بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۲۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵ 28 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

بناهای تاریخی آماده واسپاری به بخش خصوصی
به گزارش تابناک گیلان ،رضا علیزاده افزود : بناهای یاد شده شامل 22 خانه مسکونی ، چهار حمام قدیمی و دو کاروانسرا است که برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده شده است.

وی اظهار کرد : سرمایه گذاران با رعایت ضوابط تعیین شده از سوی سازمان میراث فرهنگی با تعریف کاربری جدید علاوه بر هویت بخشی موجب حفظ و احیای بنا می شوند.

وی ادامه داد : این تصمیم در پی سفر اخیر رئیس جمهوری به گیلان و در راستای واسپاری امور به بخش خصوصی و همچنین حفظ و احیای میراث فرهنگی اتخاذ شده است.

علیزاده افزود : امروزه ساختار مدیریتی و تعطیلات تمامی کشورهای پیشرفته به نحوی است که پرکردن اوقات فراغت منجر به یک عمل اقتصادی می شود.

وی بیان کرد : گردشگری با همه مضامین علمی و فلسفی که در آن نهفته است ، یک عمل اقتصادی است و پیش بینی می شود که یکی از بزرگ ترین محرکه های اقتصادی قرن حاضر باشد ؛ از این رو گیلان با ظرفیتهای ویژه گردشگری و همچین برنامه ریزی صحیح می تواند به یکی از قطب های توسعه گردشگری کشور تبدیل شود .

یکهزار و 30 اثر تاریخی از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


برگزاری همایش شناخت راهکار توسعه گیلان
به گزارش تابناک گیلان ،دبیر علمی همایش ملی شناخت راهکارهای توسعه گیلان گفت : این همایش با هدف شناخت قابلیت ها و چالش های توسعه استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار می شود.

مجید یاسوری، افزود : این همایش توسط دانشگاه گیلان با حمایت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ، استانداری گیلان و تعدادی از نهادها و ارگان ها برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت : 70 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که پس از بررسی، 18 مقاله به صورت شفاهی و 30 مقاله نیز به صورت پوستر برای ارایه انتخاب شده است.

وی خاطر نشان کرد : با توجه به شرایط خاص محیطی ، اقتصادی و اجتماعی گیلان، محدودیت زمین و در نتیجه پایین بودن سرانه زمین ، تغییرات شدید کاربری زمین، شکنندگی محیط زیست، آلودگی منابع آب و خاک و بارگذاری شدید فضا از جمله مهمترین مسایل توسعه استان گیلان محسوب می شود. 

وی بیان کرد : به همین منظور ایجاد توازن منطقه ای، افزایش کارایی منطقه، حفاظت از محیط زیست، جهت دهی به جریان مهاجرت ، توزیع بهینه جمعیت و منابع، تهیه و اجرای برنامه ریزی بلند مدت در گیلان دارای ضرورت دوچندان است که دانشگاه گیلان در راستای رسالت علمی خود برای برگزاری همایش ملی شناخت راهکارهای توسعه گیلان اقدام کرده است.

دبیر علمی همایش ملی شناخت راهکارهای توسعه گیلان تصریح کرد: برگزاری میزگرد راهکارهای توسعه گیلان با شرکت برخی از مدیران دستگاههای اجرایی و صاحب نظران دانشگاهی از دیگر برنامه های این همایش است.


استان گیلان آماده کشت برنج است
به گزارش تابناک گیلان ،علیرضا شعبان نژاد  افزود: با انجام شخم اولیه و خزانه گیری برنج با استفاده از آب های سطحی و باران، شالیکاران گیلانی برای نشاء برنج در 238 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آماده شده اند و بصورت موردی، در برخی شهرستان ها، نشاء آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمان کشت اصلی برنج در سال زراعی جاری، با رهاسازی آب سد سفیدرود در اواخر هفته جاری در گیلان آغاز می شود.

وی اظهارداشت: تاکنون بیش از 94درصد شخم اول و 92 درصد خزانه گیری در اراضی شالیزاری استان انجام شده است.

شعبان نژاد یادآور شد: برنج، محصول اصلی و راهبردی گیلان محسوب می شود و با تولید 730 تا 750 هزار تن برنج سفید در استان، نیاز 20 میلیون ایرانی به این محصول فراهم می شود.

وی اضافه کرد: آب 180 هزار هکتار شامل 70 درصد اراضی شالیزاری استان، از طریق سدسفیدرود و شبکه های آبیاری آن تامین می شود و 317 هزار خانوار گیلانی در امر شالیکاری اشتغال دارند.

وی به کشاورزان توصیه کرد که از روان آب ها به صورت بهینه استفاده کنند و برای بهره گیری مناسب از آب سد سفیدرود، نشاءکاری را همزمان انجام دهند.

رییس سازمان جهاد کشاوری گیلان اضافه کرد: تامین کود شیمیایی از عاملان مجاز برای جلوگیری از خرید کودهای تقلبی، بسیار مهم است و کود دهی مناسب باعث افزایش 30 تا 70 درصد تولید در واحد سطح می شود. 

فصل شالیکاری در استان گیلان از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا مهرماه ادامه می یابد.

استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولیدکنندگان کشور را به خود اختصاص داده است.


رانندگان آژانس ها در رشت مرگ آفرینند
به گزارش تابناک گیلان ، رانندگان آژانس ها، تاکسی تلفنی های باسیم و بی سیم که مانند قارچ بطور هفتگی در هر کوچه و خیابان کلانشهرها از جمله در رشت سبز می شوند اغلب عامل اصلی تصادف های مرگبار در شهر رشت مرکز استان گیلان هستند ، این عبارتی است که مردم شهر رشت عنوان می کنند و خواستار تشدید برخورد پلیس با این متخلفان هستند .

به گفته شهروندان نه همه اما درصد قابل توجهی از رانندگان تاکسی تلفنی تنها برای آنکه به یک سرویس دهی بیشتر و شش یا هفت هزار تومان درآمد بالاتر برسند در تقاطع ها از چراغ قرمز عبور می کنند.

بیشتر چهار راه ها غیر از مرکز شهر رشت فاقد حضور مامور و دوربین است و رانندگان با آگاهی از این خلاء هرطور که بخواهند خودسرانه و خطرناک رانندگی می کنند که این وضع شامل رانندگان زن نیز می شود ، چند روز قبل زیر پل صابرین یک راننده زن تاکسی تلفنی به محض آنکه چهار راه را خلوت دید ، با سرعت از چراغ قرمز عبور کرد اما به شدت با یک خودرو دیگر برخورد کرده و تقریبا جلوی آن را جمع کرد.

ناگفته نماند که در شهر رشت نوعی رانندگی بسیار شایع است و آنهم اینکه اغلب رانندگان شهر برای عبور از تقاطع به جای آنکه به چراغ مقابل خود دقت کرده و پس از سبز شدن حرکت کنند، به چراغ سمت راست نگاه می کنند و به محض آنکه زرد شد به صورت خطرناکی عبور می کنند که این عمل خود موجب تصادف های زیادی است.

پلیس شهر رشت اعلام می کند که روزانه بین 90 تا 110 تصادف در این شهر کوچک از نظر مساحت و خیابان های نا هموار و پر چاله و چوله ، روی می دهد که درصدی از تصادف ها به مرگ عابران می انجامد .

یکی از تصادف هایی که موجبات مرگ شهروندان می شوند توسط رانندگانی است که با سرعت از چراغ قرمز عبور می کنند .

امید است به موازات نظارت و کنترل بر رانندگان متخلف و فرهنگ سازی در این خصوص بویژه از طریق رسانه ها ، پلیس شهر با رانندگان تاکسی تلفنی برخورد قاطع و دور از اغماض داشته باشد.


طرح حفاظت از منابع آبزیان و توسعه آبزی‌پروری
به گزارش تابناک گیلان ،اسحاق شعبانی  با بیان اینکه شیلات چهار محور کاری را در برنامه دارد، اظهار کرد: مدیریت صید و صیادی، بازسازی ذخایر آبزیان، حفاظت از منابع آبزیان و توسعه آبزی‌پروری جزو ماموریت‌های اصلی شیلات است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد صید دریایی خزر حاصل تکثیر مصنوعی است، افزود: تکثیر مصنوعی در کوتاهی قد و کوچک شدن جثه ماهیان تاثیر دارد به همین دلیل تکثیر طبیعی ماهیان به ویژه سفید را در برنامه امسال قرار داده‌ایم.

مدیر کل شیلات گیلان از تعیین دو رودخانه برای تکثیر طبیعی ماهیان در این استان خبر داد و گفت: تمام ماهیان دریای خزر باید به رودخانه‌ها بروند و تکثیر طبیعی داشته باشند به همین دلیل امسال دو رودخانه برای ورود و تکثیر طبیعی ماهیان در نظر گرفته شده که یکی در تالش است.

وی در ادامه از آغاز تخم‌ریزی کیلکا ماهیان خبر داد و یادآور شد: صید کیلکا ماهیان از اردیبهشت ماه جاری به مدت 45 روز ممنوع است زیرا در این ماه تخم‌ریزی آنها انجام می‌شود.

شعبانی با اشاره به اینکه تعطیلی صید کلیکاماهی توسط صیادان به صورت خودجوش انجام شده است، تصریح کرد: تعطیلی صید کیلکا ماهی تا 15 خرداد ماه امسال ادامه دارد و پس از بررسی در صورت ادامه تخم‌ریزی، مدت زمان تعطیلی افزایش می‌یابد.

وی صید کیلکا ماهیان را پس از پایان تخم‌ریزی آنها ذکر کرد و متذکر شد: در گیلان 260 نفر صیاد با 26 فروند شناور صید کیلکا مشغول فعالیت هستند.

مدیر کل شیلات گیلان درباره میزان صید کیلکا در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته 6 هزار و 502 تن ماهی کیلکا صید شد که 18 درصد افزایش داشت.

وی برخی گونه‌های ماهی را در خطر انقراض عنوان کرد و یادآور شد: ماهیان خاویاری و استخوانی مانند ماهی سفید، آزاد، سیم، سوف و... از گونه‌های در حال کاهش بودند که اگر شیلات برای بازسازی آنها اقدام نمی‌کرد میزان صید آنها به حداقل می‌رسید.


داماش برای بقا در لیگ۱/هفته آخر لیگ آزادگان
به گزارش تابناک گیلان ، در چارچوب هفته بیست و دوم و پایانی لیگ دسته اول ایران و از گروه ب این مسابقات داماش گیلان از ساعت 16:45 سه شنبه هشتم اردیبهشت در ورزشگاه ثامن الائمه مشهد به مصاف سیاه جامگان خواهد رفت.

کاروان تیم داماش صبح یکشنبه با اتوبوس رشت را به مقصد تهران ترک کردند و ظهر این روز نیز با هواپیما به مشهد عزیمت نمودند. داماشی‌ها بعدازظهر یکشنبه در هتل ارس این شهر اسکان یافتند و سپس به طور دسته جمعی به حرم مطهر امام رضا (ع) و زیارت مرقد آن حضرت رفتند.

آخرین تمرین آماده سازی داماش گیلان برای دیدار با سیاه جامگان که در واقع آخرین تمرین فصل این تیم نیز محسوب می شود ساعت 12 روز دوشنبه 7 اردیبهشت در یکی از زمین های مشهد برگزار شد.

کادرفنی تیم ترجیح دادند تا برای برگزاری آخرین تمرین که به صورت سبک نیز برگزار شد به استادیوم محل برگزاری مسابقه نروند و در یکی از زمین های نزدیک تر به محل استقرار تیم این تمرین را برگزار کنند.

رضا کرمانشاهی با کمک‌های هادی برزو و محسن سلطانی کار قضاوت دیدار سیاه جامگان مشهد و داماش گیلان را برعهده خواهند داشت و میلاد بای داور چهارم و محمد حسین اسدی ناظر داوری این مسابقه خواهند بود.

در جدول رده بندی گروه ب لیگ دسته اول تیم سیاه جامگان با 38 امتیاز در مکان نخست قرار دارد و داماش با 26 امتیاز ششم است. مشهدی ها اگر این مسابقه را به سود خود خاتمه دهند به صورت مستقیم راهی لیگ برتر می شوند، اما برد و باخت برای رشتی ها تفاوتی نخواهد داشت.

شورای تامین استانداری خراسان رضوی به مسوولان باشگاه سیاه‌جامگان ابومسلم خراسان اعلام کردند که بازی آخر این تیم بایستی در ورزشگاه ثامن‌الائمه(ع) برگزار شود.

این در حالی است که اکثر بازی‌های سیاه‌جامگان در این فصل، در ورزشگاه تختی برگزار شده است! تجربه دیدار پلی‌آف مشهدی‌ها با پیکان در فصل گذشته و ورزشگاه لبریز از جمعیت تختی که کنترل را برای نیروهای انتظامی مشهد سخت کرده بود، موجب این هشدار شده بود.

حسین گوهری مدافع کنار داماش گیلان در بازی‌های گذشته که در بازی هفته قبل این تیم در مقابل شهرداری بندرعباس با کارت قرمز داور مسابقه جریمه شده بود به دلیل محرومیت داماش را در آخرین دیدارش همراهی نمی‌کند.

با توجه به حساسیت آخرین هفته لیگ دسته اول باشگاه های ایران برای برخی تیم های پایین و بالای جدول، دیدار تیم صدرنشین گروه ب یعنی سیاه جامگان مشهد با داماش گیلان علاوه بر شبکه استانی خراسان رضوی از شبکه سراسری ورزش نیز در دقایقی به طور زنده پخش می‌شود.


تیم پیشکسوتان استقلال به فومن می آید
به گزارش تابناک گیلان ،مهرداد زهری با اشاره به برگزاری مسابقه فوتبال مذکور اظهار کرد: پیشکسوتان استقلال تهران و منتخبان فومن اول خرداد ماه امسال در این شهرستان، دوستانه به مصاف هم می‌روند.

وی تماشای این بازی برای عموم را رایگان خواند و افزود: این بازی با همکاری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس، فرماندار فومن و باشگاه‌های ملی‌پوشان مهرداد زهری و شهرداری فومن برگزار می‌شود.

پیشکسوت فوتبال ایران استعدادیابی نخبه‌های فوتبال در شهر و روستاها را از برنامه‌های مهم فوتبال فومن عنوان کرد و گفت: در این راستا به دنبال عقد قرارداد با آموزش و پرورش هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت مسئولان از طرح استعدادیابی نخبه‌های فوتبال، تصریح کرد: آکادمی فرهنگی‌ورزشی فوتبال ملی‌پوشان مهرداد زهری به مدت 14 سال است که آموزش فوتبال در سنین 6 تا 14 سال را به‌عهده دارد.

به گفته زهری، بازیکنان نخبه بالای 15 سال پس از تست فنی و موفقیت آنها به باشگاه‌های بزرگ کشور و ملوان انزلی، داماش و دخانیات رشت معرفی می‌شوند.

وی از خرید امتیاز لیگ برتر فوتبال گیلان برای حضور باشگاه زهری با نام ملی‌پوشان فومنات در مسابقات لیگ استانی خبر داد و یادآور شد: فومن قطب سوم فوتبال گیلان است و پایه‌های فوتبال این شهر را تحکیم می‌بخشد.

مدیر و موسس باشگاه فرهنگی و ورزشی «آکادمی فوتبال» ملی‌پوشان مهرداد زهری، درباره تیم فوتبال شهرداری فومن افزود: این تیم پرچمدار فوتبال فومن بوده و از کادر فنی، بازیکنان و هواداران ارزنده برخوردار است.

وی پایه‌های فوتبال فومن را نیازمند قوی شدن دانست و یادآور شد: بها دادن به بازیکنان بومی به ویژه در روستاها برای تقویت پایه‌های فوتبال این شهرستان از برنامه‌های مهم ماست.

 مهرداد زهری یکی از پیشکسوتان فومنی فوتبال کشور است که اکنون در زمینه استعدادیابی نوجوانان و نونهالان فوتبال این شهرستان فعالیت دارد.


رهاسازی آب سد سفیدرود به مزارع گیلان
به گزارش تابناک گیلان ،علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به نزدیک شدن گشودن دریچه سد سفیدرود برای آبیاری مزارع 180 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان اظهار کرد: رهاسازی آب سد سفیدرود صرفاً برای نشای برنج انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در هنگام رهاسازی آب، کشاورزان باید در مصرف آن مدیریت کنند، تصریح کرد: روزهایی که بارندگی در گیلان کم است و منبعی دیگر در اختیار نداریم می‌توانیم با مدیریت آب سال زراعی خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه می‌خواهیم کشاورزان کشاورزی بدون دغدغه آب داشته باشند، گفت: به همین منظور زمانی آب سد سفیدرود را رهاسازی می‌کنیم که حضور کشاورزان در مزارع چشمگیر و خزانه‌های برنج آماده انتقال به شالیزار باشد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی در تقویم زراعی، به دلیل نوسان بارندگی و افزایش دما که قابل تغییر است، رهاسازی آب سد سفیدرود پس از 10 اردیبهشت انجام می‌شود.

شعبان‌نژاد با تاکید بر اینکه آب منبع گران‌قیمتی برای ما است، خاطرنشان کرد: زمانی که دریچه سد سفیدرود باز شود روزانه حدود 17 تا 18 میلیون متر مکعب آب رهاسازی می‌شود و در صورتی که این آب استفاده نشود وارد دریا می‌شود.

وی با اشاره به نوبت‌بندی آب در فصل زراعی یادآور شد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته نوبت‌بندی آب انجام می‌شود و زمان آن پس از نشای برنج است.

این مسئول درباره وضعیت شخم زمستانه شالیزارهای گیلان اظهار کرد: از 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان به میزان 220 هزار هکتار شخم زمستانه زده شده و حدود 90 درصد خزانه‌گیری صورت گرفته است.

وی از کشاورزان گیلان خواست با توجه به افزایش دما نسبت به هوادهی خزانه‌های برنج برای جلوگیری از پوسیدگی آنها، اقدام کنند.


بیمه برنج 27 هزار شالیکار گیلان
به گزارش تابناک گیلان ،علیرضا طاهری با اشاره به اینکه در گیلان 31 محصول بیمه می‌شود، اظهار کرد: مهم‌ترین محصول، برنج است به ویژه در فصل کشت که بیمه آن اهمیت زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان بیمه برنج را به روزهای آخر موکول نکنند، تصریح کرد: تاکنون 27 هزار نفر کشاورز برای بیمه برنج خود اقدام کردند و تا پایان اردیبهشت ماه بیمه این محصول ادامه دارد.

مدیر شعب بانک کشاورزی گیلان ایران را جزء 10 کشور بلاخیز دنیا عنوان کرد و افزود: گیلان نیز در این زمینه مشکلات ویژه خود را دارد و اگر اتفاقی افتاد باید بتوانیم از طریق صندوق بیمه به کشاورزان کمک کنیم.

وی بیمه برنج را دارای دو مرحله دانست و یادآور شد: مرحله نخست، «خزانه» و مرحله دوم نیز بیمه «برنج» است و در هر دو مرحله اگر اتفاقی بیفتد غرامت آن در صورت بیمه شدن پرداخت می‌شود.

طاهری با بیان اینکه حق بیمه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: تعهدات ما نیز در این راستا بیشتر بوده و اکنون حق بیمه نسبت به سال گذشته 17 درصد رشد یافته و به همین مقدار نیز غرامت افزایش پیدا کرده است.

وی از پرداخت تسهیلات ماشین‌آلات کشاورزی در گیلان خبر داد و گفت: تسهیلات به صورت پنج ساله و اقساط آن سالانه است و کشاورزان از طریق جهاد کشاورزی به بانک معرفی می‌شوند.

این مسئول پرداخت تسهیلات برای خرید تراکتور را تا سقف 70 میلیون تومان عنوان کرد و متذکر شد: بانک کشاورزی 80 درصد بهای ماشین‌آلات را به صورت تسهیلات پرداخت می‌کند.

کیفیت آب شرب صومعه‌سرا بهتر می‌شود
به گزارش تابناک گیلان ،فرشید روح‌الامین عصر امروز در جلسه شورای بهداشت این شهرستان اظهار کرد: آبرسانی به شهر صومعه‌سرا در دو مقطع صورت گرفته و مرحله نخست آن در دهه فجر سال 93 افتتاح و در این مرحله شبکه آب جدید وارد شده که برخی تغییرات را در مسیر آبرسانی ایجاد کرده است.

وی افزود: با هماهنگی فرماندار این تغییرات به اطلاع عموم مردم رسیده و امیدواریم با صبوری در ماه‌های آینده شاهد کیفیت بهتری از آب شرب شهر باشیم.

این مسئول آب شرب جدید صومعه‌سرا را دارای کیفیت بسیار بالایی دانست و گفت: آب شهر صومعه‌سرا از نظر املاح معدنی موجود در آن و میزان کیفیت در حد بالایی است.

وی به قدیمی بودن شبکه آبرسانی و لوله‌های آن در صومعه‌سرا اشاره کرد و گفت: فشار سیستم بالا بوده و قدیمی بودن شبکه لوله‌ای آبرسانی روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد.

روح‌الامین با بیان اینکه با آغاز فصل گرما و تابستان نظارت‌ها روی آب آشامیدنی بیشتر شده است، یادآور شد: سعی می‌کنیم در این فصول کیفیت میزان کلر آب نیز مورد نظر قرار گیرد و در همه جا یکسان باشد.

وی با اشاره به بازدیدها و نظارت‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر افزود: این بازدیدها و بررسی‌ها بدون همکاری و هماهنگی با شبکه بهداشت و درمان محقق نمی‌شد.

مدیر آبفای صومعه‌سرا به موضوع مشکلات مردم در حوزه میدان ولی عصر (عج) که ورودی شهر صومعه‌سرا است، اشاره کرد و گفت: هیچ کدام از ساختمان‌ها که در این محدوده ساخته شده‌اند دارای ارتفاع مناسبی نبوده و از ارتفاع کمی برخوردار هستند.

وی مشکل این محدوده را فنی دانست و تصریح کرد: هیچ مشکل اعتباری برای فاضلاب این منطقه وجود ندارد و اگر مشکلی باشد مربوط به ساخت و ساز ساختمان در این منطقه است غیراصولی بوده و از کف ارتفاعی مناسبی برای فاضلاب‌کشی برخوردار نیستند.

روح‌الامین تنها راهکار موجود برای برطرف شدن این معضل و مشکل را استفاده از لجن‌کش برای تخلیه چاه‌های فاضلاب منطقه بیان کرد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی صومعه‌سرا نیز در ادامه جلسه مذکور با بیان اینکه شبکه آب سانی روستایی این شهرستان یک‌هزار و 200 کیلومتر است، گفت: این میزان شبکه لوله‌کشی برای حدود 14 هزار مشترک در حوزه آب و فاضلاب روستایی است.

مجید فلاح با بیان اینکه این امر نشان‌دهنده میزان بالای استفاده روستاییان شهرستان از آب شرب مناسب است، تصریح کرد: در هفته گذشته 17 مورد شکستگی انشعابات لوله‌های آب روستایی در روستای «هند‌ه‌خاله» گزارش شده که ترمیم شده است. 

وی در پایان توضیح داد: برای ترمیم و بازسازی تعداد شکستگی مذکور حدود 5 میلیون تومان هزینه شده  ضمن اینکه روزانه 11 کیلوگرم کلر برای ضدعفونی کردن آب روستایی مورد استفاده قرار گرفته که تهیه این میزان کلر یکی از مشکلاتی آب و فاضلاب روستایی صومعه‌سرا است.


منع فعالیت کشتارگاه مرغ در صومعه سرا
به گزارش تابناک گیلان ،  حمزه عشوری عصر امروز در جلسه شورای بهداشت این شهرستان اظهار کرد: کشتارگاه مرغ پرندک خزر به دلیل آلودگی محیطی امروز منع فعالیت آن صادر شده است.

وی با بیان اینکه در زمان رئیس سابق اداره محیط زیست نیز بارها به واحد صنفی مذکور تذکر و اخطار داده شده بود، تصریح کرد: این واحد صنفی به اخطارها و تذکرات اهمیت نداده و امروز برای آن قرار منع فعالیت صادر شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: درصدد هستیم با انجام مراحل قانونی و با حکم قضایی مجوز پلمب این کشتارگاه را نیز بگیریم.

وی در ادامه به موضوع رهاسازی زباله در روستای «نفوت» از توابع بخش مرکزی صومعه‌سرا اشاره کرد و گفت: این رهاسازی مربوط به زباله‌های اهالی روستای مذکور نیست.

عشوری با تاکید بر ضرورت شناسایی عاملان آن گفت: زباله‌ها مربوط به اهالی روستای شنبه‌بازار فومن است که با یک دستگاه نیسان در ساعات 2.5 تا 3 بامداد در این منطقه رهاسازی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با رئیس حفاظت محیط زیست فومن برگزار شده تصمیم گرفتیم منطقه مذکور یا به محل دپوی شن و ماسه تبدیل شود و یا مسیر ورودی ماشین به منطقه مسدود و غیر قابل استفاده شود.

رئیس حفاظت محیط زیست صومعه‌سرا به بحث زباله‌های عفونی مطب‌ها اشاره کرد و گفت: با پایش خوبی که توسط مسئولان امر اجرا شده بیشتر مطب‌های پزشکی شهرستان زباله عفونی خود به شرکت مورد نظر را تحویل می‌دهند.

وی با اشاره به ورود فاضلاب سرویس‌های بهداشتی 16 خانوار در دهستان هند‌ه‌خاله به رودخانه، یادآور شد: اگر اسامی این افراد به ما ارجاع داده شود سریعاً برای برطرف شدن این موضوع اقدام می‌کنیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار