مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: طرح تفصیلی مجتمع‌های خدماتی رفاهی هر استان در حال تدوین است.
کد خبر: ۲۹۰۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰ 04 September 2016
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: طرح تفصیلی مجتمع‌های خدماتی رفاهی هر استان در حال تدوین است.

به گزارش ایسنا، بابک طالبی در دومین نشست فصلی- علمی انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران(سمنگان) به میزبانی همدان، با اشاره به اینکه تأثیر تشکل‌ها و انجمن‌ها در حوزه حمل و نقل تاثیر بسیار محسوس بوده و بدین ترتیب گشایشی در تحقق برنامه‌های حاکمیت توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، اظهار کرد: آینده خوبی برای انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران در راستای دفاع از حقوق اعضا و انتقال مطالبات به حاکمیت و برنامه‌های خوب میراث فرهنگی در واگذاری پیش‌بینی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تجربه تلخ از گذشته و به طور بارز داشتیم و آن عدم تعامل مطلوب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان میراث فرهنگی بود که آسیب و آثار زیان‌بارش بیشتر متوجه سرمایه‌گذاران شد که در چند سال اخیر با تدبیر دولت و مسئولان ذیربط مرتفع شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اواخر سال 92 و اوایل سال 93 تفاهمات و تعاملاتی بین سازمان‌های میراث فرهنگی، راهداری، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و امور اراضی مکتوب و در قالب صورتجلسه رد و بدل شد همچنین تفاهماتی با استانداران سراسر کشور به عنوان نمایندگان عالی دولت در هر استان برای تسهیل در اعطای فرآیند مجوز و کاهش بروکراسی‌های طولانی داشتیم که همدان در این عرصه جزء پیشگامان بود.

وی در بحث مجتمع‎‌های خدماتی رفاهی که عمر زیادی نداشته و از مهرماه سال 77 با تصویب مجلس متولی احداث آنها سازمان راهداری شد، اظهار کرد: سازمان راهداری در زمان تصدی‌گری تنها چند مجتمع خدماتی رفاهی احداث کرد سپس از این کار منع و این امر به بخش خصوصی سپرده شد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با دعوت از سرمایه‌گذاران و نخبگان صنعت گردشگری برای حضور در این سرمایه‌گذاری سودده به ویژه در مناطق نمونه گردشگری، عنوان کرد: بعضی از مجتمع‌داران ذائقه منردم را تغییر داده‌ و به مزرعه و الگوی نمونه برای صنعت گردشگری تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه افتتاح مجتمعی در محور قم در هفته گذشته نتیجه تغییر ذائقه است به طوریکه یک سرمایه‌گذاری با حجم بالا اما با توجیه اقتصادی احداث شده عنوان کرد: ارتقاء کیفیت خدمات مجتمع های خدماتی رفاهی از سیاست‌های جدید سازمان راهداری است.

طالبی به سرمایه‌گذاران تضمین داد آمار تردد وسایط نقلیه و حتی نوع سفر افراد را در محورهای مواصلاتی در اختیار قرار دهد و از آنها درخواست کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های احداث مجتمع‌ها به صورت زنجیره‌ای بسیار کمتر از مناطق نمونه گردشگری بود، در این اقدام حضور یابند.

وی با تأکید بر حمایت سازمان راهداری از سرمایه‌گذاران مجتمع‌ها به صورت زنجیره‌ای تصریح کرد: برندسازی در یکی دو سال اخیر به خوبی انجام می‌گیرد به طوریکه به جز آستان قدس که 30 مجتمع به نام امام رضا(ع) ساخته، برندهای دیگر تحت عنوان مجموعه کریمه، مهتاب سلطان و وعده نهایی شده است.

طالبی افزود: مجموعه کریمه با 7 تا 8 مجتمع و شاید 50 مورد برابر تفاهم صورت گرفته در 3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و مجموعه مهتاب سلطان و برند وعده با 200 مورد به صورت تخصصی سه عنصر از مجتمع‌ها را عرضه خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه این الگوسازی‌ها و برندسازی‌ها پاسخگوست و مردم همواره کیفیت خاصی را که تجربه کرده‌اند مطالبه می‌کنند، اعلام کرد: سازمان برای اشخاصی که اقدام به برندسازی‌ها می‌کنند، تسهیلات ویژه دیده به طوریکه فرآیند صدور مجوز را کوتاه کرده و موافقت‌نامه اصولی در مرکز صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه طرح تفصیلی مجتمع‌های خدماتی رفاهی هر استان در حال تهیه است، تصریح کرد: با حضور نمایندگان سازمان امور اراضی و از طریق تیم کارشناسی در استان‌ها، پیمایش و مکان‌یابی اراضی از منظر ایمنی و پرتردد بودن مشخص و ثابت می‌کنیم.

وی افزود: برای ورود به این صنعت و احداث مجتمع‌های زنجیره‌ای دفترچه‌های سرمایه‌گذاری برای هر استان تهیه می‌کنیم به طوریکه این دفترچه‌ها حاوی اطلاعات خوبی است برای کسانی سرمایه‌گذاری است که تمایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه دارند.

وی عنوان کرد: حمایت‌های سازمان راهداری از سرمایه‌گذاران هدفمندتر صورت می‌گیرد به طوریکه برای ساخت هر مجتمع خدماتی رفاهی از چهار تا پنج سال اخیر بین 70 تا 80 میلیون تومان هزینه می‌شد که این مبلغ به تازگی 350 میلیون تومان رسیده است و برای معرفی مجموعه‌ها نیز بین 80 تا 100 میلیون تومان هزینه می‌شود و ساخت رمپ‌ها هم صرفا به این سرمایه‌گذاران اختصاص می‌یابد.

طالبی با بیان اینکه مانع احداث مجتمع برای ارتقاء رقابت و خدمات نخواهیم بود، عنوان کرد: متاسفانه هنوز در کشور ما پرداخت هزینه برای استفاده از سرویس بهداشتی جا نیفتاده پس احداث عناصری این‌چنینی توجیه ندارد و به شدت کمبود داریم بنابراین موافقت برای احداث گرفته شده تا سازمان خودش اقدام کند.

وی با اشاره به عناصری چون جایگاه سوخت، رستورا‌ن‌ها و فروشگاه‌های موادغذایی که توجیه دارند، تصریح کرد: در یکی از تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، تعهد احداث جایگاه سوخت در مجتمعی که در 50 متری‌اش جایگاه باشد، قید شده تا برای ایجاد جاذبه برای این مجموعه سه سکوی فرآورده‌های مختلف شامل نفت و گاز، سی‌ان‌جی و بنزین ساخته شود.

وی با بیان اینکه در گذشته تمامی عناصر مجتمع باید در فضای یک هکتاری متمرکز می‎‌شدند، عنوان کرد: محورهایی که برای بعضی عناصر توجیه ندارند اما برای بعضی عناصر دارند، در قالب هفت محور تعریف شده‌اند به طوریکه 6 مورد شامل اقامتی، تالار پذیرایی، رستوران، جایگاه سوخت، خدمات خودرویی و سرویس بهداشتی و محوریت خاص هفتم احداث مجموعه وزشی یا تجاری همچون هایپرمارکت در مقابل مجتمع‌های خدماتی بود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه موافقت اصولی ساخت مجتمع‌ها در گذشته در اراضی کمتر از 10 هزار صورت نمی‌گرفت اما اکنون این میزان به سه هزار متر به بالا رسیده است، اظهار کرد: 612 مجتمع تا پایان مردادماه در محورهای مواصلاتی کشور در حال بهره‌برداری بوده و 380 مجتمع در حال ساخت است به طوریکه در مجموع نزدیک به 1000 مجتمع در آینده نه چندان دور خواهیم داشت.

وی مجوزها و موافقت اصولی بیش از 500 مجتمع گرفته شده و در حال طی کردن فرآینده استعلام‌ها است، تصریح کرد: بحث آب در احداث مجتمع‌ها را حذف کردیم به طوریکه در موافقت اصولی قید می‌کنیم که مجموعه نیازی به آب ندارد و با تانکر قابل آبرسانی است.

وی با بیان اینکه 70 درصد دشت‌های کشور ممنوعه است بنابراین نه اجازه حفاری داریم و نه بُعد مسافت مجتمع‌ها ایجاب می‌کند که لوله‌کشی صورت گیرد، اضافه کرد: در حال حاضر به مجتمع‌های خدماتی رفاهی با تانکر آبرسانی می‌شود به طوریکه ساخت این مجتمع‌ها آب‌بر نیست.

طالبی با بیان اینکه استان همدان با داشتن 1850 کیلومتر راه رتبه نهم را دارد و با کسب رتبه 15 از نظر داشتن مجتمع‌ها جزء استان‌های پیشرو است، افزود: تا پایان امسال 5 مجتمع به تعداد کل محتمع‌های خدمات رفاهی استان همدان اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: از 612 مجتمع موجود در کشور، 66 مورد در آزادراه‌ها مستقر هستند که به طور متوسط هر 37 کیلومتر یک مجتمع دارد، 235 مجتمع در بزرگراه‌ها واقع شده که به طور متوسط در هر 60 کیلومتر یک مجتمع احداث شده است.

وی ادامه داد: در راه‌های اصلی 253 مجتمع داریم که به طور متوسط در هر 85 کیلومتر یک مجتمع مستقر است و با توجه به اینکه 46 هزار کیلومتر معادل نیمی از شبکه راه‌های موجود در کشور فرعی است، 58 مجتمع در این مسیرها وجود دارد به طوریکه هر 801 کیلومتر یک مجتمع استقرار دارد این در حالیست که تقریبا تمام محورهای گردشگری کشور در محورهای فرعی قرار دارند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه باید ابتدا به سمت توسعه کمی سپس ارتقاء سطح خدمات برویم، عنوان کرد: برخی محورهای زیارتی از تردد بسیار خوبی برخوردارند اما استفاده از مجتمع‌های خدمات رفاهی در این محورها بسیار کم است که برای افزایش استقبال نیاز به یک ورود حرفه‌ای به این مجموعه‌ها داریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار