کد خبر: ۳۰۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳ 27 September 2016

در حال حاضر هیچ راهی برای درمان از دست دادن شنوایی وجود ندارد. دلیل اصلی‌اش آن است که سلول‌های مویی شنوایی بازسازی نمی‌شوند.
همین سلول‌ها هستند که صدا را احساس می‌کنند و اطلاعات را به مغز می‌فرستند. با این‌حال، محققان دانشگاه مریلند در مطالعه اخیرشان توانسته‌اند سرنخ کلیدی و مهمی را به دست بیاورند که نشان می‌دهد این سلول‌ها چطور رشد می‌کنند.

محققان در این مطالعه، نقش گروه خاصی از پروتئین‌ها را در رشد و بقای سلول‌های مویی شنوایی شناسایی کردند که با عنوان RFX شناخته می‌شوند. مسئولان این مطالعه که در شماره اخیر مجله Nature Communications منتشر شده است، می‌گویند: «این کشف، نه‌تنها راه‌های جدیدی را برای فهم بهتر ژنتیک شنوایی باز می‌کند، بلکه درنهایت برای درمان ناشنوایی مهم است».

اگر چه این مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است، اما محققان معتقدند که این ژن‌ها به‌طور مشابه در بدن انسان‌ها نیز فعالیت می‌کنند.

به نظر آنان، با شناخت بهتر روی RFX، می‌توان از مرگ سلول‌های مویی شنوایی جلوگیری کرد یا رشد آن‌ها را افزایش داد و از این طریق، مشکل ناشنوایی را درمان کرد. از طرف دیگر، این کشف جدید می‌توان امکان شناسایی ژن‌های دیگری را فراهم کند که نقش مهمی در عملکرد سلول‌های مویی شنوایی دارند.

اشتراک گذاری