رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفتگو با تابناک؛
در حال حاضر در زمینه ساخت قطعات پایین دستی نفت و گاز هیچ مشکلی وجود ندارد و سازندگان ایرانی با توانمندی کامل قادر به ساخت و ارائه تجهیزات پایین دستی صنعت نفت می باشند
کد خبر: ۳۲۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴ 09 November 2016

به گزارش تابناک خوزستان، در حاشیه دومین روز از برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در گفتگو با تابناک اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه ساخت قطعات پایین دستی نفت و گاز هیچ مشکلی وجود ندارد و سازندگان ایرانی با توانمندی کامل قادر به ساخت و ارائه تجهیزات پایین دستی صنعت نفت می باشند. به عبارت بهتر در حوزه ساخت تجهیزات پایین دستی نفت و گاز به صددرصد خودکفایی دست یافته ایم.

رضا خیامیان در ادامه افزود: اما در خصوص ساخت قطعات بالادستی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و باید کار و تلاش بیشتری در این حوزه صورت پذیرد. در برخی از بخش های ساخت تجهیزات بالادستی توانسته ایم عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم اما در خصوص بعضی قسمت ها هنوز به داشن فنی کافی و لازم دست پیدا نکردیم. به منظور رفع این موانع باید با شرکت های خارجی تولیدکننده تجهیزات بالادستی صنعت نفت ارتباطات بیشتری برقرار کنیم و از دانش روز آن ها استفاده نماییم.

وی از راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات فنی مهندسی در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت در کیش خبر داد و افزود: با راه اندازی این مرکز ارتباطات سازندگانی داخلی با شرکت های خارجی بیشتر می گردد و تبادل تکنولوژی های روز دنیا با شتاب بیشتری انجام خواهد گرفت که با تحقق این مهم سازندگان داخلی قادر خواهند بود در حوزه قطعات بالادستی نفت و گاز نیز به 100 درصد خودکفایی دست یابند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تصریح کرد: ما تا زمانی که بر روی انتقال تکنولوژی کار تخصصی انجام نداده ایم و شرکت های داخلی را با شاخص های شرکت های بزرگ نفتی در خارج از کشور قیاس نکنیم نخواهیم توانست در عرصه های بین المللی گامی هایی بلند در حوزه صادرات تجهیزات صنعت نفت برداریم. باید تمام توان و دانش خود را در جهت ارتقاء کیفی و کمی تولیدات قطعات نفتی به کار گیریم تا از این طریق بتوانیم در بخش صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم و بازارهای خارجی را از آن خود نماییم.

وی افزود: انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تمام راهبردهای خود را در جهت توسعه صادرات کالای نفتی به کار گرفته است تا از این طریق بتوانیم جایگاه خود را به عنوان سازنده برتر قطعات نفتی در منطقه و جهان تثبیت نماییم. 

خیامیان اذعان کرد: ایران به عنوان کشور مقتدر در ساخت تجهیزات نفتی می تواند مرکزی برای صادرات تجهیزات نفت در منطقه باشد. مشکلی که در حال حاضر در بخش صادرات کالا با آن مواجهه هستیم این است که بعضی از استانداردهای جهانی نظیر api را دارا نیستیم که با ارتباطات بیشتر با شرکت های خارجی موانع موجود رفع خواهد شد.

 رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در خصوص اصلاح و تغییر قراردادهای داخلی گفت: این قراردادها واقعا ظالمانه اند و به ضرر سازندگان و پیمانکاران نگارش شده اند، به عبارتی بهتر ادبیات خوبی در قبال سازندگان ندارند. قرارداد مطلوب باید برد برد باشد. به همین دلیل بهترین راهکار در جهت رفع مشکلات موجود، اصلاح قراردادهای داخلیست. 

وی در خصوص قراردادهای IPC گفت: در انعقاد قراردادهای IPC سازندگان تجهیزات نفتی در حوزه مسائل بومی آن دخالت دارند و امیدواریم که در آن حوزه نیز بازار کالاهای نفتی ایران در سیطره کشورهای خارجی قرار گیرد.

خیامیان افزود: با اصلاح قراردادهای داخلی سازندگان تجهیزات نفتی به شیوه برد برد عمل خواهند کرد و طرفهای دیگر قرارداد هم در عدم پرداخت مطالبات سازندگان و پیمانکاران موظفند که قانون مند عمل نمایند.

وی در خصوص توانمندی سازندگان خوزستانی اظهار کرد: در چندساله اخیر تلاش بسیاری در جهت تولید قطعات نفتی به کار گرفته اند. با توجه به اینکه استان خوزستان باید سهم بسزایی در بازار عرصه تجهیزات صنعت فنت داشته باشد اما به طور کل  در خصوص ساخت تجهیزات صنعت نفت ابتدا ملی و در نهایت جهانی فکر و سپس تصمیم گیری نمود.

 رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: به دلیل پراکندگی امکانات در کشور باید در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت ملی فکر کرد اما لازم به ذکر است تا آن جا که امکان داشته باشد باید از توان استان خوزستان در این بخش کمک گرفت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار