معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اعلام کرد؛
براساس پیش بینی های صورت گرفته 1100 نفر مبلغ جهت امور تبلیغی در اربعین حسینی مورد نیاز است و نکته حائز اهمیت این است که باید روحانی مبلغ اعزام گردد زیرا روحانی زائر نمی خواهیم
کد خبر: ۳۱۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵ 24 October 2016

به گزارش تابناک خوزستان، در جلسه ای که با حضور معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه  کشور در اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان برگزار گردید اهمیت موضوع اعزام مبلغ در حرکت عظیم اربعین حسینی مطرح و جزئیات آن بررسی شد. 

حجت الاسلام شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: سال گذشته اعزام مبلغین از حوزه های علمیه قم، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان در ایام اربعین حسینی صورت گرفت. امسال با توجه به تغییری که در ساختار ستاد مرکزی اربعین حسینی انجام شده است، کمیته ای تحت عنوان کمیته فرهنگی و کارگروه اعزام مبلغ و نماز تشکیل و مسئولیت آن به سازمان اوقاف واگذار گردید. طی جلسات متعددی که طی دوماه گذشته به منظور بررسی و تدوین سیاست گذاری های کمیته اعزام مبلغ برگزار گردیده شش کمیته راه اندازی و جلسات مستمر آن در حال برگزاری است و تمامی سعی و تلاش دست اندرکاران این مجموعه برآن بوده است که با همگرایی و هماهنگی و استفاده از ظرفیت همه مجموعه ها بتوان ساماندهی بسیار خوبی را در عرصه تبلیغ و اقامه نماز در حرکت عظیم پیاده روی اربعین حسینی ارائه نمایند.

شرفخانی در ادامه افزود: در دهه اول محرم جلسه مشترکی با حضور کمیته فرهنگی اربعین حسینی در ایران و کمیته فرهنگی اربعین در عراق تشکیل گردید و طبق مصوبات جلسه مذکور قرار بر این شد که ساختار اعزام مبلغ به صورت منظم انجام شود. 
معاون فرهنگی سازمان اوقاف تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ویژه تبلیغی استان خوزستان و با نظر به اینکه سال گذشته نیز از این استان اعزام مبلغ صورت گرفته است قرار بر این شد که بحث ساماندهی و اعزام مبلغ از استان خوزستان پیگیری شود.

شرفخانی افزود: به جهت آن که در برخی از مسیرهای پیاده روی تا کربلا روحانی مبلغ در سال های گذشته حضور نداشته است تقاضای طرف های عراقی این است که در همه مسیرهای پیاده روی اربعین حسینی بویژه مسیر بصره تا حله روحانیون مبلغ حضور داشته باشند.
وی اذعان کرد: جلسات توجیهی مدونی برای تمامی روحانیون حتی آن دسته از روحانیونی که فقط به عنوان زائر در طرح پیاده روی اربعین حضور خواهند داشت، تشکیل و آموزش های لازم به آن ها ارائه گردیده است. 

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: امسال خروجی زائران خارجی از مرز شلمچه انجام خواهد شد. طبق آمار به دست آمده حدود 70 هزار زائر پاکستانی در طرح پیاده روی اربعین شرکت خواهند کرد. در ایام پیاده روی امسال، باید مبلغین مسلط به زبان اردو ، افغانی ، هندو، آذری و زبان انگلیسی حضور داشته باشند تا بتوانند با زائرین خارجی ارتباط بهتری برقرار کنند. 

وی تاکید کرد: طی برنامه مدون و مشخصی مکان و زمان استقرار هر کدام از مبلغین تعیین و به ستاد اربعین اعلام گردد. به منظور عدم تداخل در کلاس های تحصیلی و حضور به موقع مبلغین در مواکب، زمانبندی های لازم توسط کمیته اعزام مبلغ صورت گیرد.

شرفخانی با اشاره به لزوم تشکیل ستاد اعزام مبلغ در استان خوزستان اظهار کرد: نیاز سنجی تبلیغی در مرزهای شلمچه و چزابه انجام گیرد و تعداد مبلغین بومی، مبلغین اعزامی از قم و مبلغین خارجی به دقت تعیین و به کمیته فرهنگی اعزام مبلغ اعلام گردد. همچنین همایش توجیهی نیمروزه به منظور ارائه آموزش های لازم به مبلغین استقراری در ایران و بخشی نیز برای مبلغین اعزامی به عراق تشکیل گردد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشوردر ادامه تصریح کرد: به منظور برقراری ارتباط بهتر با مجموعه های عراقی و ارائه خدمات تبلیغی در تمامی مسیرها، در ایران و در عراق محوربندی هایی صورت گرفته و برای هرکدام از این محورها مسئولی در نظر گرفته شده است. طبق محوربندی صورت گرفته 4 محور در کشور عراق با عناوین محور چزابه به دیوانیه، محور دیوانیه به حله، محور دیوانیه به نجف و محور دیوانیه تا بصره در نظر گرفته شده است و ضرورت دارد که در هر کدام از این محورها یک گروه تبلیغی عرب زبان و فعال مستقر شود.

وی در ادامه گفت: در داخل کشور نیز چهار محوربندی شامل مرز شلمچه، مرز چزابه  و مسیرهای منتهی به مرزها در تعیین و برای هر چهار محور یک مسئول اجرایی مشخص شده است. مسئولین محورهای داخلی و خارجی، رابطین اصلی برقراری ارتباط بین مبلغین اعزامی در بازه اجرای طرح پیادعه روی اربعین حسینی خواهند بود. مسئولین محورها وظیفه شیفت بندی مبلغین را به عهده دارند که طبق برنامه زمان بندی مشخص باید زمان و مکان استقرار مبلغین تعیین گردد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولویت اول کمیته فرهنگی اعزام مبلغ در طرح پیاده روی امسال،  به کارگیری مبلغین بومی عرب زبان جوان و فعال این منطقه می باشد.. ثبت نام مبلغین از طریق سایت اداره کل اوقاف و سایت الاربعین انجام قابل انجام است که پس از ثبت نام برای هر کدام از آن ها کارت رسمی صادر خواهد شد. 

شرفخانی همچنین متذکر شد که مبلغین اعزامی بایستی یا دارای کد مبلغی ثبت شده باشند یا در هر کدام از نهادهای معتبر تبلیغی پرونده داشته باشند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: باید شناخت کافی بر روی مبلغین اعزامی وجود داشته باشد و افراد اعزامی فقط مطالبی را  در خصوص مسائل شرعی، احکام و معرفتی به زائرین اربعین حسینی ارائه نمایند. اولویت مبلغین قرار گیری در کنار زائرین ایرانی جهت طرح مسائل شرعی و معرفتی و برگزاری نماز جماعت است.

شرفخانی تاکید کرد: در این زمان کوتاه باقی مانده تا اربعین باید نیاز سنجی های لازم و ثبت نام ها صورت گیرد تا در زمانبندی مشخص جلسات توجیهی مبلغین برگزار گردد.

وی گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته 1100 نفر مبلغ جهت امور تبلیغی در اربعین حسینی مورد نیاز است و نکته حائز اهمیت این است که باید روحانی مبلغ اعزام گردد زیرا روحانی زائر نمی خواهیم.
   


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار