفاده نشود.

شاپور باقری، مدیر جمعیت هلال احمر اندیکا با اشاره به مشکلات امدادرسانی به حادثه دیدگان در نقاط گوناگون این شهرستان به علت عدم آنتن دهی تلفن همراه عنوان می‌کند: در روز نخستین روز از بهار امسال و تعطیلات نوروزی حادثه ریزش کوه در کوههای تاراز به وقوع پیوست که چند نفر زیر آن گرفتار شدند و 2 نفر جان باختند که اگر به موقع خبردار می‌شدیم می‌توانستیم آنها را نجات دهیم.

وی به تشریح این حادثه می‌پردازد و ادامه می‌دهد: بر اثر ریزش کوه در 3 کیلومتر از جاده اندیکا به چهارمحال بختیاری، این مسیر بسته شد و چند نفر زیر آوار گرفتار شدند که تلاش اهالی برای اطلاع دادن به نیروهای امدادی در زمان حادثه به دلیل عدم آنتن دهی تلفن همراه میسر نشد که متاسفانه 2 تن از هموطنانمان در این حادثه دلخراش جان دادند.

مدیر جمعیت هلال احمر اندیکا با بیان اینکه عدم آنتن دهی تلفن همراه در نقاط مختلف این شهرستان در امدادرسانی به حادثه دیدگان وقفه ایجاد می‌کند، یادآور می‌شود: بخش چلو یکی از بخش‌های حادثه خیز کشور است که علاوه بر برف‌گیر بودن نقاط صعب‌العبور زیادی هم دارد.

یخ‌زدگی در کمین حادثه دیدگان جاده‌های کوهستانی اندیکا
وی یکی از پرحادثه ترین نقاط اندیکا را پیچ دول انبار تاراز تا پیچ مور هره بیان می‌کند و می‌افزاید: ریزش و رانش کوه، سقوط بهمن و برف‌گیر بودن از جمله حوادثی که در این مسیر پرتردد بین استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری اتفاق می‌افتد.

باقری اضافه می‌کند: در اندیکا علاوه بر حوادثی که اتفاق می‌افتد حیوانات درنده نیز در منطقه وجود دارند و در جاده‌های کوهستانی جان حادثه دیدگان را به خطر می‌اندازد، همچنین خطر یخ زدگی نیز در کمین افراد مجروح در حوادث رانندگی در نقاط برف‌گیر این شهرستان است.

عدم حضور پزشکان به علت آنتن ندادن تلفن همراه
اما عزت الله براتی، بخشدار چلو علت اصلی عدم تمایل پزشکان برای حضور و ماندن در بخش چلو شهرستان اندیکا به علت آنتن دهی نام مناسب تلفن همراه می‌داند و با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای مردم منطقه می‌گوید: وقتی پزشکان متوجه این معضل می‌شوند حاضر به ماندن و خدمات رسانی به مردم صبور منطقه نیستند که مسئله سبب شده در چند ماه گذشته 6 پزشک محل کار خود در درمانگاه شیرین‌بهار را ترک کنند.

وی یکی از دلایل اصلی مهاجرت اهالی منطقه به شهرهای همجوار را عدم آنتن دهی تلفن همراه می‌داند و ادامه می‌دهد: این موضوع مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کند و مجبور می‌شوند محل زندگی خود را ترک کنند وبه دیگر شهرها بروند.

بخشدار چلو در ادامه به بیان مشکلات مردم پس از رفتن پزشکان می‌پردازد و عنوان می‌کند: وقتی پزشک از درمانگاه می‌رود بیش از 40 روز طول می‌کشد تا پزشک دیگری به منطقه بیاید و جایگزین او شود و در این مدت مردم مجبورند مسافت 30 کیلومتری در کوهستان‌ها را برای درمان خود بپیمایند و به مراکز درمانی دیگر بروند.

خبرنگار تابناک خوزستان با آقای بهروز جهانبخشی، مسئول مخابرات شهرستان اندیکا نیز برای ارائه توضیحات تماس می‌گیرد که وی در این زمینه توضیحی ارائه نمی‌کند و پاسخ نمی‌دهد، همچنین تماس‌های مکرر ما با آقای منوچهر ورناصری، فرماندار اندیکا بی‌نتیجه می‌ماند زیرا تلفن همراه رئیس شورای اداری این شهرستان در دسترس نیست تا بتوانیم با وی صحبت کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
واقعا برای مسئولین مخابرات متاسفم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
اندیکا جولانگاه .....شده وکسی جرات سفر به آنجا را بدون اجازه ندارد حتی آبدارچیهای ادارات را هم ایشان گذاشته است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار