رعایت آئین نامه ها و مقررات درون دانشگاهی در برپایی اینگونه مراسمات و حفظ استقلال دانشگاهها می تواند مسئولیت پذیری تشکل های دانشجویی را بالاتر ببرد و فضای تعاطی افکار و آرای مختلف در دانشگاهها را تقویت کند
کد خبر: ۳۲۸۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰ 13 November 2016
در سه سال گذشته و با آغاز بکار دولت یازدهم، بار دیگر فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاهها نشاط نسبی را تجربه کرده است. با وجود آنکه در دولت سابق شاهد برخی محدودیت ها در فعالیت های دانشجویان بوده ایم اما به تدریج این فضا تغییر کرد و برخی تشکل های دانشجویی با نگاه های مختلف سیاسی، پا گرفتند. در همین مدت، دانشگاههای مختلف شاهد برگزاری جلسات سخنرانی، مناظره و اعلام مواضع در خصوص مسائل مختلف کشور بوده اند. دانشجویان دانشگاههای خوزستان نیز، تشکل های سیاسی و فرهنگی را فعال کردند و بویژه در آستانه انتخابات مجلس دهم، مراسمات مختلفی را برگزار کردند.
اخیرا برگزاری سخنرانی دکتر محمد کیانوش راد نماینده مردم اهواز در دوره ششم مجلس با برخی مخالفت ها روبرو شد و نهایتا با نظر شورای تامین لغو شد. او پس از این رویداد در نامه ای سرگشاده، به برخی فرمایشات امام و شهید مطهری استناد و خواهان برگزاری نشست های دانشگاهی در فضایی باز شد. لغو این برنامه با وجود صدور مجوز توسط هیئت نظارت دانشگاه باعث واکنش ها و انتقاداتی در فضای سیاسی استان شد.
انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز به لغو این برنامه اعتراض کرد و انجمن اسلامی مدرسین این دانشگاه نیز تاکید کرده است: از کسانی که خود را دلسوز نظام و انقلاب می دانند، انتظار می رود که وظیفه راهبری همه نیروهای سیاسی دانشجویی را به نحو احسن به انجام برسانند تا به جای برهم زدن امنیت برنامه های قانونی، تحمل خود را برای شنیدن صدای مخالف خود، ارتقاء دهند و موجبات برگزاری فعالانه جلسات و هم اندیشی همه تشکل ها و ایجاد شادابی و نشاط برای همه دانشگاهیان و دانشجویان را بوجود آورند.

به نظر می رسد ضرورت دارد مسئولان سیاسی استان و دیگر دستگاههای ذیربط در زمینه برگزاری نشست ها و جلسات دانشجویی بویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با سعه صدر و بلندنظری برخورد کنند و فضای باز سیاسی و اجتماعی قانونمند را در دستور کار قرار بدهند. همچنانکه رهبرمعظم انقلاب، بارها بر ضرورت ایجاد کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها تاکید کرده اند و تردیدی نیست که ایجاد محدودیت و یا لغو نشست های دانشجویی با این رویکرد همخوانی ندارد.

همچنین رعایت آئین نامه ها و مقررات درون دانشگاهی در برپایی اینگونه مراسمات و حفظ استقلال دانشگاهها می تواند مسئولیت پذیری تشکل های دانشجویی را بالاتر ببرد و فضای تعاطی افکار و آرای مختلف در دانشگاهها را تقویت کند. ضمن آنکه تشکل های دانشجویی نیز حفظ فضای آرام سیاسی ورعایت قوانین را در عین ایجاد شور و نشاط در دانشگاهها مدنظر قرار خواهند داد.
بدون شک سپردن امورات درون دانشگاه بدست مسئولان دانشگاهها که در این دولت بارها نیز مورد تاکید قرار گرفته و مداخله نکردن در امورات درون دانشگاهها می تواند بسترساز تعاملات سازنده و همزیستی مسالمت آمیز تشکلهای دانشجویی با نگاههای سیاسی مختلف باشد و لازم به نظر می رسد همه مسئولان این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار