معاون فنی دفتر طرح دانه‌های روغنی کشور گفت: به منظور تأمین اعتبار برای اجرای طرح کلزا، اعتبار برای کشت و توسعه دانه‌های روغنی در بودجه کشور پیش‌بینی شد.
کد خبر: ۲۸۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷ 01 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، علی حاجیلری در همایش کلزا که با حضور معاون فنی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، معاونان و مدیران و کارشناسان فنی این سازمان در مرکز آموزش تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: به منظور تأمین اعتبار برای اجرای طرح کلزا؛ اعتبار برای کشت و توسعه دانه‌های روغنی در بودجه کشور پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: برای اجرای هر طرحی تا پشتیبانی و حمایت مالی نداشته باشد عملیاتی نخواهد شد بنابراین برای اجرای طرح کلزا، ردیف اعتباری در بودجه کشور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه کشور ما در گذشته دور نیاز به واردات روغن نداشت و خودکفا بود، گفت: با افزایش جمعیت و تغییر مصرف کشور، امروز بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز کشور وارد می‌شود و ضریب خوداتکایی ما بسیار پایین است.

معاون فنی دفتر طرح دانه‌های روغنی کشور تصریح کرد: بیشتر کشاورزان کشور در سال جاری از وضعیت بازرگانی دانه‌های روغنی به ویژه کلزا رضایت کامل دارند به این دلیل که امسال دانه‌های روغنی کلزا از سوی دولت به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

حاجیلری با اشاره به اینکه نقش آموزش در تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی کلزا و کیفیت تولید نقش بسزایی دارد، گفت: برای اینکه بتوانیم با دانش فنی روز دنیا آشنایی داشته باشیم تفاهم‌نامه‌هایی با کشور فرانسه و استرالیا در زمینه ورود بذر و انتقال دانش فنی و تکنولوژی تولید منعقد شده است.

وی اضافه کرد: استان قزوین جزو 9 استان برتر کشور بود که طرح انتقال دانش فنی و تکنولوژی تولید در آن اجرایی شد و از بذرهای شرکت فرانسوی در قزوین کشت شد.

وی تأکید کرد: دانش فنی مهم‌ترین چیزی است که توانستیم از کشورهای طرف قرارداد بگیریم بنابراین باید این دانش را به خوبی به کشاورزان و تولیدکنندگان انتقال دهیم.

معاون فنی دفتر طرح دانه‌های روغنی کشور اضافه کرد: باید ارتباط لازم با کشاورزان در مزرعه به خوبی برقرار شده تا دانش فنی به درستی به آن‌ها انتقال داده شود بنابراین ارتباط مناسب و نزدیکی با کشاورزان مهم‌ترین رکن در انتقال دانش فنی است.

حاجیلری گفت: در سال گذشته کارشناسان فنی فرانسوی مهمترین ایرادی که از طرح ما گرفته بودند تراکم بوته در متر مربع در ارقام مختلف بود.

وی در خصوص کارنده‌های کلزا مطرح کرد: تسهیلات و بیمه هماهنگی‌های لازم انجام شده و در سال جاری برای استان قزوین 30 دستگاه کارنده با استفاده از تسهیلات یارانه‌دار در نظر گرفته شده است.

معاون فنی دفتر طرح دانه‌های روغنی کشور به موضوع آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در کلزا اشاره و عنوان کرد: یکی از دلایل عدم رغبت کشاورزان به کشت کلزا علف‌های هرز است که باید با برنامه‌ریزی مناسب و بیان مزایای کلزا کشاورزان را ترغیب به کشت این محصول کرد.

حاجیلری خاطرنشان کرد: هنر مسؤولان اجرایی بخش کشاورزی باید افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه‌های تولید باشد.

وی بیان کرد: در سال گذشته 3 هزار و 334 تن کلزا در استان قزوین تولید شده که رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده و امیدواریم در سال بعدی رتبه بهتری را در کلزا در این استان شاهد باشیم تا بتوانیم به خودکفایی کلزا برسیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار