ریاست دانشگاه علوم پزشکی فسا: هر ایرانی بدون توجه به سنش حدود 8/5 دندان پوسیده دارد که این شاخص در بچه های تا سن 6 سال به 6 می رسد.وی افزود:بحث بهداشت دهان و دندان در نظام سلامت چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب جزو برنامه های مغفول بود و در این حوزه انصافا خوب کار نشد.
کد خبر: ۳۲۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵ 05 November 2016
طی مراسمی برنامه فلورایدتراپی دندانهای دانش آموزان 6 تا 12 ساله شهرستان فسا در سال تحصیلی 95-96 در مدرسه دخترانه پروین اعتصامی این شهرستان آغاز شد.
IMG__20161103_091642.jpg
در این مراسم آقای مسلم امین نژاد رییس آموزش و پرورش شهرستان فسا ضمن قدردانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشت در اجرای طرح تحول سلامت و توجه به بهداشت دهان و دندان ، بیان داشت : بدون این همکاری های گسترده اجرای سند تحول سلامت دهان و دندان در فسا تحقق پیدا نمی کرد.

در ادامه این مراسم دکترعلیرضا عسکری ریاست دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان داشت : بحث بهداشت دهان و دندان در نظام سلامت چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب جزو برنامه های مغفول بود و در این حوزه انصافا خوب کار نشد.

دکترعسکری با اشاره به اینکه شاخص پوسیدگی ، پرکردن و ترمیم دندان در کشور بطور متوسط 8/2 می باشد ، افزود: هر ایرانی بدون توجه به سنش حدود 8/5 دندان پوسیده دارد که این شاخص در بچه های تا سن 6 سال به 6 می رسد که متاسفانه وقتی بر اساس شاخص سن بررسی می کنیم هر ایرانی بالای 45سال بطور متوسط 12 دندان خراب دارد. این آمار نشان می دهد که در وضعیت پیشگیری ما که منجر به سلامت دندانها می شود تقریبا کاری نکردیم.

ریاست دانشگاه بیان داشت : بطور متوسط در کشورهای اروپایی به لحاظ نظام سلامت ، یک فرد بالای 40سال ، 28دندان سالم دارد که کیفیت زندگیش را بالاتر می برد ولی در کشور ما به ندرت به 20 دندان می رسد.

وی گفت : تلاش های زیادی در حوزه های دیگر نظام سلامت از جمله بهبود شاخص های مرگ و میر مادر باردار ،  مرگ و میر نوزادان و کودکان نسبت به امار اوایل انقلاب انجام گرفت تا جایی که در دنیا سرآمد شدیم اما در حوزه دهان و دندان تا چند  سال گذشته غفلت زیادی شد.

ریاست دانشگاه با اشاره به اینکه در کشور متاسفانه نزدیک به 4 میلیون دندان سالیانه کشیده می شود ، گفت : فلوراید تراپی که چند سالی است در مدارس و مهد کودکهای شهرستان فسا در حال انجام است یک گام بلند در حوزه پیشگیری برای بهبود شاخص بهداشت دهان و دندان در سالهای آینده است و از بسیاری  از پوسیدگی ها و هزینه های سرسام آور برای ترمیم دندان جلوگیری خواهد کرد که از این جهت در کشور بی نظیر عمل کرده ایم.

دکترعسکری ضمن قدردانی از همت و تلاشهای مسوولین واحدهای بهداشت دهان و دندان و مدارس و آموزش و پرورش و دانشجویان بهداشت ،  از افتتاح مرکز شبانه روزی دولتی در حوزه دندانپزشکی در آبان ماه سال جاری خبر داد.

وی اظهار داشت : تاکنون بیش از 18000 فلورایدتراپی رایگان دندانهای دانش آموزان شهرستان فسا انجام شده است که بالغ بر 300میلیون تومان توسط دانشگاه برای این امر مهم هزینه شده است و انتظار ما این است که با حفظ دندانهای سالم برای نسلهای آینده مان از جهات مختلف به کشور کمک کنیم.

دکتر محمودی مسوول بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه در خصوص فلوراید تراپی در شهر فسا گفت : برنامه فلوراید تراپی هر سال در دو مرحله و در دو بازه زمانی 6 ماهه در مهر و آبان و در فروردین و اردیبهشت انجام می شود و 17500 نفر از دانش آموزان شهرستان فسا این خدمت را دریافت خواهند کرد.

دراین مراسم برنامه های مختلف از جمله اجرای سرود ، نمایش دسته جمعی توسط دانش آموزان و اجرای فلوراید تراپی دندان دانش آموزان توسط دانشجویان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار