کد خبر: ۲۷۱۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 04 August 2016

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: مراحل تهیه رادار برد بلند هواشناسی با مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی در سواحل مکران در مرحله نهایی شدن است که به‌وسیله آن، توانایی ردیابی پدیده‌های جوی در سواحل و تا شعاع قابل‌توجهی در عمق دریای عمان، قابل پیگیری است.

محمدرضا امیر مرادی در حاشیه بازدید معاونان سازمان هواشناسی کشور از روند توسعه بنادر چابهار در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: این رادار نخستین رادار هواشناسی در سواحل مکران است که برای پایش و رصد انواع پدیده‌ها، به‌ویژه پدیده‌های مخرب جوی این منطقه نصب می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه ارتباط اقیانوسی برای توسعه منطقه مفید است اما به لحاظ علم هواشناسی، سواحل اقیانوسی همواره پتانسیل تشکیل وقوع مخرب‌ترین و مرگبارترین پدیده‌های هواشناسی نظیر طوفان‌های حاره‌ای را دارند، همچنان که طوفان‌های حاره‌ای «گنو» و «فت» در سال‌های اخیر خسارت‌های جانی و مالی بسیاری در سواحل مکران بر جای گذاشت.

این مسئول ادامه داد: باوجوداین شرایط، هواشناسی باید به‌روزترین تجهیزات و امکانات را در سواحل مکران در اختیار داشته باشد تا واکنش‌های مناسب و به موقعی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این پدیده‌ها از خود نشان دهد.

امیرمرادی با اشاره به سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری برای بر نامه ششم توسعه و توسعه سواحل مکران، اضافه کرد: در جریان توسعه سواحل مکران باید طرح‌ها و پروژه‌های کوچک و بزرگ زیادی در آن تعریف و اجرا شود که اگر در اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها اطلاعات‌پایه و اقلیمی هواشناسی چه در بحث جانمایی و چه در ساخت، نادیده گرفته شود، آینده و میزان موفقیت پروژه‌ها با تهدیدهای جدی مواجه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، اطلاعات‌پایه هواشناسی را نخستین پیش‌نیاز توسعه سواحل مکران برشمرد و خاطرنشان کرد: سازمان هواشناسی آمادگی هرگونه همکاری برای توسعه سواحل مکران را اعلام داشته ودارد. البته هم‌زمان با توسعه سواحل مکران، باید زیرساخت‌ها و تجهیزات هواشناسی نیز به‌روز شده و توسعه یابد.

اجرای طرح تهک دریایی در سواحل سیستان و بلوچستان

عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان در ادامه از اجرای طرح توسعه هواشناسی کاربردی(تهک)، دریایی در سواحل دریای عمان خبر داد و گفت: این طرح در سواحل جنوبی استان و برای پاسخ‌گویی به نیازهای هواشناسی فعالین دریایی در حال اجراست.

وی ادامه داد: اکنون فصل فعالیت سامانه آب و هوایی مونسون و وزش بادهای موسمی است که به‌واسطه آن گاهی باران‌های شدید و مواج شدن دریا روی می‌دهد، که اطلاع قبلی از وجود این شرایط و شرایط مخرب دیگر، به کاهش خسارت‌های احتمالی و افزایش راندمان کاری در دریا کمک می‌کند.

امیرمرادی با بیان اینکه اکنون طرح توسعه هواشناسی کاربردی در هر سه بخش کشاورزی، جاده‌ای و دریایی در سیستان و بلوچستان در حال اجرا است، اضافه کرد: اجرای این طرح در کاهش خسارات ناشی از پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی و دریایی نقش حیاتی را ایفا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی هوانشاسی سیستان و بلوچستان، مسئولان ارشد سازمان برای شرکت در کارگروه توسعه مدیریت و منابع سازمان هواشناسی در چابهار به استان سفر کرده اند.

در این سفر مرتضی امیرشقاقی، معاون توسعه مدیرت و منابع، ابراهیم میرزایی معاون فنی و شبکه ایستگاه‌ها به همراه تعدادی از مدیران ارشد سازمان و مدیران کل ادارات هواشناسی استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، اردبیل، لرستان، همدان، یزد، گلستان و کردستان حضور دارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار