متاسفانه با شرکت‌های پیمانکاری که مشکل سد گتوند را رقم زدند، شرکت نیشکر که مدام دود و آلودگی تولید می‌کند، و سایر شرکت ها که هیچگونه مسئولیتی در رابطه با محیط زیست را متوجه خود نمی‌دانند برخوردهایی همراه با تساهل و تسامح می‌شود
کد خبر: ۳۰۸۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 08 October 2016
به گزارش تابناک خوزستان، سمیه تیاری یک از فعالان حوزه محیط زیست خوزستان می گوید: خوزستان بیش از استان‌های دیگر، درگیر مشکلات محیط زیستی شده است. خوزستان مجموعه ای از انواع مشکلات محیط زیستی را یکجا دارد. بخش عمده ای از این آسیب ها، حاصل تخلفات شرکت‌ها و موسساتی است که خود را مجری طرح‌های ملی می‌دانند. مهم این که پس از اثبات تخلف و تشکیل پرونده‌های قطور قضایی علیه آنان نتیجۀ چندانی حاصل نشده است. با اثبات ضرورت حفاظت از محیط زیست برای همگان و اثر آن بر حیات انسان و جانوران، تغییر چندانی در رفتار با متخلفان این عرصه مشاهده نمی‌شود. 

وی در ادامه گفت: با شرکت‌های پیمانکاری که مشکل سد گتوند را رقم زدند، شرکت نیشکر که مدام دود و آلودگی تولید می‌کند، شرکت نفت که با آسیب جدی به هورالعظیم به گفته وزیرش حتی مسئولیتی در رابطه با محیط زیست متوجه خود نمی‌داند و شرکت‌های دیگری که تخلفات محیط زیستی دارند، برخوردهایی همراه با تساهل و تسامح می‌شود. در حالی که هر یک سهم زیادی در آلودگی آب، هوا و خاک این استان دارند. گویا هنوز به محیط زیست به چشم فانتزی نگاه می‌شود و ضرورت حفظ آن درک نشده است. در حالی که در سایر کشورها در برابر تخلفی کوچک محیط زیستی برخورد قاطعانه می‌شود. به عنوان نمونه ریختن خاکستر سیگار یا زباله در خیابان بلافاصله با برخورد جدی مانند جریمه یا حتی زندان روبه‌رو می‌شود.

این فعال زیست محیطی تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با شرکت‌های آسیب رسان، چنان تساهل و تسامحی به خرج می‌دهد که حتی جایزه محیط زیست را به شرکت نفتی اعطا کرد که ید طولایی در برهم زدن اکوسیستم طبیعی خوزستان دارد. اداره محیط زیست خوزستان هم در سطح استانی با عملکرد منفعلانه، خود را در حد یک رسانه می‌داند که باید اخبار نابودی محیط زیست را به گوش مردم برساند و عرصه را برای فعالیت شرکت‌های متخلف خالی کند. 

تیاری افزود:محیط زیست فقط با انتقاد از متخلفان در رسانه‌ها حفظ نمی‌شود، شرکت‌هایی که تاکنون با خیالی آسوده برای منافع خود از آسیب به طبیعت این استان دریغ نکرده اند، حداقل نباید کار جدیدی به آنان سپرده شود. همان طور که رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان در مورد یک شرکت این را اعلام کرد و خواهان ندادن فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری به این مؤسسه شد. فقط با چنین روندی شرکت‌ها خود را موظف به رعایت ضوابط محیط زیستی می‌دانند وگرنه تساهل و اهمال سبب ادامه روند کنونی در استان خواهد شد.

وی گفت: مقام‌های استانی باید به این نکته توجه کنند که خوزستان، به گفته اقلیم‌شناسان دچار تغییر اقلیم شده است و زمانی برای وقت کشی باقی نمانده و لازم است هر چه زودتر وعده‌های نجات محیط زیست جامه عمل بپوشند.


منبع: تابناک
برچسب ها: محیط زیست ، تسامح
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار