کد خبر: ۳۱۵۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 22 October 2016


مدیرعامل گروه فرهنگی اجتماعی کیانا گفت: بی‌هویتی کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی یکی از عوامل پیدایش کودکان کار و زمینه‌ساز سوء استفاده هر چه بیشتر از این کودکان است.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه البرز، طبق قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب دوم مهرماه 1385، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده یا حداکثر تا یک سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می‌شوند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی کنند.

این افراد در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری یا امنیتی و اعلام رد تابعیت غیر ایرانی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

اگرچه طبق آخرین آمار رسمی که وزارت کشور در اواخر سال گذشته منتشر کرد، روزانه پنج ازدواج بین اتباع خارجی و شهروندان ایرانی ثبت قانونی می‌شود اما آمار غیر رسمی که بیشتر آن ناشی از عدم ثبت این نوع از ازدواج‌هاست بسیار بیش از این آمار است.

کودکان حاصل از این ازدواج‌ها که عمدتا دارای پدری افغان هستند، به علت عدم تعهد پدر نسبت به سرنوشت آنها و گاها ترک خانواده از جانب والد، بزرگترین قربانی این مساله هستند؛ حال بی هویتی ناشی از این قانون که اجازه کسب هویت تا 18 سالگی به آنها نمی‌دهد را نیز تصور کنید که می‌تواند چه معضلاتی برای این افراد به همراه آورد.

عمده این کودکان به‌علت نداشتن اسناد هویتی از تحصیل بازمانده‌اند و چون نمی‌توانند از امکانات رسمی کشور بهره‌مند شوند ممکن است به سمتی سوق پیدا کنند که امروز ما آن را پدیده کودکان کار و خیابانی می‌نامیم.

از همین رو بر آن شدیم تا با یکی از فعالان اجتماعی در حوزه کودکان کار به گفت و گو بنشینیم.

عباس یزدان‌پناه، مدیرعامل گروه فرهنگی اجتماعی کیانا کرج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، گفت: قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا سن 18 سالگی اجازه کسب هویت به این کودکان را نمی‌دهد.

یزدان‌پناه در پاسخ به اینکه آیا آماری از این کودکان در استان البرز و شهر کرج وجود دارد یا خیر خاطرنشان کرد: بین 20 تا 30 درصد از کودکان تحت پوشش سازمان کیانا دارای چنین وضعیتی هستند.

وی به بی‌مسئولیتی پداران این کودکان در قبال آنها اشاره کرد وافزود: عمده این افراد به دلیل داشتن کار فصلی ممکن است مدتی در کرج، مدتی در شهریار و یا هر نقطه دیگری از کشور به فعالیت مشغول شوند.

یزدان‌پناه افزود: متاسفانه همین عامل باعث شده است تا این افراد در هر نقطه‌ای که حضور دارند مجددا دست به ازدواج زده و چون بسیاری از این ازدواج‌ها به صورت غیر رسمی رخ می‌دهد نمی‌توان از آن جلوگیری کرد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی-اجتماعی کیانا خاطرنشان کرد: این مساله ممکن است منجر به افزایش موضوعاتی همچون کودکان آواره، زنان سرپرست خانوار و ... شود.

وی بازماندن از تحصیل به دلیل بی هویتی این کودکان را یکی از معضلات ناشی از این نوع ازدواج‌ها و این قانون عنوان کرد و گفت: کودکی بی هویتی که از تحصیل باز می‌ماند مجبور می‌شود برای کار به مراکز غیرمجاز مراجعه کند و همین مقدمه‌ای برای سواستفاده از این فرد می‌شود.

یزدان‌پناه ادامه داد: بی هویتی این کودکان باعث می‌شود تا در صورت انجام جرم شناسایی آنها دشوار شود و این عامل نیز انگیزه‌ای برای باندهای قاچاق مواد مخدر و ... می‌شود تا از این افراد سو استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌های دولت برای حل این معضل اشاره کرد و گفت: دولت در حال پیگیری لایحه‌ای با موضوع کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست است و در آن تلاش دارد تا مساله هویت این کوکان را نیز حل کند.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: تمرکز این بحث بر آن است تا کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نیز بتوانند مدارک هویتی دریافت کنند تا قدری از معضلات ناشی از آن پیشگیری شود.

یزدان‌پناه در پایان با بیان اینکه این موضوع از سه سال گذشته تا کنون به عنوان یکی از مطالبات ما مطرح بوده است، گفت: امید زیادی داریم که این مساله حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار