عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی از افزایش یک‌درصدی سهم استان‌های کم برخوردار از محل درآمد نفت و گاز خبر داد.
کد خبر: ۲۷۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳ 14 August 2016
به گزارش مهر، محمد فیضی  در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: پیش از این دولت مکلف بود دو درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز را بین استان‌های نفت‌خیز تقسیم کند.

وی با اشاره به تلاش کمیسیون برنامه‌وبودجه برای قائل شدن سهمی به استان‌های کمتر توسعه یافته اضافه کرد: بر اساس تصمیم کمیسیون قرار است سه درصد از درآمد بین استان‌های نفت‌خیز و مناطق کمتر توسعه یافته اختصاص یابد.

به گفته عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در واقع یک سوم از این میزان به استان‌های نفت‌خیز و دو سوم به استان‌های کمتر توسعه یافته اختصاص می‌یابد.

فیضی تأکید کرد: این تخصیص در برنامه عمرانی در بودجه سنواتی قید می‌شود و تبصره‌ای اضافه شده است که این اعتبار صرفاً به مناطق نفت‌خیز و توسعه‌نیافته اختصاص یافته و در مقابل به هیچ وجه موجب کاهش اعتبارات این استان‌ها نخواهد شد.

دبیر اول کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تلاش این کمیسیون از طرح احکام دائمی برنامه‌های توسعه اضافه کرد: در تدوین برنامه‌های توسعه احکام تکراری مطرح می‌شود و مجلس اینبار احکام دائمی را جدا کرده تا در برنامه ششم طرح نشود.

وی متذکر شد: به همین منظور ۵۰ بند احکام دائمی بررسی شد که در مجلس نهم نیز ۷۰ ماده الحاقی به‌آن اضافه شده بود و شورای نگهبان بدون بررسی محتوایی لایحه را برگردانده بود.

وی افزود: در کمیسیون برنامه‌وبودجه بیشتر احکام را حذف و یا الحاق به مواد کردیم تا موارد مرتبط جدا شده و به لایحه دولت اضافه شود.

اختصاص یارانه به پردرآمدها جرم نیست

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی همچنین به تغییر نوع تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: تسهیلات صندوق نگاه متوازن ندارد و به توسعه متوازن منطقه‌ای بی‌توجه است.

به گفته فیضی این موضوع در کمیسیون بررسی شد و قرار بر این است پس از این هرگونه تسهیلات بر اساس توسعه متوازن منطقه‌ای اختصاص یابد.

وی از جمله موضوعات دیگری که در طی ماه‌های اخیر مورد بررسی کمیسیون برنامه‌وبودجه قرار گرفته است، موضوع یارانه افراد پردرآمد عنوان کرد.

دبیر اول کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: افرادی که بیش از ۳۵۰ میلیون ریال درآمد سالانه دارند می‌بایست بر اساس قوانین از لیست یارانه بگیر ها حذف شوند.

فیضی با اذعان به اینکه این افراد شامل قضات، پزشکان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها است، اضافه کرد: یکی از تبصره‌های این ماده این است که پرداخت یارانه به این اشخاص از سوی دولت جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: کمیسیون برنامه‌وبودجه بند اول این ماده‌قانونی را پذیرفته اما بند دوم مبنی بر جرم انگاری حذف شده تا پیشنهاد دولت تأمین شود.

وی با اشاره به افزایش سهم حوزه سلامت از ۵۰ هزار میلیارد ریال به ۸۰ هزار میلیارد ریال اضافه کرد: علاوه بر این موضوع تک‌نرخی شدن بنزین بررسی شد و در نهایت کمیسیون به تک‌نرخی ماندن بنزین رأی مثبت داده است.

به گفته دبیر اول کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس به دلیل مسائل امنیتی کاهش بودجه بخش دفاعی کشور نیز با مخالفت کمیسیون همراه شد.

وی به بررسی برنامه ششم توسعه از هفته آینده اشاره کرد و افزود: کمیسیون تلفیق مسئول اصلی بررسی برنامه ششم توسعه خواهد بود.

استاندار اردبیل در انتخاب مدیران دقت کند

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص ضرورت تغییر مدیران ناکارآمد استان اضافه کرد: به عقیده بنده فردی که قانون‌گذار است نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کند.

وی افزود: بر اساس روندی که مشاهده می‌شود استاندار اردبیل در تغییر مدیران مشورت می‌کند و انتظار می‌رود استاندار در انتخاب مدیران بیشتر دقت کند و مدیران همسو با دولت را انتخاب کند.

فیضی در خصوص نظر نمایندگان در تغییر استاندار اردبیل نیز اضافه کرد: فعلاً برای تغییر استاندار اردبیل هیچ جلسه و هم‌اندیشی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بنده نماینده دولت نیستم و نه از استاندار و نه حتی رئیس‌جمهور تعریف نمی‌کنم، ادامه داد: در صورتی که مشکلی در روند فعالیت مدیران مشاهده شود بدون مدیون بودن به فردی مطرح می‌کنیم و با این وجود برای تغییر استاندار فعلاً موضوعی مطرح نشده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس در خصوص اینکه آیا در استیضاح شهردار اردبیل نقش داشته است یا نه، ادامه داد: بنده هیچ ارتباطی با این موضوع ندارم و هیچ گزینه‌ای نیز برای شهرداری اردبیل پیشنهاد نکردم.

فیضی متذکر شد: انتظار می‌رود استاندار و فرماندار اردبیل سریعاً برای انتخاب شهردار رسیدگی کنند و بنده اعلام می‌کنم که در موضوع استیضاح دخالت مستقیم نداشتم و علاقه‌ای به ورود به ین موضوع ندارم.

اجرای پتروشیمی اینبار در منطقه ویژه اقتصادی

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون مدیریت شهری در پاسخ به چگونگی پیشبرد پروژه پتروشیمی اردبیل از سوی نمایندگان اضافه کرد: مجمع نمایندگان به همراه استاندار اردبیل به دیدار رئیس بانک ملی رفتند و درخواست کردیم یا بانک ملی این پروژه را تکمیل کند و یا ۲۰ درصد را حفظ کرده و مابقی را به مناقصه بسپارد.

فیضی افزود: بنده از استاندار اردبیل تقاضا دارم جذب سرمایه‌گذار به این پروژه را پیگیری کند و خود بنده سرمایه‌گذار فعال در حوزه پتروشیمی را شناسایی کرده‌ام که به زودی در منطقه ویژه اقتصادی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: این سرمایه‌گذار اعلام کرده به خاطر درخواست بنده در استان محل تولد خود سرمایه‌گذاری می‌کند که تولیدات این مجموعه پلاستیک قابل بازیافت در طبیعت و بخشی از مصالح بدنه داخلی اتوبوس و هواپیما خواهد بود.

به گفته نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس این پروژه برای دو هزار نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم دارد و صنعت آن منحصراً در کانادا وجود دارد.

وی در خصوص پروژه راه‌آهن نیز به درج تذکر کتبی به وزارت راه طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: بنده به آقای نوبخت گفتم که مردم اردبیل از وعده و وعید و دروغ خسته شده‌اند و اگر در راه‌آهن دچار مشکل هستیم قصور آن متوجه وزارت راه دولت یازدهم است.

فیضی افزود: اینکه رئیس‌جمهور به اردبیل سفر کند و پروژه را در تعهدات خود مطرح کند و وزارت راه اقدامی انجام ندهد قابل‌قبول نیست و بنده برای پیگیری فاینانس خارجی پروژه به وزیر تذکر دادم.

وی متذکر شد: در عین حال راه‌های میان‌بر دیگری برای تأمین مالی پروژه جستجو می‌کنیم تا حداقل در بودجه سنواتی رقمی اختصاص یابد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار