امام جمعه اردکان گفت: مراسم عزاداری نظیر تعزیه خوانی متناسب با مناسبت ها برگزار شود که بخش عمده آن در ماه های محرم، صفر و دهه فاطمیه است.
کد خبر: ۲۹۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 14 September 2016
به گزارش تابناک یزد،حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل شاکر در جلسه شورای فرهنگ عمومی اردکان افزود: هیچ یک از مراجع تقلید با برگزاری تعزیه مخالفتی ندارند و اگر در دوره هایی مخالفت هایی با برگزاری این گونه مراسم شده، به خاطر مشکلاتی بوده که برای مردم به وجود آمده است.
وی اظهار کرد: تأکید همه اعضای شورای فرهنگ عمومی این است که حواشی این گونه مراسم کاهش یابد تا مردم نیز بتوانند از تعزیه خوانی که بیان هنرمندانه ارزش های قیام عاشوراست، بهره ببرند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اردکان با ذکر روایتی از ائمه اطهار خاطرنشان کرد: از نشانه های شیعیان این است که ناراحتی اهل بیت(ع) آنان را اندوهگین و شادمانی ائمه اطهار آنان را شادمان می سازد، لذا زمان برگزاری این گونه مراسم باید هم زمان با ایام عزاداری باشد.
فرماندار اردکان نیز در این جلسه با بیان اینکه برگزاری تعزیه باید با رعایت همه الزامات و سنجش همه جوانب آن انجام شود، گفت: مردم ایران، عمق ارادت خالصانه خود را به ائمه اطهار نشان داده و همواره دل در گرو اهل بیت (ع) داشته اند، اما در مورد برگزاری تعزیه و شبیه خوانی باید همه جوانب امر مورد دقت قرار گیرد.
هادی مقیمی افزود: از مهم ترین مسائلی که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد؛ بررسی محتوایی تعزیه ها از لحاظ نمایش نامه، متن ها و بازیگران است و همان گونه که در خصوص برگزاری کنسرت ها باید طبق قوانین، صلاحیت های لازم از طریق مراجع ذی صلاح بررسی و تأیید شود؛ این موضوع باید در مورد تعزیه ها نیز رعایت شود.
نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اردکان یکی از آسیب های جدی مراسم مذهبی را جایگزین شدن مداحان به جای علما و روحانیون در جامعه دانست و گفت: گاهی برخی مداحان خرافات را به جای احادیث و روایات در جامعه ترویج می کنند که باید برای آن فکر اساسی شود.
فرماندار اردکان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد زمان آن فرارسیده است که تمام گروه های تعزیه خوانی علاوه بر دریافت مجوزهای مربوطه برای برگزاری مراسم، برنامه های خود را به کمیته ای تخصصی متشکل از افراد صاحب نظر ارائه و پس از بررسی و تأیید، نسبت به اجرای آن اقدام کنند.
در این جلسه اعضای شورای فرهنگ عمومی نظرات خود بیان کردند و مقرر شد تعزیه خوانی در شهرستان صرفاً در ماه های محرم و صفر و دهه فاطمیه برگزار شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار