مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: تخریب 22 هکتار از منطقه باستانی بی بی دوست و قلعه تپه در شمال استان از سوی کارخانه آجر پزی یک جنایت بزرگ به میراث فرهنگی قلمداد می شود.
کد خبر: ۳۱۰۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۹ 12 October 2016
کامبیز مشتاق گوهری گفت منطقه تاریخی بی بی دوست و قلعه تپه که در سال 1345 به ثبت ملی رسیده و در سه ماه اخیر تعیین حریم شده است.
وی وسعت این منطقه را هزار و 300 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: آثار بجامانده در مجموعه فرهنگی بی بی دوست و قلعه تپه از دوره های اشکانی، ساسانی و اسلامی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: مجوز احداث کارخانه آجر پزی در سال 1384 از سوی مسئولان وقت صادر شده و عوامل این کارخانه مواد اولیه آن را که خاک رس است از اطراف کارخانه تهیه می کردند.
وی افزود: دستور اولین برخورد با عوامل تخریب آثار باستانی در سال 1387 صادر شده است و عوامل کارخانه پذیرفته اند که مواداولیه را از خارج از این محدوده تهیه کنند اما به این وعده عمل نشده و در سال های 89 و 92 نیز از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شکایتی ارائه شده است.
دکتر مشتاق گوهری از عدم برخورد جدی با مدیرعامل کارخانه آجر پزی گلایه کرد و گفت: عوامل کارخانه در 19 شهریور سال جاری به صورت شبانه دست به تخریب این محوطه زدند که پس از مشاهده آن توسط مسئول یگان تصویربرداری و عکسبرداری لازم انجام و شکایت از وی تنظیم شده است.
وی حجم تخریبی را 22 هکتار عنوان و تصریح کرد: با این تخریب حجم زیادی از آثار مهم از دست رفته است.
این مسئول خواستار لغو مجوز و تعطیلی کامل کارخانه آجر پزی حریم محوطه تاریخی بی بی دوست و قلعه تپه در شمال سیستان وبلوچستان شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تعیین حریم برخی از آثار استان خبرداد و اظهار داشت: محوطه های باستانی بی بی دوست، کرکویه، قلعه بمپور و مجموعه تیس در حال تعیین حریم هستند.
محوطه باستانی بی بی دوست و قلعه تپه در محدوده شهرستانهای زابل و هیرمند و در فاصله 230 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار