مراسم یادبود ادبی استاد صالح عاصم کفاش اردبیلی شاعر مردمی دیار فرهنگ پرور اردبیل در اولین سالروز درگذشت وی شامگاه سه شنبه در سالن نگارخانه خطایی مجموعه باستانی شیخ صفی الدین این شهر برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹ 05 May 2015

 برگزاری مراسم یادبود ادبی استاد عاصم اردبیلی
به گزارش ایرنا، در این مراسم که با همکاری و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ، حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد جمعی از شاعران ، ادیبان ، شخصیت های فرهنگی و هنری و نیز بزرگان شعر و ادب منطقه حضور داشتند.

پیش کسوت و پژوهشگر فرهنگ ؛ ادب و تاریخ اردبیل در این مراسم از شادروان عاصم به عنوان یک شاعر مردمی یاد کرد که نگاه تیز و عمیقش همواره بطن جامعه و زوایای در ظاهر ناپیدای مسایل را دنبال می کرد.

بیوک جامعی افزود : استاد عاصم نه فقط یک شاعر توانمند بلکه یک انسان با خصوصیات و منش های رفتاری پسندیده بود و همواره خود را همراه مردم می دید و رنج دیگران را درد و رنج خود می دانست.

وی خاطرنشان کرد درحالیکه این شاعر برجسته اردبیل در دل خود غم های فراوانی داشت ولی همواره سعی می نمود تا آنها را در دل خویش نگهدارد و با زبان طنز و در عین حال تاثیرگذار خود شادی را به مخاطبانش هدیه نماید.

استاد عسگر شاهی ؛ چهره وزین شعر و ادب اردبیل دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن بیان خاطره هایی از استاد عاصم مطالبی را در زمینه توانایی های ادبی و نیز خصوصیات شخصیتی این شاعر فقید ارایه داد.

در این مراسم ضمن پخش کلیپ در معرفی شادروان عاصم اردبیلی تعدادی از شاعران جوان و پیش کسوت اردبیل قطعه ها و سروده هایی را در زمینه وجهه ادبی استاد عاصم و نیز در سوک این شاعر طنزپرداز و شیرین سخن اردبیل ارایه دادند.

صالح عاصم کفاش معروف به پرویز که در شعر عاصم تخلص می کرد روز 13 دی ماه 1320 در محله قدیمی جمعه مسجد اردبیل دیده برجهان گشود.

پدر مرحومش اسمعلی دارای ذوق ادبی بود و در راسته کفاشان بازار اردبیل به کفاشی اشتغال داشت.

صالح عاصم تحصیلات ابتدایی را در دبیرستان سنایی واقع در کوچه حسن آباد و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان پهلوی و صفوی به پایان رسانید.

پس از انجام خدمت وظیفه وارد تربیت معلم تبریز شد و پس از گذراندن دوره آموزشی یک ساله به زادگاه خود بازگشت تا به عنوان معلم استخدام شود و در دبیرستان های اردبیل به تدریس پرداخت.

وی در سال 1353 به دانشسرای عالی تهران راه یافت و در رشته زبان و ادبیات زبان انگلیسی به اخذ مدرک لیسانس نائل گردید.

عاصم علاوه بر مهارت در مراثی غزل های اجتماعی و چهار پاره های هجایی ؛ منظومه های شیوایی به صورت بحر طویل دارد که از آن جمله می توان به قطعه سوری با نام جهنمده بیتن گول (گل روئیده در جهنم) و شیخ محمد (ایکینجی بهلول) اشاره کرد.

قانلی سحر ؛ یارالی دورنا ؛ نیسگیللی گولوشلر و ... از آثار ماندگار این شاعر محبوب و خوشنام اردبیلی است.

این شاعر برجسته اردبیلی در روز دوشنبه 15 اردیبهشت سال 1393 پس از تحمل چند ماه بیماری به دیدار حق شتافت و پیکرش در قطعه هنرمندان آرامستان بهشت زهرای اردبیل به خاک سپرده شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار