بستر رودخانه خشک شیراز که سال هاست آبی در آن جاری نیست با ابتکار گروهی از هنرمندان نگران از بحران آب با پارچه های آبی، رنگ آب به خود گرفت.
کد خبر: ۲۸۷۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷ 30 August 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:این گروه از هنرمندان استان فارس، روز سه شنبه تکه های پارچه های آبی رنگ را که مردم در مدت یک سال برای اجرای این کار ارسال کردند و برای به هم دوختن آنها یک ماه وقت صرف شده است، در 2 هزار و 500 متر از بستر رودخانه خشک شیراز در حد فاصل بین پل های باغ صفا و نشاط پهن کردند.
این کار با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس صورت گرفته و این گروه هنرمند جوان که سید جلال هاشمی سرگروه آنان است، نام این ابتکارهنرمندانه را هنر محیطی ' آبی بی آب' نهاده و برای انجام این کار از شیوه 'پرفورمنس' بهره گرفته اند.
پرفورمنس، تلفیقی از هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی است.
هاشمی در مورد این ابتکار در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: پیام ما از این اقدام هدفمند هنری، یادآوری بحران آب به مردم است و این هشدار که باید بهراسیم از زمانی که اخبار و رویدادهای مربوط به خشکیدن رودخانه ها و دریاچه ها برای جامعه عادی و از میزان اهمیت و حساسیت آن کاسته شود.
او بیان کرد: پیام دیگر اجرای این کار هنری، اشاعه فرهنگ مصرف بهینه آب در عمل و در هر یک از بخش های جامعه است.
هاشمی اظهار داشت: ما با انجام این کار به مردم، که خود در برگزاری این ابتکار هنری سهم قابل توجهی دارند پیام می دهیم، بحران آب را جدی بگیریم و بیایید فرهنگ بهینه مصرف آب را ترویج کنیم.
این هنرمند جوان در مورد چرایی انتخاب قالب پرفورمنس برای انجام این کار گفت: اجرای این قالب هنری برای بیان پیام، نیازمند مشارکت قشرهای مختلف جامعه است و این موضوع عنصری جدا نشدنی از این قالب هنر است.
هاشمی گفت: برای جمع آوری این پارچه های آبی از یک سال قبل از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی
و از مردم درخواست کردیم برای مشارکت در این کار، پارچه های آبی که به آن نیاز ندارند برای ما ارسال کنند و این نخستین گام مشارکت مردمی در این کار است و حداقل 250 نفر با ارسال پارچه های آبی در برگزاری این برنامه هنری که هدف آن هشداری برای جامعه است، سهیم هستند.
او گفت: کار مفروش کردن بستر رودخانه خشک شیراز با پارچه های آبی به هم دوخته شده تا ساعت 19 امروز (سه شنبه) پایان می یابد و این برنامه با اجرای موسیقی سنتی ایرانی که به صورت زنده اجرا خواهد شد به انجام می رسد.
هاشمی گفت: پرفورمنس 'آبی بی آب' پس از اینکه سه روز در رودخانه خشک شیراز قرار دارد به دریاچه پریشان در شهرستان کازرون انتقال می یابد و پس از آن در بستر زاینده رود در استان اصفهان و متعاقب آن در دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران گسترده خواهد سد.
وی افزود: اجرای این هنر محیطی با جلب مشارکت مخاطبان در مناطق مختلف کم آب و بی آب همچنان ادامه خواهد یافت.
رودخانه خشک شیراز، رودخانه فصلی است که از ملحق شدن آب دو قنات نهراعظم و چنار سوخته تشکیل شده و پس از عبور از شهر شیراز به سمت جنوب شرقی حوضه خود متمایل شده و به دریاچه مهارلو در 10 کیلومتری جنوب شرقی شیراز می ریزد.
این رودخانه به صورت قطری از وسط شهر شیراز عبور کرده و گویی این شهر را به دو نیم تقسیم کرده است.
برای عبور از روی این رودخانه در شیراز، پل های متعددی بر روی آن نصب شده است که مهمترین آنها پل باغ صفا، پل نمازی، پل زرگری، پل علی بن حمزه، پل معالی آباد، پل پیرنیا و پل پارکینگ است.
5054 /6118

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار