مدت زمانی است بازار روز در فاروج تحت عنوان سه شنبه بازار، با همه نقاط قوت و ضعفی که دارد دایر شده و هر هفته تعداد زیادی از شهروندان به خصوص روستاییان این منطقه، به این مکان مراجعه و مایحتاج اولیه و ضروری زندگی خود را از این بازار خریداری می کنند.
کد خبر: ۳۲۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵ 03 November 2016
مدت زمانی است بازار روز در فاروج تحت عنوان سه شنبه بازار، با همه نقاط قوت و ضعفی که دارد  دایر شده و هر هفته تعداد زیادی از شهروندان به خصوص روستاییان این منطقه، به این مکان مراجعه و مایحتاج اولیه و ضروری زندگی خود را از این بازار خریداری می کنند.
بدون شک  بازار روز در جوامع شهری امروزی، چه در کلان شهرها و چه در شهرهای کوچک ، مشتریان خاص خودش را دارد و حتی برخی از این بازارها شهرتی بیش از مغازه ها و فروشگاه های بزرگ در یک شهر دارند.
در واقع بازارهای روز حلقه اتصال مستقیم بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان هستند.
تنوع کالا، کاهش و تثبیت قیمت کالا، حذف واسطه ها و...از جمله ویژگی های این نوع بازارها است. با تمامی این تفاسیر راه اندازی بازار روز در این شهرستان که جمعیت قابل توجهی را داراست و صنایع دستی و تولیدات خاص و منحصر به فردی در آن به چشم می خورد امری لازم و ضروری است. اما در جهت توسعه این نوع بازار چه باید کرد؟
چه موانعی باید برطرف شود و چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا یک بازار خوب و قابل قبول در  شهرستان به صورت ثابت و دائمی برای رفاه حال شهروندان فعالیت کند؟
برای قرار گرفتن در جریان مشکلات موجود بازار روز فاروج سری به این بازار می زنیم و از جامعه هدف پرس و جو می کنیم.یکی از فروشندگان در زمینه وضعیت فعلی این بازار می گوید: از موقعی که کار و فعالیتم را در سه شنبه بازار فاروج شروع کردم خدا را شکر فروش خوبی داشته ام و به خاطر همین سختی های کار را نیز تحمل می کنم.وی ادامه می دهد: مشکل اساسی همه فروشندگان نبود مکانی برای خواندن نماز و روشنایی کافی است.وی اظهارمی دارد: مجبوریم برای خواندن نماز در همین غرفه ای که هستیم زیراندازی پهن کنیم و نماز بخوانیم و این کار برای فروشندگان خانم بسیار سخت است.
وی ابراز می کند: همچنین در این فصل که روزها کوتاه است با توجه به زود تاریک شدن هوا ناچاریم اجناس خود را جمع کنیم چون روشنایی مناسبی نداریم.
«عباسپور» یکی دیگر از فروشندگان این بازار به سردی هوا و چگونگی ساماندهی فروشندگان  در فصل سرما اشاره می کند و می گوید: از این به بعد هوا سرد می شود و نمی دانیم در مورد رفع این مشکل مسئولان کاری انجام می دهند یانه؟وی ادامه می دهد: هر هفته از بجنورد به این شهر می آیم و شرایط دشواری را تحمل می کنم تا یک لقمه نان حلال برای خانواده ام ببرم.
در رابطه با هزینه غرفه ها نیز خانم فروشنده ای که نخواست نامش عنوان شود  می گوید: در اجاره بهای غرفه ها عدالت برقرار نمی شود به طوری که از همه فروشندگان به شکل یکسان پول می گیرند و این به ضرر ما است زیرا  جا، مکان و اندازه غرفه ها در فروش اجناس تاثیر بسزایی دارد.در همین حین خانم میانسالی را می بینم که چند کیسه پلاستیکی در دستانش دارد و از شدت سرما  خرید برایش مشکل شده است. به سراغش می روم و چند قدمی همراهش می شوم.او می گوید: از روستا آمده ام و چون  قیمت میوه در اینجا ارزان است می خواهم مقداری خرید کنم.
وقتی از وی می پرسم چرا این همه راه اینجا آمده ای؟ ارزانی اجناس و تنوع میوه ها و دیگر کالاها را بیان می کند.
«رمضانی» یکی دیگر از مشتریان بازار در رابطه با اجناسی که در این  بازار  عرضه می شود، می گوید: هر هفته کالاهایی در اینجا به فروش می رسید که خیلی شیک و ارزان بود ولی این هفته از فروشندگان آن ها خبری نیست،  پس از کلی پرس و جو متوجه شدم که فروشندگان مذکور اتباع بیگانه بودند که غیر قانونی و بدون مجوز بساط پهن می کردند و از قضا این هفته ماموران انتظامی مانع این کار شده اند و کالاهایشان را جمع آوری کرده اند.وی می افزاید: از مسئولان می خواهم یا اجازه ندهند این کار صورت بگیرد و یا به صورت قانونی کالاهای مرغوب و ارزان را وارد این نوع بازارها کنند تا همه مردم توانایی تامین مایحتاج زندگی خود را داشته باشند.
در همین ارتباط شهردار فاروج در پاسخ به مشکلات و سوالات مطرح شده، می گوید: انشاءا... قرار است غرفه بازار روز در مکان دائمی که کمی از مکان فعلی بازار فاصله دارد راه اندازی و بازار روز قبل از شروع فصل زمستان به آنجا منتقل شود.
« مجتبی مزرجی» ادامه می دهد: این کار به پیمانکار واگذار شده که در حال تکمیل مکان جدید برای بازار روز است.
وی عنوان می کند: با راه اندازی این مکان، بخش عمده ای از مشکلات از جمله نبود نمازخانه، سرویس بهداشتی مناسب، آب  و  روشنایی کافی برطرف می شود.
وی ادامه می دهد : در خصوص ساماندهی فروشندگان، اولویت مهم و امتیاز اولیه با کسبه فاروج است که اگر بخواهند اجناس خود را در این بازار عرضه کنند از آن ها استقبال می کنیم.رئیس اتاق اصناف فاروج نیز در زمینه تغییر بازار روز می گوید: طبق مصوبه استانداری باید بازار روز همه شهرهای خراسان شمالی  به پنج شنبه تغییر کند که در همه شهرها به جز فاروج این کار صورت گرفته است.«هادی عصمتی» می افزاید: اگر این کار صورت بگیرد شاهد حضور کاسبان فاروجی نیز در این بازار هستیم.
وی اظهارمی دارد: طبق مصوبه کمیسیون نظارت شهرستان باید برای اعضا و فروشندگان حاضر در بازار روز  مجوز صادر شود.
وی با بیان این که با این کار از تخلفات صنفی جلوگیری می شود، ادامه می دهد: لزوم انجام این کار،  مراجعه همه فروشندگان مستقر در بازار روز به اتاق اصناف شهرستان و هماهنگی بین ادارات مربوطه است که این کار اجرایی می شود و هر فروشنده ای دارای یک غرفه مشخص و ثابت و همچنین دارای مجوز قانونی می شود.به گزارش خبرنگار ما وجود بازار روز،برای سهولت خرید کالاهای مورد نیاز شهروندان امری لازم و ضروری است و شهروندان فاروجی اگر در زمینه های مختلف تولیداتی دارند این بازار زمینه ساز ایجاد اشتغال برای آن ها و رونق مباحث اقتصادی در  شهرستان و لازمه این کار هماهنگی و همیاری همه گروه های جامعه هدف با یکدیگر است که برای رفع مشکلات همشهریان و کمک به تولیدات داخلی و ... تلاش کنند و بی شک همراهی مسئولان و دست اندر کاران مربوطه در انجام این کار مهم تاثیر بسزایی دارد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار