انتخاب شهرداری که پیش از این عنوان ریاست سازمان مدیریت بحران کشور را داشته، از برخی جهات می تواند خبر خوبی باشد. خشکسالی و سیل دو تهدید بالقوه برای شهر قم است که مدیریت شهری در هر دو موضوع حرف هایی برای گفتن دارد.
کد خبر: ۲۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 30 April 2015
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی در شماره روز چهارشنبه در ستون نیم نگاه مطلبی با عنوان شهردار جدید قم و چالش های مدیریت بحران شهر را به قلم زینب آخوندی به رشته تحریر درآورده است.

در این مطلب می خوانیم: پس از سه ماه چشم انتظاری برای بیرون آمدن یک اسم از ساختمان شهید باکری تا تکلیف آینده شهر قم را برای سال های آتی مشخص کند، حسین باقری به عنوان سکاندار مدیریت شهری قم معرفی شد. کسی که سوابق اجرایی مانند سرپرست معاونت عمرانی وزارت کشور، شهردار منطقه چهار و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور را تجربه کرده است.

انتخاب شهرداری که پیش از این عنوان ریاست سازمان مدیریت بحران کشور را داشته، از برخی جهات می تواند خبر خوبی باشد. خشکسالی و سیل دو تهدید بالقوه برای شهر قم است که مدیریت شهری در هر دو موضوع حرف هایی برای گفتن دارد. نگاهی به اظهار نظرهای شهردار جدید قم در سمت رییس سازمان مدیریت بحران کشور در قم هم حساسیت باقری نسبت به مسائل مرتبط با مدیریت بحران درقم را تایید می کند. از جمله این اظهار نظرها می توان به اعتراض وی نسبت به تصرفات رودخانه اشاره کرد.

ساخت معبر در دل قمرود و ایجاد محدودیت درون رودخانه همواره یکی از موضوعات چالش انگیز در قم بوده است. عده ای از مدیران استانی در گذشته با اعتقاد به اینکه باید از ظرفیت قمرود برای جبران عقب ماندگی ها استفاده کرد برای ایجاد یک بلوار در رودخانه چراغ سبز نشان دادند اما شهرداری هیچ گاه به ایجاد یک معبر ساده اکتفا نکرد و در سال های اخیر انواع موانع پایدار و غیر پایدار از رستوران و کافی شاپ گرفته تا درخت و رمپ ایجاد را در بستر رودخانه ایجاد کرده طوری که عملا اثری از رودخانه باقی نمانده است. 

خاکریزی هایی که در سال های اخیر در رودخانه صورت گرفته در هنگام بروز سیل می تواند به عنوان یک سد عمل کند و برنامه هایی که برای ایجاد پارکسوار در سال های آینده در نظر گرفته شده یا پل جدیدی که روی رودخانه احداث شده همه و همه نشان از بی توجهی شهرداری نسبت به کارکرد اصلی رودخانه یعنی عبور سیلاب دارد. تعجبی هم ندارد که جناب باقری در لباس رییس سازمان مدیریت بحران کشور درچند نوبت نسبت به این موضوع هشدار جدی به مسوولان قم داده باشد. یکی از این هشدارها به سال 87 برمی گردد که وی در جمع امدادگران و مربیان هلال احمر قم صحبت می کرد. 

باقری در این مراسم با انتقاد از ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی در بستر رودخانه قم نسبت به عواقب این موضوع هشدار داد. وی به موقعیت جغرافیایی قم اشاره و ضمن ابراز تاسف از ساخت و ساز در بستر رودخانه قم تصریح کرد: از خطرناکترین فعالیتها در قم محدود کردن رودخانه و ساخت و ساز در آن است. رییس وقت سازمان مدیریت بحران کشور ضمن هشدار نسبت به عواقب این موضوع گفت: اینجا رودخانه است نه معبر، مسوولان باید نسبت به این موضوع دقت کافی داشته باشند.

طی همان سال ها شهردار فعلی قم چندین بار در جمع مدیران و تاثیرگذاران قمی حاضر شده و همین هشدارها را تکرار کرده است. از جمله صحبت در آیین افتتاح مرکز مدیریت بحران شهرداری قم که وی باز نسبت به محدود کردن بستر رودخانه هشدار داده است. جدا از اینکه کارشناسان مدیریت بحران اعتقاد دارند خود منوریل در هنگام بروز بحران هایی مانند زلزله به عامل خطر زا تبدیل می شوند، پایه های منوریل هم از جمله موانع ایجاد شده در سال های اخیر در رودخانه محسوب می شوند. بحران دیگری که سال ها است استان قم به آن دچار شده خشکسالی است. 

شاید شهرداری به طور مستقیم در حفظ یا تامین منابع آبی مسئولیت نداشته باشد اما بی توجهی ها به مساله الگوی کشت در توسعه چمن کاری در فضای سبز شهری آن هم در شرایطی که هر قطره آب برای این استان در حکم یک ثروت عظیم است، بارها مورد انتقاد دلسوزان قرار گرفته است. موضوع دیگری که از جمله چالش های جدی قم در حوزه مدیریت بحران محسوب می شود بافت فرسوده شهری است که یک ششم بافت مسکونی در قم را شامل می شود و تهدید بالقوه ای است برای روزهایی که ممکن است زمین ناآرام شده و زلزله ای رخ دهد.

مشکلی که در سال های گذشته همه مسئولان از جمله آنهایی که در استانداری، شهرداری یا اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت داشته اند بیشتر راجع آن حرف زده اند تا اینکه اقدام عملی صورت پذیرفته باشد. حالا باید دید شهردار جدید قم که خود یک مرد روزهای بحرانی است، چطور در زمینه تصمیمات بحران زای مدیران گذشته رفتار می کند و قم با مشکلاتی مانند بافت فرسوده، خشکسالی و منوریل چگونه می تواند در آینده شهری مقام در برابر بحران باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار