کد خبر: ۳۱۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 27 October 2016
اعتماد سیاست‌های بانک مرکزی را نقد کرده است:‌ ساده‌انگاري است اگر روي تورم تك‌رقمي و پايداري‌اش حساب كنيم. بايد آمارها را دقيق‌تر نگاه كرد. اتفاقي كه در سه سال گذشته براي نقدينگي و پايه پولي افتاده و آنچه در بازار ارز با سياست تثبيت نرخ‌ها دنبال شده، از آينده‌اي خبر مي‌دهد كه دو رقمي شدن نرخ تورم نتيجه محتوم آن اس

تاكيد هر ماهه بانك مركزي بر كاهش نرخ تورم چندان دوام نخواهد داشت چرا كه به زودي با اجراي يكسان‌سازي نرخ ارز، فنر تورم هم آزاد مي‌شود. يكي از مهم‌ترين دلايل نگاه داشتن اين فنر در سال‌هاي اخير، كنترل نرخ ارز بود و همين سياست تثبيت نرخ ارز هم لنگر نرخ تورم شد.
 
ركود عمق پيدا كرده در اين سال‌ها هم ديگر لنگر رشد قيمت‌ها شد. اگر اين عوامل جبر شده وجود نداشت، رشد نقدينگي كه در اين سه سال با نرخي نزديك 30 درصد و پايه پولي با نرخي نزديك 15 درصد رشد داشته‌اند، تورم را تا سر حد 20 درصد و حتي بيشتر بالا مي‌برد.

امروز كه درباره نرخ تورم تك رقمي صحبت مي‌كنيم، به صورت موازي سياست‌هاي انبساطي پولي دنبال مي‌شود. به اين معني كه بانك مركزي دست بانك‌ها را براي تزريق پول به اقتصاد باز گذاشته است. تزريق پول هم مساوي است با رشد قيمت‌ها با يك فاصله زماني شش تا 9 ماهه. بنابراين در صورتي كه اقتصاد امسال تكاني بخورد و رونق را به چشم ببيند، مي‌توان انتظار افزايش دوباره قيمت‌ها را داشت.

مسوولان پولي اين واقعيت‌ها را بهتر از هر فرد ديگري مي‌دانند كه بايد منتظر رشد دوباره قيمت‌ها باشند اما مانور تبليغاتي هنوز مانع مي‌شود كه اعلام واقعيت‌ها را در برنامه خود بگنجانند و با هر تدبيري شده سعي در كش دادن تورم تك رقمي دارند.

با وجود تلاش‌هاي بي‌امان اما نرخ تورم نقطه به نقطه به خوبي نشان مي‌دهد كه تورم در حال افزايش است...

بانك مركزي روز گذشته خبر داد كه نرخ تورم در مهرماه سال جاري به 7/8 درصد رسيد، حال آنكه اين نرخ در شهريورماه 8/8 درصد بود و اين خبر مويد كاهش 1/0 درصدي شيب افزايش قيمت‌ها است. اما بررسي نرخ تورم نقطه به نقطه از اتفاق ديگري خبر مي‌دهد. روند رشد تورم نقطه به نقطه نشان مي‌دهد روزهاي آرام مي‌تواند به پايان برسد.

نرخ تورم نقطه به نقطه از خرداد ماه افزايش پيدا كرده كه اين امر حاكي از شتاب افزايش قيمت‌ها است. تورم نقطه به نقطه، روند افزايش قيمت در ماه مشخص سال جاري نسبت به ماه مشابه سال گذشته است و بر اين اساس   از خردادماه اين نرخ آرام به سمت افزايش ميل كرد. به بيان ديگر بررسي جوانب مختلف نرخ تورم يادآور مي‌شود اگر برنامه و مديريت درستي بر بخش پولي كشور و ديگر بخش‌هاي كلان اقتصاد اعمال نشود، دوره رونق، تورمي افسارگسيخته را به همراه مي‌آورد و يكي از دو دستاورد مهم دولت يازدهم بر باد خواهد رفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار