علیرضا شعبان نژاد افزود: با انجام شخم اولیه و خزانه گیری برنج با استفاده از آب های سطحی و باران، شالیکاران گیلانی برای نشاء برنج در 238 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آماده شده اند و بصورت موردی، در برخی شهرستان ها، نشاء آغاز شده است.
کد خبر: ۲۸۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰ 28 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ،علیرضا شعبان نژاد  افزود: با انجام شخم اولیه و خزانه گیری برنج با استفاده از آب های سطحی و باران، شالیکاران گیلانی برای نشاء برنج در 238 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آماده شده اند و بصورت موردی، در برخی شهرستان ها، نشاء آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمان کشت اصلی برنج در سال زراعی جاری، با رهاسازی آب سد سفیدرود در اواخر هفته جاری در گیلان آغاز می شود.

وی اظهارداشت: تاکنون بیش از 94درصد شخم اول و 92 درصد خزانه گیری در اراضی شالیزاری استان انجام شده است.

شعبان نژاد یادآور شد: برنج، محصول اصلی و راهبردی گیلان محسوب می شود و با تولید 730 تا 750 هزار تن برنج سفید در استان، نیاز 20 میلیون ایرانی به این محصول فراهم می شود.

وی اضافه کرد: آب 180 هزار هکتار شامل 70 درصد اراضی شالیزاری استان، از طریق سدسفیدرود و شبکه های آبیاری آن تامین می شود و 317 هزار خانوار گیلانی در امر شالیکاری اشتغال دارند.

وی به کشاورزان توصیه کرد که از روان آب ها به صورت بهینه استفاده کنند و برای بهره گیری مناسب از آب سد سفیدرود، نشاءکاری را همزمان انجام دهند.

رییس سازمان جهاد کشاوری گیلان اضافه کرد: تامین کود شیمیایی از عاملان مجاز برای جلوگیری از خرید کودهای تقلبی، بسیار مهم است و کود دهی مناسب باعث افزایش 30 تا 70 درصد تولید در واحد سطح می شود. 

فصل شالیکاری در استان گیلان از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا مهرماه ادامه می یابد.

استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولیدکنندگان کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار