استان فارس به ویژه شیراز با داشتن پتانسیل های بالقوه‌ و بالفعل پزشکی و قابلیت‌های منحصر به فرد گردشگری پزشکی ، یکی از مقاصد گردشگران سلامت در جهان است . شیراز از قدیم از مراکز اصلی پزشکی کشور و حتی منطقه به حساب می آمد ، این شهر با بیش از 10 هزار پیوند قرنیه، پیوند کبد، پیوند مغز استخوان، کاشت حلزون، پیوند پانکراس و پیوند قلب یکی از مهمترین مراکز پیوند اعضا در کشور است .
کد خبر: ۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳ 03 February 2015
استان فارس به ویژه شیراز با داشتن پتانسیل های بالقوه‌ و بالفعل پزشکی و قابلیت‌های منحصر به فرد گردشگری پزشکی ، یکی از مقاصد گردشگران سلامت در جهان است .
شیراز از قدیم از مراکز اصلی پزشکی کشور و حتی منطقه به حساب می آمد ، این شهر با بیش از 10 هزار پیوند قرنیه، پیوند کبد، پیوند مغز استخوان، کاشت حلزون، پیوند پانکراس و پیوند قلب یکی از مهمترین مراکز پیوند اعضا در کشور است .
این شهر در زمینه های دیگر درمانی ازجمله جراحی نخستین نخاع باز جنین در رحم مادر در خاورمیانه ،کاشت تلسکوپ مینیاتوری در چشم بیماران و پیوستن ایران به جمع 2 کشور انجام دهنده این عمل ، تولید 3 نوع پروتئین نو ترکیب برای تشخیص سل انسانی ، تولید پد انعقاد خون برای نخستین بار در کشور، انجام موفقیت آمیز پیوند پوست از بیمار مرگ مغزی ، درمان نوع خاصی از انحراف چشم با استفاده از عضله ساق پا در شیرازو تولد نخستین نوزاد به روش تفکیک و انتقال جنین نیز دارای توانمندی هایی است که موجب شده است همه ساله افرادی از کشورهای حوزه خلیج فارس، استان های منطقه جنوبی کشور و دیگر شهرستانهای استان برای بهره مند شدن از خدمات درمانی به شیراز سفر کنند.
دکتر وفایی رئیس نظام پزشکی فارس می گوید : ازجمله راهکارهای توسعه گردشگری سلامت استان ، تسهیل کسب ویزای درمانی بیماران و همراهان، افزایش پروازهای خارجی، رعایت استانداردهای جهانی در بخش توریسم درمانی و کسب گواهینامه‌های بین‌المللی قابل دستیابی است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ضمن اشاره به تخصیص مجوز گردشگری سلامت به 5 دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در شیراز گفت: تشکیل شورای عالی گردشگری سلامت با ریاست مقام عالی استان و ساختار تشکیلاتی و شرح وظایف مشخص هر یک از دستگاههای اجرایی دولتی و بخش خصوصی مرتبط با این حوزه ، می تواند نقش مؤثری در توسعه گردشگری سلامت استان داشته باشد.
دکتر تدین افزود : تاکنون هزار و 120 پیوند کبد درشیراز انجام شده است و این در حالی است که تعداد پیوندهای کبد در کل کشور حدود 100 مورد است .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت : تاکنون بیش از 4 هزار پیوند کلیه در شیراز انجام شده است که بیش از 50 درصد آنها از افراد مرگ مغزی بوده و این در حالی است که در حال حاضر در دنیا معامله پیوند اعضا رواج پیدا کرده است.
شیراز، علاوه بر فعالیت قابل توجه علمی در زمینه پیوند عضو در زمینه توجه به اخلاق در این زمینه نیز مثال زدنی است ، به گونه ای که می توان گفت هیچ پیوندی از طریق خرید و فروش عضو در شیراز انجام نمی شود.
دکتر محمد هادی ایمانیه می افزاید : ساخت بیمارستان پیوند ابن سینا با کمک انجمن حمایت از بیماران کبدی در شیراز آغاز شده است و راه اندازی آن می تواند نقش بسزایی در جذب توریسم از کشورهای منطقه و حتی سایر نقاط دنیا داشته باشد.
وی می گوید : سالانه در شیراز بیش از 250 پیوند کبد انجام می شود که این میزان از یک موسسه بزرگ پیوند در آمریکا که 143 پیوند دارد بیشتر است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می افزاید : عزم ما برای راه‌اندازی گردشگری سلامت تا پایان امسال جدی است وبخش اعظمی از بسترهای لازم برای دست‌یابی به این هدف فراهم است.
به اعتقاد مدیر اجرایی شرکت‌ گردشگری شیراز ، حضور فعال بخش خصوصی در عرصه گردشگری سلامت با برنامه‌ریزی دقیق ، حرف نخست را می زند .
دژبد ، افزایش میزان آگاهی و دانش افراد به موضوع سلامت، جهانی شدن و تجارت آزاد، رشد و توسعه حمل و نقل هوایی، کاهش شکاف فناوری بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، نرخ تبدیل ارز و گسترش فناوری اطلاعات به ویژه اینترنت از عواملی برمی شمرد که منجر به توسعه گردشگری سلامت استان می‌شود.
به گفته مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لارستان با فراهم شدن امکان صدور روادید الکترونیکی در فرودگاه بین المللی لارستان فارس و تسریع در صدور روادید زمینه جذب گردشگران سلامت نیز بیش از پیش میسر شود .
سیما علویه می افزاید : با توجه به ورود پرواز العربیه به این فرودگاه می توان گفت گردشگران با ملیت های مختلف ( بالغ بر 25 کشور ) از طریق این فرودگاه به لار و از آنجا به سایر نقاط استان فارس به ویژه شیراز و دیگر کشور وارد می شوند که در صورت برنامه ریزی مناسب می توان از ظرفیت ورود این تعداد گردشگر برای توسعه گردشگری سلامت استان نیز بهره کافی برد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار