مسئول ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان ایلام گفت: تلاش می کنیم با همکاری بانک رفاه و پرداخت تسهیلات باقی مانده به واحدهای خسارت دیده، پرونده پرداخت خسارت های سیل را در این استان ببندیم.
کد خبر: ۳۲۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 30 October 2016
به گزارش تابنک ایلام ؛ وقوع سیل بی سابقه در هشتم آبان سال 94 باعث وارد شدن خسارت های زیادی زیرساخت ها، منازل مسکونی، واحدهای تجاری و مکان های عمومی شهر ایلام شد.
 
در جریان وقوع این سیل که ویرانی های گسترده ای در مرکز و برخی از شهرستان های استان ایلام بر جا گذاشت، نزدیک به 18 هزار منزل مسکونی آسیب دید و بخش هایی از ابنیه ها، جاده ها و تاسیسات آب، برق، جاده های عشایری، مخابرات و گاز این استان دچار خسارت شدند.
 
این اتفاق بی نظیر در 100 سال گذشته در استان ایلام بی سابقه بود بطوریکه تنها در 72 ساعت بیش از 320 میلی متر باران بارید و باعث جاری شدن سیل، تخریب زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی شد و چهار کشته نیز بر جای گذاشت.
 
به گفته مسئولان ارشد استان، در اثر وقوع این سیل بیش از 10 هزار میلیارد ریال به زیرساخت ها و بخش های مختلف خسارت مالی وارد شد.
 
بدنبال وقوع این حادثه دولت تدبیر و امید، نشست فوق العادی برگزار کرد، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، حسین فریدون دستیار اجرایی رئیس جمهوری، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بعد از این اتفاق به ایلام سفر و از مناطق آسیب دیده بازدید کردند و بر جبران خسارت آسیب دیدگان در اسرع وقت تاکید کردند.

** اختصاص یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات برای بازسازی واحدهای سیل زده استان ایلام
 
مسئول ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان ایلام با اشاره به میزان سقف تسهیلات پرداختی برای واحدهای سیل زده افزود: در مجموع یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات برای این واحدها با بهره چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری اختصاص یافت.
 
فاخر محمدیان تاکید کرد: از این میزان، پرداخت 772 میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلات تعمیر واحدهای مسکونی در قالب 12 هزار و 880 فقره، 180 میلیارد ریال برای احداث 600 واحد شهری (هر واحد 300 میلیون ریال)، 60 میلیارد ریال برای احداث 300 واحد روستایی (هر واحد 200 میلیون ریال) و 480 میلیارد ریال نیز برای خرید لوزام خانگی و تجاری به 12 هزار واحد مصوب شد.
 
مسئول ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان ایلام یادآور شد: سقف تسهیلات پرداختی (کمک بلاعوض) به واحدهای تعمیری 40، 60 و 80 میلیون ریال و واحدهای احداثی در سطح روستاها 200 میلیون و شهری 300 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

** پرداخت یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای احداثی و تعمیری مناطق سیل زده استان
 
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام اظهار کرد: یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای احداثی و تعمیری مناطق سیل زده استان پرداخت شد.

** 50 درصد سهمیه ابلاغی بانک رفاه به سیل زدگان هنوز پرداخت نشده است
 
مسئول ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان ایلام تاکید کرد: پرداخت تسهیلات جبرانی به مالکان واحدهای مسکونی خسارت دیده (تعمیری و معیشتی) از طریق بانک های ملی، صادرات، ملت، سپه، تجارت و مسکن انجام شده و تنها 50 درصد سهمیه در نظر گرفته شده برای بانک رفاه هنوز ابلاغ نشده است.
 
محمدیان افزود: بیشتر بانک های استان در پرداخت تسهیلات به سیل زدگان همراهی لازم را از همان ابتدا بعمل آورند، اگر چه بانک مسکن (مرداد ماه) سال جاری پرداخت تسهیلات خود را به سیل زدگان استان آغاز کرد اما بعد از گذشت نزدیک به یکسال از وقوع سیل در استان بانک رفاه تنها 50 درصد سهمیه ابلاغی خود را پرداخت کرده و تاکنون اقدامی برای پرداخت 50 درصد باقی مانده (110 میلیارد ریال)انجام نداده است.
 

** بیشتر واحدهای تخریبی در سیل آبان 94 ایلام فاقد سند مالکیت هستند
 
وی به وضعیت پرداخت خسارت واحدهای احداثی(تخریب کامل) در استان اشاره کرد و گفت: اکثر واحدهای مسکونی 100 درصد تخریب شده در این حادثه فاقد سند مالکیت هستند لذا برای دریافت پروانه مسکن و گرفتن تسهیلات جبرانی دچار مشکل شده اند.
 
محمدیان تاکید کرد: البته پرونده پرداخت خسارت به این واحدها (احداثی) تکمیل و آماده معرفی به بانک ها است و هماهنگی های لازم نیز در این خصوص انجام گرفته است.
 
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام اضافه کرد: تلاش می شود مشکلات مربوط به پرداخت خسارت این واحدها (600 واحد شهری و 300 واحد روستایی) در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام مطرح و در خصوص آنها تعیین تکلیف نهایی انجام شود.

** پرونده سیل ایلام با رضایت سیل زدگان بزودی بسته می شود
 

محمدیان اضافه کرد: از مجموع سهمیه اعتباری که برای این بانک اختصاص یافته تاکنون 55 میلیارد ریال آن ابلاغ شده که در صورت همکاری این بانک، پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان، پرونده مربوط به خسارت سیل در استان ایلام بسته شود./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار