کد خبر: ۳۱۵۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ 21 October 2016

روزنامه جوان نوشته است:‌ رئيس سازمان مركزي تعاون روستايي، از دريافت مجوز هيئت وزيران براي توزيع سيب‌زميني و پياز در صورت لزوم به محرومان خبر داد.
آبان ماه سال گذشته بود كه خبر دفن هزار و 700 تن سيب‌زميني كشاورزان فسا و داراب رسانه‌اي شد؛ اتفاقي كه علاوه بر حاشيه‌دار بودن آن، 620 ميليون تومان از پول بيت‌المال را به زير خاك برد.
ماجرا از اين قرار بود كه مسئولان جهاد كشاورزي استان فارس براي تنظيم بازار اقدام به امحا كردن بيش از هزار و 700  تن سيب‌زميني كردند و مدير تعاون روستايي فارس با تشريح عملكرد تعاون روستايي فارس در شش ماه نخست سال ۹۴ به بهترين اقدام اين سازمان اشاره كرد و گفت:‌در اين مدت سازمان تعاون روستايي در حوزه بازرگاني به منظور تنظيم بازار سيب‌زميني اقدام به خريد و امحاي سيب‌زميني در فارس كرده است. بهجت حقيقي افزود: در اين اقدام سازمان تعاون روستايي سيب‌زميني‌هاي برداشت شده از شهرهاي فسا و داراب را كه داراي پايين‌ترين حد كيفيت بودند از كشاورزان به قرار هر كيلو 360 تومان خريداري كرده و مجموع آنها را معدوم كرد... البته در همان زمان انتقادات بسياري از سوي نمايندگان مجلس مطرح شد مبني براينكه تعاون روستايي استان مي‌توانست اين سيب‌زميني‌ها را در ميان محرومان توزيع كند اما به منظور حفظ قيمت بازار حتي از اين كار نيز امتناع كردند.
اما امسال در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم و با نزديك شدن به زمان خريد تضميني پياز و سيب زميني، هيئت وزيران مصوبه‌اي را به تصويب رسانده كه براساس آن تعاون روستايي مي‌تواند در صورت لزوم پياز و سيب‌زميني ميان محرومان توزيع كند.
سال‌هاست فراواني توليد پياز و سيب‌زميني تكرار مي‌شود و وزارت جهاد كشاورزي به عنوان متولي توليد محصولات كشاورزي هرگز نتوانسته تدبيري اتخاذ كند تا توليد اين دو محصول كنترل شده و به ميزان مصرف سالانه باشد. هربار كه خبرنگاران از بي‌برنامگي اين وزارتخانه در اين بخش سؤال مي‌كنند با پاسخ تكراري مواجه مي‌شوند، اينكه سيب‌زميني قوت غالب محرومان است و نمي‌توانيم توليد آن را پيش‌بيني كنيم... البته دولت در سال جاري به منظور تبليغات بيشتر و ژست حمايت از محرومان نه تنها الگوي كشت پياز و سيب‌زميني را تغيير نداد بلكه طي مصوبه‌اي توزيع آن دو محصول را بين محرومان مجاز اعلام كرد. رئيس سازمان مركزي تعاون روستايي ايران با تأييد اين خبر گفت: به‌تازگي مجوزي از هيئت وزيران دريافت كرده‌ايم كه در صورت نبود امكان عرضه سيب‌زميني و پيازي كه مشمول خريد تضميني شده، بتوان آنها را به مددجويان تحت پوشش امداد امام خميني و بهزيستي عرضه كرد. حسين صفايي با اشاره به اينكه سال گذشته مقدار كمي از اين محصولات در منطقه كوچكي فاسد شد، اما ابعاد گسترده‌اي در رسانه‌ها پيدا كرد، افزود: تدابير لازم براي جلوگيري از فاسد شدن محصولاتي كه مشمول خريد تضميني مي‌شوند، تدارك ديده شده است زيرا در بسياري از زمان‌ها اين محصولات به دليل به هم خوردن تعادل قيمتي، قابل عرضه در بازار نيستند.
وي درباره احتمال سوءبرداشت سياسي از توزيع سيب‌زميني در ميان محرومان به واسطه نزديك شدن به موسم انتخابات، خاطرنشان كرد: هنوز تا انتخابات زمان نسبتاً زيادي مانده است.
به گفته رئيس سازمان مركزي تعاون روستايي ايران، هم‌اكنون خريد تضميني سيب‌زميني در كشور آغاز شده و به خاطر قيمت پاييني كه بازار دارد، سازمان تعاون روستايي، فعلاً مجبور است حضوري فعال داشته باشد، اما اميد مي‌رود با ايجاد تعادل در بازار، هرچه زودتر اين سازمان از عرصه خريد خارج شده و داد و ستد اين محصول را به حال خود واگذارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار