کد خبر: ۲۹۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳ 06 September 2016


مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: 27 جایگاه عرضه و ذبح بهداشتی دام زنده در سطح استان البرز به مناسبت عید سعید قربان راه اندازی می شود.

علی اصغر شریفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرساله درروز عید سعید قربان مردم مسلمان و مومن ایران اسلامی براساس تعالیم دین مبین اسلام قربانی کرده و آن را میان فقرا و نیازمندان توزیع می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه باید هرگونه تهیه و ذبح دام به صورت بهداشتی و شرعی باشد و مسوولیت مستقیم نظارت بر این امر بر عهده ادارات کل دامپزشکی در استان ها و شهرستان ها است، اقداماتی را برای تامین نیاز مردم به دام برای عید سعید قربان انجام داده ایم.

وی بیان داشت: در طول سال تعدادی مرکز رسمی عرضه بهداشتی دام دراین استان دایر است، اما به دلیل افزایش تقاضا در آستانه عید سعید قربان، جایگاه ها و مراکز جدید موقت در سراسر استان دایر می شود.

شریفی با اشاره به اینکه این مراکز کار خود را از یک روز قبل از عید قربان آغاز می کنند، افزود: در این مراکز علاوه بر توزیع دام بهداشتی و مورد تائید دامپزشکی، کارشناسان این اداره کل بصورت مرتب حضور داشته و یک روحانی جهت نظارت بر ذبح شرع نیز حضور خواهد داشت.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز اعلام کرد: از 27 مرکز عرضه، 17 مرکز عرضه بهداشتی دام در شهرستان های کرج و فردیس بوده و مابقی در دیگر شهرستانهای تابعه استان راه اندازی می شود.

وی گفت: همچنین 10 اکیپ سیار متشکل از یک دامپزشک و یک کاردان دامپزشک در سطح استان برای نظارت بر کشتارهایی که در منازل و یا سطح شهر انجام می شود فعال هستند.

این مسوول بیان داشت: در استان البرز در مجموع 66 دامپزشک و کاردان دامپزشک و 28 ناظر شرعی فعال هستند که در هریک از مراکز ثابت و سیار یک دامپزشک برای بازرسی قبل از کشتار و یک کاردان دامپزشک برای بازرسی لاشه به منظور نظارت بر وجود بیماریهای مشترک انسان و دام حضور دارند.

شریفی، بیماریهای انگلی، cchf (تب کریمه کنگو)، بروسلوز، کیست هیداتید، سل و شاربن از جمله مهمترین بیماریهای مشترک عنوان کرد و از شهروندان خواست حتی الامکان از مراکز عرضه معتبر اقدام به خرید دام زنده کنند.

وی همچنین از شهروندان خواست در خصوص اجزای حرام حیوان و غیرقابل مصرف از جمله دنبلان، نرینه، غدد لنفاوی و همچنین اجزایی که با تشخیص دامپزشکان حاضر در محل به علل مختلف حذف می شوند، با ماموران دامپزشکی و ناظرین شرعی همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی البرز ضمن اینکه از شهروندان خواست تا از ریختن خون قربانی خود در معابر عمومی خودداری کنند، افزود: شهروندان برای حضور دامپزشکان وناظرین شرعی در محل می توانند با سامانه 1512 تماس حاصل کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار