استاندارهمدان گفت:بسیاری از آثار تاریخی استان همدان قابلیت ثبت جهانی دارند که حداقل یکی از این آثار باید در فهرست آثار ثبت جهانی سال 2016 قرار گیرد.
کد خبر: ۲۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶ 25 April 2015

استاندارهمدان گفت:بسیاری از آثار تاریخی استان همدان قابلیت ثبت جهانی دارند که حداقل یکی از این آثار باید در فهرست آثار ثبت جهانی سال 2016 قرار گیرد.

استاندار: بسیاری از آثار تاریخی همدان قابلیت ثبت جهانی دارند

به گزارش ایرنا؛ محمد ناصر نیکبخت در همایش شصتمین سال پاسداشت احداث آرامگاه بوعلی سینا اظهارکرد: تپه هگمتانه، شهر زیرزمینی ارزانفود و تپه نوشیجان و چندین اثر تاریخی دیگر از این استان قابلیت و زمینه ثبت جهانی شدن دارند که باید برای ثبت جهانی این آثار فاخر تاریخی تلاش کنیم.

وی افزود: همدان جغرافیا و تاریخی افتخار آمیز دارد و باید این شایستگی ها با تلاش های امروز ما به جهانیان عرضه شود.

وی اضافه کرد: بیشترین و بزرگترین آثار و مفاخر کشور در عرصه های مختلف علمی، دینی و پزشکی متعلق به استان همدان است و آثار و بناهای تاریخی و طبیعی بسیاری در این شهر وجود دارد که باید در راستای معرفی و ثبت جهانی آنها تلاش شود.

استاندارهمدان تاکید کرد: پایتخت تاریخ و تمدن ایران جایگاه بسیاری از مفاخر دنیا بوده که از 10 سال گذشته تاکنون برنامه هایی برای شناسایی و معرفی این بزرگان در استان اجرا و بنیاد های متعددی برای معرفی این بزرگان تاسیس شده است.

وی بنیاد بوعلی و میر سید علی همدانی را از بنیادهایی دانست که موجب معرفی این بزرگان می شود و افزود:سازمان جهانی یونسکو سال 2015 را به عنوان سال میر سید علی همدانی نامگذاری کرده که همایش این مرجع عالیقدر نیز در سطح بین المللی در سالجاری برگزار خواهد شد.

استاندار همدان بنای آرامگاه بوعلی را از بناهای ماندگار شهر همدان دانست و افزود:آنچه که بیش از هر چیز دیگری به این بنا ارج و اعتبار می بخشد وجود مزار فیلسوف و طبیب عالیقدری همچون بوعلی سینا در این مکان است.

وی با بیان اینکه حکیم هزاره ها بیش از 150 اثر اصلی و منتسب به خود دارد تصریح کرد: هم اکنون پس از گذشت قرن ها و پیشرفت علم پزشکی همچنان از آثار این دانشمند بزرگ در معتبر ترین دانشگاه های سراسر دنیا استفاده می شود.

استاندار همدان خاطر نشان کرد:بوعلی سینا چهره برجسته علم و فلسفه جهان اسلام جایگاهی والا در همه دوره ها داشته و نام این فیلسوف بزرگ همواره بازگو کننده جایگاه کشور ایران و شهر همدان در تمام دنیا است.

همایش سبک،سنگ،سینا پاسداشت شصتمین سالگرد احداث مقبره بوعلی سینا به دست هوشنگ سیحون از مفاخر معماری ایران با حضور مسوولان استانی و اساتید کشوری همزمان با سوم اردیبهشت ماه سالروز ولادت شیخ بهایی و روز معمار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد.

آرامگاه بوعلی سینا در میدان بوعلی سینا و در مرکز شهر همدان واقع شده و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سبک معماری این آرامگاه از قرنی که بوعلی سینا در آن زندگی می کرد الهام گرفته شده است و از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است و در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است.

عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه ها متاثر از باغ های ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه های سنتی و نمائی با روکار سنگ های حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخ های باستانی ایرانیان است.

درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.

مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار