جهانگیری:
معاون اول رئیس جمهوری گفت: در دوره ای طرح های توسعه ای کشور را به عنوان دیون دولتی و سهام عدالت واگذار کردند.
کد خبر: ۳۲۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹ 08 November 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، اسحاق جهانگیری در آیین بهره برداری از طرح آهن اسفنجی فولاد چهارمحال و بختیاری افزود: در این دوره کسی هم نپرسید که سرانجام این سهام عدالت به کجا انجامید و مردم از این سهام عدالت چه بهره ای برده اند؟.
وی اظهار کرد: این نوع واگذاری ها باعث خالی شدن دست نهادهای توسعه ای و مردم شود.
جهانگیری، حضور بخش خصوصی در تولید را برای کشور حیاتی و ضروری دانست و با تاکید بر این که باید از حضور بخش خصوصی در تولید استقبال کرد، گفت: برخی از مدیران بد سلیقگی می کنند و به بخش خصوصی توجه نمی کنند.
جهانگیری گفت: هر چقدر زمان گذشته، منابع دولتی به سمت سرمایه گذاری کاهش یافته است و در دوره ای دولت در حوزه صنایع مختلف سرمایه گذاری می کرد که این سرمایه گذاری دیگر در برنامه و بودجه وجود ندارد.
به گفته وی، دولت منابعی برای سرمایه گذاری ندارد، ولی نهادهای عمومی ممکن است وضعیتی بهتر از دولت برای سرمایه گذاری داشته باشند، اما در نهایت این بخش خصوصی است که هم از دولت و هم نهادهای عمومی وضعیت بهتری دارد.
به گفته وی، اقتصاد مقاومتی همین مساله است که بخش خصوصی میدان دار شود و مردم موتور محرکه سرمایه گذاری و تولید شوند و دولت تنها سیاستگذار باشد.
وی تصریح کرد: میزان معوقات بانکی نزدیک به 10هزار میلیارد ریال است و کسانی که دارای معوقات بانکی هستند 2 گروه می باشند و نباید همه را به چشم بد نگاه کرد.
جهانگیری گفت: یک گروه بخش خصوصی هستند که در مقاطعی از بانک ها وام گرفته اند و به دلیل تغییر شرایط اقتصادی کشور این بخش خصوصی متضرر شده است.
وی گفت: هیچ شخص یا بخش خصوصی در این مساله که ارز کشور از 10 هزار ریال به 30هزار ریال رسید، یا تورم به 40 درصد افزایش یافته است، نقشی نداشته است.
معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: هیچ بخش خصوصی در اینکه تحریم هایی علیه کشور از سوی بیگانگان به تصویب رسید هم نقشی نداشته است و باید این بخش خصوصی در این شرایط سرمایه گذاری می کرد و فعالیت خود را برای ایجاد اشتغال جوانان و افزایش تولید انجام می داد و تسهیلات خود را به بانک باز می گرداند، از این رو طبیعی بود که بخش خصوصی نمی تواند در این شرایط تسهیلات بانکی را بازپرداخت کند.
جهانگیری تاکید کرد: نمی توان بخش خصوصی را که در چنین شرایطی که با مشکل روبرو شده و حتی تعدادی از واحدهای تولیدی آن تعطیل شده است، حمایت نکرد چرا که این افراد سرمایه خود را آورده اند تا برای جوانان کشور شغل ایجاد کنند.
وی گفت: بخش عمده ای از معوقات بانکی را این افراد تشکیل می دهند که به دلیل شرایط اقتصادی دچار مشکل شدند.
جهانگیری یادآور شد: اما عده ای اندکی نیز دارای معوقات بانکی هستند که از همان ابتدا قصد بازپرداخت آن را نداشتند و با زد و بند تسهیلات بانکی را بدون این که در کار تولید ببرند دریافت
کرده اند.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: باید با قدرت پول را از این افراد پس گرفت و نباید گذاشت منابع کشور توسط عده ای معدود از بین برود.
وی گفت: در این شرایط برای توسعه کشور باید به بخش خصوصی و نهادهای عمومی که منابع فراوانی دارند، توجه کرد.
جهانگیری تاکید کرد: نهادهای عمومی برای حضور در بخش تولید تمایل دارند و استانداران مناطقی که از برنامه توسعه عقب تر هستند از این نهادهای عمومی برای سرمایه گذاری در استانها دعوت کنند.
وی گفت: تا زمانی که تعدادی از استانها در کشور، نیازمند توسعه هستند، باید از ظرفیت نهادهای توسعه ای مانند ایمیدرو برای مشارکت با بخش خصوصی استفاده کرد.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: چهارمحال و بختیاری به دلیل موقعیت جغرافیایی و نیروی انسانی جوان و متخصصی که دارد و در مرکز ایران واقع شده و اتصال به 2 استان اصفهان و خوزستان است، می تواند از حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری بهره ببرد.
جهانگیری گفت: بهره برداری از 2 طرح فولادی در چهارمحال و بختیاری باعث می شود این استان به سرعت به سمت صنعتی شدن حرکت کند.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: این 2 طرح مهمترین مواد اولیه بخش های تولیدی از جمله صنایع لوازم خانگی و صنایع ورق خودرو را تامین می کند.
به گفته وی، طرح تولیدی فولاد چهارمحال و بختیاری از سال 85 آغاز شد و در زمانی که دولت وقت بیشترین سرمایه را در اختیار داشت، این طرح به بهره برداری نرسید.
جهانگیری گفت: با بهره برداری از طرح های فولادی و صنعتی جدید، زیبنده نیست به استان چهارمحال و بختیاری با عنوان استان کمتر توسعه یافته نام برد.
وی گفت: طرح فولاد چهارمحال و بختیاری نماد بارز اقتصاد مقاومتی در کشور است که سالها این طرح در اختیار دولت بود، اما با مشارکت نهاد عمومی مانند ایمیدرو و فولاد مبارکه این طرح وارد چرخه تولید شده است.
به گفته وی، این طرح با مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی و مدیریت مدبرانه مورد بهره برداری قرار گرفت و نباید مدیران را به بهانه های مختلف انگ زد.
وی افزود: مدیریت با تجربه و با شناخت کافی در بخش تولید معجزه می کند و باید قدر این مدیران را دانست و نباید آن را از میدان خارج کرد، چرا که آنان سرمایه اصلی کشور هستند.
با حضور معاون اول رئیس جمهوری از سه طرح فولاد سفید دشت، ورق تاراز و طرح چادر مشکی چهارمحال و بختیاری بهره برداری شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار