مدیر جهاد کشاورزی مهران نيز گفت: برداشت خرما از نخلستان های این شهرستان مرزی و گرمسیری در جنوب غربی ایلام آغاز شد.
کد خبر: ۲۹۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ 05 September 2016
 در شهرستان گرمسيري مهران اواسط شهریورماه برداشت خرما از نخل ها آغاز می‌شود، البته همین گرمای خرماپزان باعث می‌شود تا ثمر نخل به رطب و سپس به خرما تبدیل شود تا قابل برداشت باشد.

هنوز خرمای این منطقه به طور کامل برای برداشت آماده نشده و نخل‌داران باید چند روز دیگر صبر کنند تا خرما، خرما شود.

حاچ علي از كشاورزان مهراني در يكي از نخلستانها با خانواده مشغول کار است، خودش بالا می‌رود و خرما را می‌چیند، یکی خرمای ریخته شده و قابل استفاده زیر نخل‌ها را جمع می‌کند، یکی خرما راه در سبد می‌ریزد و دیگری نیز خرما را بار ماشین می‌کند.

اين كشاورز پر تلاش حدود 85 سال سن دارد و سال‌ها است که در امر كشاورزي كار كرده و تلاش هاي او اكنون به ثمر رسيده تا يكبار ديگر اقتصاد مقاومتي را معنا كند.

خودش مي گويد: نخل‌داری کارهای سخت بسیار زیادی دارد. کاشتن نخل و رساندن آن به ثمردهی خود چندین سال کار سخت را طلب می‌کند که امروز و با این شرایط بی‌آبی دیگر خیلی سخت‌تر و شاید محال شده است.

اين كشاورز از خدمات كشاورزي تشكر مي كند و ميگويد: جهاد كشاورزي تا آنجايي كه امكان داشته به ما كمك كرده و خدمات خوبي از جمله كود به كشاورزان داده است.

برداشت سالانه 100 تن خرمان در مهران

مدیر جهاد کشاورزی مهران نيز گفت: برداشت خرما از نخلستان های این شهرستان مرزی و گرمسیری در جنوب غربی ایلام آغاز شد.

حجت عارف اعلام کرد: ۱۱۰ هکتار نخلستان در مهران به عنوان قطب اصلی تولید خرما در استان ایلام وجود دارد که ۴۴ هکتار آن بارور است.

وی  با بیان اینکه بیشترین میزان خرمای تولید شده شهرستان مربوط به نخلستان های منطقه صالح آباد است، افزود: برداشت خرما تا پایان شهریور ماه ادامه دارد. ‏

وی اضافه کرد: پیش بینی شده از نخلستان های بارور شهرستان بیش از ۱۰۰ تن خرما برداشت شود که بدلیل کم آبی ها و خشکسالی سال های اخیر سطح زیر کشت و تولید کاهش یافته است.

عارف با بیان اینکه در فصل برداشت خرما بیش از ۸۰ نفر مشغول کار هستند، اظهار کرد: خرماهای تولیدی شهرستان بیشتر از نوع زاهدی، استعمران و کبکاب است.

 

 /م 
 
 
منبع:آوای مهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار