منطقه بکر و زیبای بقراطی در فاصله 50 کیلومتری از مرکز شهرستان رزن در بخش سردرود و قسمت شمالی روستای بابانظر واقع شده است.
کد خبر: ۲۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ 23 April 2015
با نگاهی به ظرفیت های طبیعی استان می توان دریافت بقراطی همانگونه که از وصفش پیداست رویشگاه نادرترین گیاهان دارویی جهان و زیستگاه جانداران مختلف است.

منطقه نمونه گردشگری بقراطی از جمله مناطق بکر و دلنشین شهرستان سرسبز رزن است که چشم اندازی شگرف از زیبایی های طبیعت را به نمایش می گذارد.

اهالی این منطقه از بقراطی به نام بوقاطی یاد می کنند و علت نامگذاری این محدوده به این نام را حضور اندیشمند نامدار بقراط حکیم و اقامت وی در فصل سرسبز بهار در این منطقه عنوان می کنند.

وجود پرندگان مختلف همچون کبک، تیهو و باقر قره و گونه های نظیر قوچ و میش وحشی و پستاندارانی چون گرگ، کفتار، رودک، شغال و خرگوش در این محدوده نشان از وجود محیطی امن برای جاندارن است.

صدای گوشنواز شرشر آب در نزدیکی این منطقه به همراه آواز زیبای پرندگان چشمان انسان را به زیبایی خدادادی خیره می سازد بگونه ای که در بهار طبیعت با ذوب شدن برف ها، این دشت دامن سبز با گلهای سرخ و سپد گسترانیده و زیبایی خود را با ناز و عشوه به نمایش می گذارد.

در نمایی دورتر از این صحنه زیبا رشته کوههایی با نام بقراطی، زنجیر وار و پیوسته به مثابه دوستانی که دست در گردن یکدیگر انداخته اند مناطق زنجان، کردستان و شهرستان کبودرآهنگ را به هم متصل می کنند.

و در بین این رشته کوههای به هم پیوسته قله ای مرتفع با ارتفاع دو هزار و 288 متر از سطح دریا سر بلند می کند، قله ای که در چهار فصل سال میزبان برف زمستانی است.

این منطقه زیبا همه ساله شمار زیادی از دوستداران طبیعت و گردشگران و مسافران نوروزی را مجذوب خود کرده و بسیاری از اهالی شهرستان رزن و مناطق اطراف در روز انس با طبیعت سفره 13 خود را در دامن این دشت سرسبز می گسترانند.

فرماندار رزن با اشاره به در پیش بودن سفرهای تابستانی به استان همدان از پیش بینی تسهیلات ویژه برای این منطقه گردشگری خبر داد و گفت: برنامه هایی برای شناساندن این منطقه و فراهم کردن امکانات رفاهی برای گردشگران پیش بینی شده است.

فتحعلی حسینی افزود: قرار است تابلوهایی در مسیرهای منتهی به اماکن تاریخی، تفریحی و توریستی به خصوص مسیر منتهی به منطقه بقراطی نصب شود که در این تابلوها مشخصات منطقه گردشگری اطلاع رسانی می شود.

وی بیان کرد: به منظور بالا بردن قدرت تصمیم گیری گردشگران و هدفمند کردن سفر، میزان مسافت تا اماکن تاریخی و گردشگری رزن در تابلوهای حاشیه معابر نصب می شود تا مسافران براحتی بتوانند نسبت به برنامه ریزی برای سفر تصمیم گیری کنند.

وی اظهار کرد: همچنین قرار است پارکینگ هایی در منطقه بقراطی احداث شود تا علاوه بر ایجاد مکانی امن برای خودرو مسافران، از ورود وسایل نقلیه به بستر منابع طبیعی و بر هم زدن چهره طبیعت جلوگیری شود.

فرماندار رزن گفت: سازمان جهاد کشاورزی گونه های گیاهی دارویی و کمیاب موجود در منطقه بقراطی را با نصب بنرهایی معرفی می کند تا ضمن معرفی آنها از مرگ آنها نیز جلوگیری کرد.

حسینی اضافه کرد: منابع طبیعی برای جلوگیری از بر هم ریختن ترکیب منطقه و محیط زیست برای ممانعت از بین رفتن زیبایی آن باید طرح های زیست محیطی را در منطقه بقراطی به مرحله اجرا درآورند.

وی افزود: اداره صنعت معدن و تجارت رزن نیز می تواند با دایر کردن غرفه هایی در این محل علاوه بر تامین مایحتاج مسافران برای ایجاد فرصت های شغلی و درآمد زایی تلاش کند.

وی بیان کرد: میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید با راه اندازی غرفه هایی در منطقه بقراطی نسبت به معرفی ظرفیت های فرهنگی و تاریخی رزن اقدام کرده و دست افرینه های اهالی این منطقه را نیز در معرض دید مسافران قرار دهد.

فرماندار رزن اظهار کرد: اورژانس، هلال احمر و بهداشت و درمان نیز با اعزام تیم های سیار به منطقه بقراطی باید علاوه بر گوشزد کردن رعایت بهداشت محیط به مسافران در صورت بروز هرگونه سانحه ای در کمترین زمان در بالین فرد سانحه دیده حضور یافته و به وی خدمات ارائه دهند.

منطقه بکر و زیبای بقراطی در فاصله 50 کیلومتری از مرکز شهرستان رزن و در بخش سردرود قرار دارد و مسافران می توانند بعد از گذر از مناطقی همچون شهر دمق، روستاهای قادر خلج ، تپه دیبی در منطقه بقراطی که در قسمت شمالی روستای بابانظر واقع شده است حضور یابند.

شهرستان رزن دارای 85 اثر تاریخی، تفریحی و گردشگری است که اماکن متبرکه امامزادگان اظهر و هود و اماکن تاریخی حمام رمق، قروه درجزین و شاه بلاغی از جمله انها است.

این شهرستان با 119 هزار نفر جمعیت در 81 کیلومتری شمال استان همدان و در مسیر استانهای قزوین و زنجان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار