سکوت نمایندگان، کار دست صنعت استان زنجان داد
متاسفانه مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در زمینه سلاح سرد، زندگی و اشتغال بیش از 5 هزار نفر از فعالان حوزه صنعت و هنر اصیل چاقوسازی را در استان زنجان تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۳۲۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴ 06 November 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، 12 آبان ماه سال جاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط مجازات تولید و حمل سلاح سرد را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه حمل سلاح سرد جرم محسوب می‎شود، از سویی در تبصره دوی الحاقی به ماده 617 تولید، عرضه و یا حمل ادوات موضوع تبصره یک در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع اعلام شده است.

*قانونی که هنر اصیل زنجان را گوشه‎گیر می‏‌‎کند

متاسفانه این مصوبه نگرانی‎های زیادی را برای اهالی صنعت چاقوی استان زنجان به وجود آورده است، مصوبه‎ای که شاید سرنوشت شغلی آنها را مورد تاثیر قرار داده و از سویی موجب گوشه‎گیری هنر اصیل چاقوسازی در استان شود.

این روزها اگر سری به بازار چاقوسازان و چاقوفروشان استان زنجان بزنیم، همه سردرگم بوده و از چنین تصمیمی بهت‌زده هستند.

از سویی بسیاری از این هنرمندان و صنعتگران چاقوساز زنجانی از اینکه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی دفاعی از این صنعت نکرده‎اند، بسیار دلگیر بوده و خواستار رسیدگی به این موضوع‎‌ هستند.

برخی از هنرمندان زنجان معتقد هستند که نمایندگان استان باید چاقوی مورد تولید در استان را به عنوان یک هنر دستی از سایر سلاح‎های سرد نام برده شده در مصوبه مذکور، جدا کرده و از این هنر دفاع می‎کردند.

*مسؤولان باید از ما حمایت کنند

از سویی بر اساس آنچه که اعلام شده نحوه و مرجع صدور مجوز به موجب آئین‌نامه‌ای خواهد بود که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد وزرای دادگستری و کشور و با همکاری نیروی انتظامی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

حال صنعتگران و هنرمندان استان زنجان دلهره این را دارند که پس از ابلاغ قانون مذکور، صدور مجوزها اسیر یک سری بوروکراسی‎های اداری و آیین‌نامه‎هایی نشود که در کار آنها خللی وارد سازد.

در مجموع، چاقوسازان استان زنجان دچار سردرگمی شده و انتظار دارند که هر چه زودتر از این بلاتکلیفی‎ها رها شوند، این هنرمندان همچنین از استاندار زنجان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست حمایت داشتند.

*قانون جدید، پتکی بر سر برنامه‎ریزی‎ها بود

این روزها که خبر از رفع مشکل صادرات چاقوهای تولید استان زنجان به کشورهای مختلف شنیده می‎شد، این قانون جدید در زمینه حمل، تولید و عرضه سلاح سرد همچون پتکی بر سر برنامه‎ریزی‌ها و تلاش‎های چند ساله مسؤولان و ذی نفعان این امر فرود آمد.

در حالی که مسؤولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سعی داشتند تا موانع موجود بر سر راه صادرات این هنر اصیل و ارزشمند استان را بردارند، اکنون سردرگم و بهت زده رفع موانع برای تولید آن خواهند شد!

طی مردادماه سال جاری معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان، خبری مبنی بر تلاش و رایزنی برای دریافت مجوز از وزارت دفاع به منظور صادرات قمه، قداره و شمشیر تولید شده در استان را داد.

علیمحمدی همچنین با اشاره به باز شدن روزنه‎های امید در این راستا، اظهار کرد: سعی می‎کنیم ظرف چند ماه آینده در زمینه صادرات سه محصول قمه، قداره و شمشیر مجوز لازم را دریافت کنیم.

حال که باید از این روزنه‎های امید باز شده فراروی صنعتگران استان زنجان خبری می‎شد و انتظار آنها سر می‎آمد، با انتشار خبر جدید منع تولید این محصولات، همه روزنه‎های امیدشان بسته شده است.

*سرنوشت 5000 هزار زنجانی زیر ساطور قانون

صنعتی که یکی از شناسنامه‎های استان زنجان در طول تاریخ به شمار می‎رود و این هنر فاخر طی سال‎های گذشته فراز و نشیب‎های زیادی را طی کرده بود تا به رونق کنونی خود دست یابد، اما گویی دوران این رونق به سر آمده و شاید روزی جز نگاه موزه‎ای به آن چاره‎ای نداشته باشیم.

به گفته مسؤولان این حوزه، بیش از 5 هزار نفر در استان زنجان در صنعت تولید و عرضه چاقوسازی اشتغال دارند که با قانون جدید، سرنوشت اشتغال آنها نامعلوم خواهد شد.

*تلاش برای حمایت از چاقوسازان استان زنجان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه کلیات قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و این موضوع وارد جزئیات نشده است، اضافه کرد: امیدواریم درباره آن تأثیرگذار باشیم.

محمود علیمحمدی خاطر نشان کرد: به محض طرح جزئیات در مجلس شورای اسلامی ما آمادگی داریم تا مجوزهای لازم برای تولیدات ویژه و تولیدات صادراتی صنایع دستی استان زنجان از جمله چاقوهای جیبی، شمشیرهای ورزشی، شمشیرهای تزیینی و ساطور را کسب کنیم.

وی ادامه داد: همه تلاش خود را برای حمایت از این صنعت استان زنجان و کسب مجوز برای فعالیت افراد مشغول در این رشته از صنایع دستی خواهیم کرد.

*صنعت چاقوی زنجان در حال نابودی است

مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان استان زنجان در این زمینه اظهار کرد: متاسفانه نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی نتوانستند در مجلس در دفاع از موضوع تولید چاقوی زنجان اقدامی کنند.

داود بیگدلی افزود: همه چاقوسازان، چاقوفروشان و کسانی که در این رشته و صنعت اصیل استان اشتغال دارند، روحیه خود را از دست داده و دچار نگرانی و بهت هستند.

وی یادآور شد: این در حالی است که استانداری قول صدور مجوز صادرات را برای محصولات تولیدی در رشته چاقو را به ما داده بود.

هنرمند چاقوساز زنجانی افزود: چاقوی زنجان هنر دست هنرمندان استان و یکی از رشته‌های اصیل و تاریخی استان محسوب می‌شود.

بیگدلی ادامه داد: حدود 2 هزار نفر در صنعت چاقو سازی استان زنجان فعال هستند که همه آنها با شنیدن این خبر، دچار استرس شده‎اند.

وی اذعان کرد: باید برای جلوگیری از نابودی این هنر و صنعت ارزشمند استان، کاری کرد.

*نمایندگان قادر به جلوگیری از مصوبه مجلس نبودند

یکی از بازرسان اتحادیه چاقوسازان استان زنجان هم در زمینه مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: باید این مسئله از طریق استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

سیداشرف‎الدین موسوی با بیان اینکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از 5 هزار نفر در صنعت چاقو سازی استان زنجان مشغول به کار هستند، افزود: قبل از تصویب این لایحه از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواستار جلوگیری از تصویب آن شده بودیم.

وی یادآور شد: متاسفانه نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی نتوانسته‎اند در جلوگیری از تصویب آن کاری کنند.

---------------------------

گزارش از: فاطمه حیدری

---------------------------

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار