مراسم شام غریبان سالار شهیدان دشت کربلا و یاران باوفای ایشان ، شامگاه عاشورا در نقاط مختلف شهری و روستایی مازندران برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷ 12 October 2016
 مازندرانی ها اندوهناک ترین شامگاه خود را به خاطر رقم خوردن واقعه عاشورا در دشت نینوا و به اسارت رفتن خاندان اهل بیت (ع)، علم به دست و بر سر و سینه زنان با برپایی آئین سنتی و مذهبی شام غریبان در هر کوی و برزن سپری کردند.
اماکن مذهبی مازندران در شامگاه حزن و ماتم بزرگ ، مملو از محبان سیدالشهداء بود و ارادتمندان حسین ابن علی (ع) با حضوری پرشکوه و گسترده ، عزای سالار شهیدان دشت نینوا را اقامه کردند.
 
مردم دیار علویان اعم از زن و مرد ، پیر و جوان دسته های عزاداری در هر کوی و برزن به راه انداختند و با نزدیک شدن به غروب آفتاب با حرکت در خیابان ها و معابر و همچنین با حضور در گلزار شهدا ، گورستان های عمومی و بقاع امامزادگان ، در این شب ماتم و عزا ، نوحه خوانی و سینه زنی کردند تا به این ترتیب شام غریبان صحرای کربلا را یادآوری کنند.
همزمان با شام غریبان امام سوم شیعیان و یاران با وفایشان ، آئین خیمه سوزان نیز در مناطقی از استان برگزار شد.
در این آئین سوزناک ، خیمه های نمادین خاندان اهل بیت (ع) در صحرای کربلا به آتش کشیده شد و دوستداران و ارادتمندان خاندان نبوت اشک ماتم ریختند.
شمع افروزی به یاد شهدای صحرای کربلا هم از جمله آئین های شام غریبان در مازندران است که امشب به صورت گسترده در مناطق مختلف این استان از جمله در پیشگاه درب ورودی مساجد ، حسینیه ها و تکایا و محوطه مقابر امامزادگان برگزار شد.
یکی دیگر از آئین های روز عاشورا بویژه شام غریبان در برخی از مناطق مازندران کاه زدن به سر یا کمل زنی است که امسال در بعضی نقاط از جمله شهرستان بابل برگزار شد.
ارادتمندان خاندان نبوت در دیار علویان پس از برگزاری شام غریبان حسین ، به مساجد ، تکایا ، حسینیه ها و اماکن متبرکه بازگشتند تا به عزاداری های ماه محرم ادامه دهند.
محبان اهل بیت (ع) در روز عاشورای حسینی نیز در جای جای استان مازندران به اقامه عزای سیدالشهداء (ع) پرداختند و نماز ظهر عاشورا را با شکوه فراوان اقامه کردند.
قرائت زیارت عاشورا ، ذکر صلوات و اقامه نماز روز عاشورا از جمله اعمال روز عاشورا حسینی است که مردم این دیار با حضور گسترده آنها را به جا آوردند.
 
ایرنا
برچسب ها: آئین شام غریبان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار